Pædagogik kan føre vidt: Børn er stadig min målgruppe

Camilla Balslev Nielsen er gået fra at være pædagog til at være forsker, men tilgangen til børn vil hun ikke slippe.

Børn og leg hænger unægteligt sammen for forskeren og pædagogen Camilla Balslev Nielsen. Interessen for sammenhængen fik hun på Frøbelseminariet, da hun skrev speciale om 'Børn, computere og kreativitet'. Igennem mange år har hun nu lavet undersøgelser om børns brug af forskellige medier, og hun har udviklet teknologiske produkter til børn og unge.



"Jeg er imponeret over børn. Deres livsglæde er utrolig. Og de er så gode til at lukke én ind. Ofte gør de tingene på en måde, som man slet ikke forventer. Bare det at være der på børnenes præmisser og se, hvad der sker, er så fascinerende," fortæller hun.

Camilla Balslev Nielsen er som forsker i gang med at undersøge, hvilke artefakter - for eksempel legetøj og medier - børn leger med, og hvilken betydning det har for børnene.



Feltstudiet på et halvt år på et fritidshjem og en skole på Østerbro er overstået, og efter hendes barselsorlov skal hun fortsætte med sit ph.d.-projekt 'Artefakternes rolle og betydning for børn i deres legende og sociale aktiviteter'.

Om halvandet år skal hun gerne være færdig med sin ph.d.-afhandling.

"Det giver mig en masse at arbejde med børn, og det kan jeg heldigvis kombinere med mit arbejde som forsker. Jeg er glad for, at jeg stadig har kontakt med børn," siger hun.



Camilla Balslev Nielsen valgte pædagogseminariet efter et job som pædagogmedhjælper i en børnehave.

"Der arbejdede jeg sammen med fagligt meget stærke pædagoger. Det var meget motiverende for mig i forhold til at blive uddannet pædagog," fortæller hun.

Til den afsluttende eksamen på seminariet beklagede censor, at Camilla Balslev Nielsen ikke havde tænkt sig at arbejde som pædagog. Hun ville hellere arbejde mere teoretisk.



"At vælge et speciale om børn og computere var ikke så typisk dengang, hvor det eneste, man lærte om computere, var at sætte en floppydisk i. Vi var to om specialet og scorede høje karakterer. Det pegede måske allerede der i en mere teoretisk retning," fortæller hun.

"Jeg tænkte, at jeg måtte videre. Jeg havde drømt om at blive fotograf og ville gerne producere noget selv. Og den kreative proces trak."



Masser af uddannelse. I første omgang tog Camilla Balslev Nielsen et halvt år på kreativ linje på Teknisk Skole. Dernæst et års tid på en multimedieuddannelse, hvor hun lærte noget om hjemmesider og grafisk design. Men jobmulighederne så ikke teoretiske nok ud for Camilla. Så hun endte på IT-Universitetet og fik sig en kandidatgrad.



Efterfølgende arbejdede hun på en produktionshøjskole, hvor hun blev kontaktet af sin censor fra IT-Universitet, Carsten Jessen, der i dag er lektor på Syddansk Universitet. Han ville have Camilla med i et projekt for Lego, hvor de skulle undersøge, hvad børn leger med.

"Siden var jeg så forskningsassistent for Carsten og på Mærsk McKinney Instituttet hos professor Henrik Hautop Lund. På projektet Playware udviklede vi nye legeredskaber med forskellige teknologiske løsninger til legepladser."



Camilla Balslev Nielsen erkender, at hvis der er noget, hun gerne vil, så arbejder hun imod det og giver ikke op. Og som forsker er det en god evne at have.

"Det var ikke sådan, at jeg ikke ville være pædagog. Jeg ville bare også noget andet og mere," forklarer hun.



Når ph.d.-graden er hjemme, drømmer hun om at bruge sin viden om børn og deres forhold til blandt andet legetøj, enten ved at forske videre eller i en virksomhed, som producerer noget for børn - enten multimedier eller produkter.



Forskeren Camilla Balslev Nielsen, 34 år, Rødovre.

Uddannet pædagog i 1999 fra Frøbelseminariet.

Kandidat i IT (Design, Kommunikation og Medier) fra IT-Universitetet med speciale i 'Piger og personlige digitale historier'.

I dag er hun ph.d.-stipendiat på Institut for Pædagogisk Antropologi og i gang med ph.d.-projektet 'Artefakternes rolle og betydning for børn i deres legende og sociale aktiviteter'.





Pædagogik kan føre vidt

Højdepunktet i en pædagogkarriere er ikke altid at blive institutionsleder. Der er mange andre karrieremuligheder, hvis man har taget en pædagoguddannelse. I denne serie kan du møde otte pædagoger, som har brugt fagligheden og uddannelsen som springbræt til en karriere uden for institutionsverdenen. Men de har alle stadig et ben solidt placeret i professionen. De er for evigt pædagoger i hjertet.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.