NYT FRA A-KASSEN - Ledig i den elektroniske tidsalder
NYT FRA A-KASSEN - Ledig i den elektroniske tidsalder
Indførelse af Den Digitale Arbejdsformidling bliver en af konsekvenserne af regeringens reform af beskæftigelsespolitikken - også kaldet "Flere i arbejde". Reformen bygger på regeringens aftale i efteråret med forligsparterne, herunder Socialdemokraterne.
A-kasserne har ikke haft meget tid til at indrette systemerne i forhold til de nye regler, fordi de centrale bekendtgørelser først kom i deres hænder få dage før udgangen af 2002. En kritik som både arbejdsgivere, fagforeninger og kommuner er fælles om og har rejst overfor beskæftigelsesministeren.
Udviklingen af en elektronisk Job- og CV-bank bliver kernen i AF's moderniserings- og digitaliseringsprojekt.
Regeringens mål med Den Digitale Arbejdsformidling er bl.a.,
_ en hurtigere og bedre matchning mellem arbejdssøgende og virksomheder
- en bedre og mere målrettet service, som medinddrager ledige og virksomheder, således at disse i højere grad er aktive og selvhjulpne
- at de fleste ledige blive fortrolige med og er i stand til at anvende it og internet.
Det er således hensigten, at brugeren af Job- og CV-banken på en nem og overskuelig måde skal kunne gennemføre søgningen, og at resultatet bliver, at der fremvises netop de job og CV'er, som har relevans for den enkelte.
For ledige medlemmer af a-kassen betyder dette bl.a., at den ledige fremover skal udarbejde et CV og lægge det ind i AF's elektroniske Job- og CV-bank. Den ledige har pligt til løbende at ajourføre sit CV. Ledige vil også have pligt til at benytte Job- og CV-banken til at søge arbejde og kontakte arbejdsgivere, som har rettet henvendelse til den ledige på grundlag af den lediges CV i Job- og CV-banken.
Medlemmer, der bliver ledige for første gang efter 1. januar 2003, skal indlægge deres CV i Job- og CV-banken senest en måned efter tilmeldingen til AF.
For medlemmer, der er blevet tilmeldt før den 1. januar 2003, og som fortsat er ledige i 2003, gælder, at AF i forbindelse med den første samtale i kontaktforløbet beslutter, hvornår medlemmet skal indlægge sit CV i Job- og CV-banken.
Senest en måned efter tilmeldingen til AF skal der afholdes en samtale med medlemmet, hvor der sættes fokus på, hvordan den ledige aktivt kan søge job. For medlemmer, der ikke tidligere har indlagt sit CV, skal der være en personlig samtale. For ledige, der alene skal ajourføre deres CV, kan samtalen afholdes telefonisk.
Den ledige skal som udgangspunkt selv indlægge og løbende ajourføre sit CV og underskrive en erklæring om, at de afgivne oplysninger er korrekte og fyldestgørende i relation til formidling af arbejde. Den ledige vil få et "kundenummer", når CV'et indlægges i Job- og CV-banken.
Kontaktforløb. Alle ledige bliver omfattet af et individuelt tilpasset kontaktforløb, dog skal der mindst være kontakt hver 3. måned. Kontaktforløbet er af kortere eller længere varighed, hvori der kan indgå forskellige aktiviteter. Det kan fx være vejledningssamtaler, jobsøgningskurser, formidligen af arbejde og udarbejdelse af handlingsplan. Formålet med kontaktforløbet er jobsøgning og formidlingen i den først periode. Det er en del af den lediges forpligtelser, at deltage i disse aktiviteter.
Andre aktører. AF vil efter de nye regler fremover kunne henvise en ledig til en "anden aktør" end AF, eksempelvis en professionel privat udbyder af aktiveringsservice og jobformidling. Andre aktører kan bl.a. varetage kontaktforløbet i forhold til ledige medlemmer og vil i øvrigt kunne inddrages i jobformidlings-indsatsen, fx ved at fremskaffe jobordrer, gennemføre formidlingssamtalen og anmode den ledige om at søge konkrete jobs.
BUPL-A er skeptisk overfor denne nyskabelse. Det har tidligere været forsøgt - uden effekt.