Nye Fagbøger
Nye Fagbøger
De kompetente forældre, af Margrethe Brun Hansen. Aschehougs Forlag, kr. 199, 179 s.
Psykologen og forfatteren inddeler forældre i tre kategorier: De servicerende, de iscenesættende og de kompetente, og i bogen beskriver og analyserer hun de tre forældretyper med flittig brug af eksempler fra sit eget daglige arbejde med at rådgive og vejlede forældre og pædagoger. Der bliver ikke lagt fingre imellem i karakteristikken af de fejlgreb og misforståelser, der kendetegner tidens forældretyper. Konsekvenserne af ikke-kompetent forældreadfærd beskrives uden falbelader.
Spor af børns institutionsliv - unges beretninger og erindringer om livet i børnehaven, af Kim Rasmussen og Søren Smidt. Hans Reitzels Forlag, kr. 250, 240 s.
Bogen er baseret på den første danske undersøgelse, hvor livet i daginstitutionen er beskrevet ud fra børns perspektiv. Her fortælles om hverdagens store og små oplevelser, som i den efterfølgende analyse sættes i perspektiv af nyere forskning om institutioner, barndom og børnekultur. Vi hører om "at blive afleveret og hentet", "at vente på sin bedste kammerat", "konflikter og rivalisering blandt børnene" og om "at savne mor". I alt 46 unge har fortalt om deres børnehavetid. De har skrevet stile og er blevet interviewet, og 10 af de unge har sammen med forfatterne besøgt deres tidligere børnehave i et forsøg på at sætte erindringerne i relation ved et gensyn. De to forfattere blev interviewet i Børn&Unge nr. 13.
Den ægte dialog - i vejledning og rådgivning, af Jette Buhl og Jette Flindt Pedersen. Gyldendal, kr. 124, 124 s.
Bogen præsenterer et perspektiv på vejledning og rådgivning, der sætter relationen mellem mennesker i centrum og har etikken i forgrunden. Perspektivet kaldes person-orienteret, fordi det tilstræber, at både den ansatte og brugeren kan fremstå som de personer, de er, personer med hver deres erfaringer og muligheder. I første del præsenteres de forudsætninger og teorier, der ligger til grund for det person-orienterede perspektiv. I anden del er vægten lagt på vejledning, rådgivning og refleksion. Tredje del handler om perspektivets betydning for den ansattes sagsbehandling, formidling og arbejdsmiljøet.
Legetøjets virtuelle verden - essays om legetøj og leg, af Torben Hangaard Rasmussen. Semi-forlaget, kr. 156, 176 s.
Forfatteren er kendt legetøjsforsker, og i sin nye bog præsenterer han resultater af et forskningsprojekt om legetøj ved Universitetet i Halmstad, Sverige. Der diskuteres spørgsmål som: Er computerspil legetøj? Er den moderne computerteknologi medvirkende til, at vi er på vej mod det legetøjsløse samfund? Hvilken mening har legetøj for børn? Hvilket forhold er der mellem leg og legetøj? Hvilken forskel er der mellem værktøj og legetøj? Forfatteren argumenterer for den antagelse, at legetøj ikke er en entydig størrelse. Det eksisterer i en verden af muligheder, hvor alt næsten kan blive til noget andet, forbindes med noget andet og derigennem skabe en verden af tvetydighed og uforudsigelighed. De forskellige essays søger at afdække den mere eller mindre oversete verden, hvor leg og legetøj mødes.
Beslutninger om børn - psykologiske spørgsmål og svar, af H. Rudolph Schaffer. Hans Reitzels Forlag, kr. 325, 352 s.
Bogens omdrejningspunkt er småbørn i familien og de faktorer, man må tage hensyn til, når man overvejer spørgsmål som for eksempel forældremyndighed, pleje og adoption, anbringelse uden for hjemmet, delt forældremyndighed, virkningen af ophold i daginstitution, tidlig indgriben samt følgevirkningerne af problemer i familien og af skilsmisse. Den bygger bro mellem forskning og praksis og henvender sig primært til de praktikere, der står med ansvaret for at skulle afveje forskellige handlingsforløb, der påvirker små børn og deres familier.