Nye Fagbøger

Camillas Dagbog, af Helle Kjelder. Forlaget Facet - tlf.: 48390015, kr. 156, 61 s.

Bogen er fortællingen om et spædbarn, der begynder sin tilværelse med en kamp på liv og død. For fire år siden ventede forfatteren sit andet barn og var ikke et øjeblik i tvivl om, at barnet ville være sundt og raskt. Hun var derfor totalt uforberedt, da det viste sig, at Camilla i fem ugers alderen havde en 5-6 cm. stor svulst på halsen, der omkransede halvdelen af spiserøret og truede med at kvæle hende. Bogen handler om Camillas sygdomsforløb, indlæggelse på Rigshospitalet samt om alle de tanker og følelser, som forældrene havde i den forbindelse.



Mit barn døde, af Birgit Madsen, Johan Zimsen Kristiansen og Peter Olesen (red.). Kroghs Forlag i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse, kr. 229, 280 s.

I bogen skriver 25 forældre om at miste et barn mellem 0 og 20 år. Hvert år rammer en tragedie knap 700 danske hjem - et barn dør, og forældrene efterlades med savnet og sorgen over det døde barn. Bogen viser også hvordan forældrene, for de flestes vedkommende, alligevel formåede at stykke tilværelsen sammen igen.



Musikkens gave, af Ilona Antal-Lunstrüm. Hans Reitzels Forlag, kr. 225, 250 s.

Bogen handler om barnets musikalske udvikling og om, hvilken rolle en æstetisk opdragelse spiller for barnets socialisation. Forfatteren er født og opvokset i Ungarn, hvor hun var docent i pædagogik på læreruddannelsen ved Budapest Universitet. I 1989 kom hun til Sverige, hvor hun arbejder som musiklærer og forelæser. Hun skriver selv om sin bog: "Jeg er overbevist om, at en æstetisk opdragelse med musikken i centrum kan hjælpe børn til at vokse op til ansvarsbevidste voksne mennesker med positive holdninger og sund livsstil."



Habermas i praksis - en indføring i dele af teorierne, 2. udgave, af Britta Nørgaard. Skipper Klement Seminariet (9812 5500 el sclement@scsem.dk) kr. 110, 104 s.

Den tyske samfunds- og sprogfilosof Jÿrgen Habermas opleves ofte som vanskeligt tilgængelig. Bogen her giver nogle bud på, hvordan dele af teorierne kan omsættes til helt konkrete forhold. 2. udgave indeholde endnu flere eksempler fra praksis, mens teoridelen stort set er bibeholdt i samme form. Teorierne handler bl.a. om, hvordan samfundsudviklingen er med til at påvirke vores kommunikation, og at vi gennem en kommunikativ fornuft og etiske regler for samtalen vil kunne præge samfundet og den enkeltes tilværelse i gunstig retning.



Idrætsglæde, Livsglæde - Udviklingshæmmede og idrætspædagogik, af Birgit Munk Madsen, Jette Fryland, Per Bundgaard og Axel Agesen Nielsen. Systime, kr. 190, 160 s.

Bogen handler om, hvordan idrætsudfoldelse og friluftsliv kan føre til, at det enkelte menneske i højere grad bliver i stand til at tage sit eget liv på sig. Grundsynspunktet er, at kropsudfoldelse og kropsbevidsthed kan have en væsentlig indflydelse på udviklingen af personlige og sociale kompetencer. Udgangspunktet er i det pædagogiske arbejde med voksne udviklingshæmmede.



Så kommer du til et bedre sted, af Henrik Egelund Nielsen (red.). Forlaget Børn & Unge, kr. 198, 266 s.

Når politikere og embedsmænd tilrettelægger indsatsen over for børn og unge, der skal anbringes uden for hjemmet, bliver de børn, det drejer sig om, aldrig hørt. Bogen indeholder interviews med 10 unge, der har været anbragt uden for hjemmet. Den handler om deres erfaringer og om deres meninger om hjælpen til anbragte børn. Om det liv de fik i døgninstitution og familiepleje. Og om deres liv bagefter.



Mon farven har en anden lyd? af Eva Fock. Museum Tusculanums Forlag, Kbh.s Universitet, kr. 198, 160 s.

En bog om musikkulturen hos unge danskere med tyrkisk-kurdisk. pakistansk og marokkansk baggrund. Den er baseret på et aktivt møde med de unge de steder, hvor de færdes, og den rummer talrige klip fra interview, hvor de unge giver udtryk for egne opfattelser og erfaringer. Desuden beretter forfatteren om sine rejser til de egne, indvandrerne i sin tid kom fra. Bogen tager os således med på en tur gennem områder i dansk musik- og ungdomsliv, og den er også med til at nuancere billedet af den langt fra ensartede gruppe af unge med indvandrerbaggrund.



Maria, af Vivan Hvenegaard, Hvenegaards Forlag, kr. 149, 128 s.

Maria blev som niårig dianosticeret som MBD/DAMP-barn af sin mormor, der var uddannet folkeskolelærer og talehørepædagog. Det var midt i 80erne og diagnosen var et ukendt fænomen. Ingen vidste rigtigt, hvad de skulle stille op. Derfor var Maria lod gennem hele skoletiden hukommelsesbesvær, indlæringsvanskeligheder, sociale problemer og mobning. Maria lærte at acceptere sit handicap og koncentrerede sig om det, hun var god til. I bogen hører vi Marias historie, en positiv og opmuntrende fortælling om en ung pige, der nu klarer sig godt trods sin daglige kamp mod et usynligt handicap.



Udebogen, af Ophelia Achton. Forlaget Klim, kr. 195, 131 s.

Bogen handler om børns ret til naturen. Den handler også om, hvordan man kan forvalte denne ret uden at gøre skade på naturen. Udebogen giver en masse konkrete anvisninger på og ideer til, hvordan natur og naturoplevelser kan blive en integreret del af livet i daginstitutionen, uden at de føles som en byrde. Forfatteren kom - efter at hun havde set graffitien: "Bevar naturen, sylt et egern" - til at tænke på, at de fleste egentlig gerne vil naturen det godt, men at det tit kan være svært at finde ud af, hvor man skal begynde.



Og en video:

Den fortællende børnehave, af Kirsten og Louis Thonsgaard. Semi-forlaget (tlf./fax: 4396 8760, kr. 340, varighed: 12 min.

Videoen giver eksempler på forskellige fortællesituationer, forskellige metoder at gribe en fortælling an på - og andre råd til den voksne fortæller. Børn har brug for voksne, der kan fortælle historier, og ved at gøre den mundlige fortælling til et fast indslag i dagligdagen stimuleres børns egen fortællelyst. Videoen er produceret i forbindelse med et fortælleprojekt i Børnehaven Skodshøjen i Risskov i samarbejde med den professionelle fortæller Kirsten Thonsgaard og Børnekulissen i Århus.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.