Pædagoger er de fødte ledere

Pædagogiske ledere er tolerante og gode til at rose medarbejderne. Til gengæld holder de sig fra at kritisere, og den administrative ledelse har de det meget svært med

En ny undersøgelse beskriver pædagoger som rigtigt gode til at lede andre. Pædagogiske ledere har et nærmest naturligt talent for at se på den enkelte medarbejders muligheder og anerkende medarbejdernes "gode" valg.

Det er en af konklusionerne på en undersøgelse, som psykologen Ulla Andersen og Flemming Andersen, der er konsulent og tidligere rektor for Danmarks Pædagoghøjskole, har foretaget for BUPLs ledersekretariat.

"Fortællinger om pædagogisk ledelse" hedder rapporten, og den bygger på lange interviews med 14 forskellige pædagogiske ledere. Selvom materialet ikke er repræsentativt for hele det pædagogiske ledelsesområde, er der en række fællestræk ved de 14 interview, der peger på en bestemt pædagogisk ledertype, mener forfatterne.



Stiller forskellige krav. Interviewene tyder på, at pædagogiske ledere er mere personorienterede end ledere i almindelighed. Deres succeskriterier er ikke så meget rettet mod materielle forhold som økonomi, arbejdspladsens størrelse og stand, som mod medarbejdernes forhold og relationer.

Den pædagogiske leder tager ofte udgangspunkt i en analyse af, hvad der hæmmer den enkelte medarbejder. Hun har forskellige forventninger til medarbejderne alt efter deres kompetencer, og hun udviser på den måde større tolerance over for medarbejdernes faglige forudsætninger, end det er normalt på andre arbejdspladser. Den pædagogiske leder er også god til at anerkende og rose, når medarbejderne tager nogle gode initiativer.

Alt i alt er der tæt sammenfald mellem at være kompetent leder og dygtig pædagog, fastslår rapportens forfattere. De peger imidlertid også på nogle faldgruber, som pædagoger ofte falder i, når de skal lede.

For hvor lederne er gode til at rose, så er de mere konfliktsky, når det kommer til at uddele kritik og til at stille krav. Mange pædagogiske ledere får det dårligt ved tanken om, at de har magt. De anerkender, at de er arbejdsgiverens repræsentant i institutionen, men de bryder sig ikke om ligefrem at udøve magt. Det hænger sammen med fagets traditioner for en flad struktur, men i nogle tilfælde er det ligefrem skadeligt, mener Flemming Andersen.

Mange pædagogiske ledere er tilbøjelige til at lede deres medarbejdere i en form, som han kalder for "opdragelsesledelse", og som kan få karakter af omklamring og manipulation.



Mangler økonomisk overblik. I stedet for at bede en medarbejder direkte om at udføre en bestemt opgave, forsøger lederen måske indirekte at få medarbejderen til selv at tilbyde sig ved at sige "Åh, jeg har så travlt" eller noget lignende. De fleste medarbejdere bliver trætte af den manipulerende form og foretrækker faktisk en leder, der anerkender sin egen magt, mener Flemming Andersen.

Herudover har stort set alle pædagogiske ledere en meget afgørende svaghed: De er håbløse amatører, når det handler om det administrative.

Næsten ingen sørger for at få uddelegeret administrative rutiner og i stedet koncentrere sig om overblikket over pengestrømmen i institutionen. Resultatet er, at de fleste pædagogiske ledere ikke har en klar fornemmelse af, hvilke penge, der er til rådighed på budgetterne, og derfor fifler de sig igennem med ad hoc-løsninger, der kan være direkte skadelige for det pædagogiske arbejde. Det kræver økonomisk overblik at vurdere, hvor mange vikarer, institutionen har råd til, eller hvilke ekskursioner, børnene kan komme på.

Her mener Flemming Andersen, at lederne bør uddelegere rutineopgaverne - enten til andre medarbejdere eller til en HKer, som de eventuelt deler med andre institutioner. I stedet bør lederne koncentrere sig om ledelsen: At opbygge effektive systemer, der kan gøre arbejdsgangene lettere i institutionen.



I næste uge bringer Børn&Unge reportager fra BUPLs ledertræf på Hotel Nyborg Strand, hvor ca. 500 ledere i år møder op for at blive klogere på årets tema: "Ledelse i relationer og dialog - når fag og ledelse følges ad".



Rapporten "Fortællinger om pædagogisk ledelse" af Ulla Andersen og Flemming Andersen er en del af BUPLs projekt "Udvikling af lederfagligheden". Den bliver udsendt til samtlige institutioner i november sammen med to andre publikationer: "Offentlig ledelse år 2010 - fremtiden som udfordring", hvor arbejdsmarkedsforsker Dorthe Pedersen beskriver, hvordan offentlig ledelse kan udvikle sig i de kommende år, samt hovedpublikationen i projektet: "BUPLs bud på god ledelse".

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.