Nye fagbøger


Let som en leg?, af Kjetil Steinsholt. Forlaget Klim, kr. 285, 289 s.

(oversat fra norsk)

Den norske forfatter har skrevet om legens idéhistorie. Bogen handler om, hvordan vi i vore vestlige samfund historisk har talt om legen og om de betydelige vanskeligheder, vi har haft med at sætte den på begreb.

Steinsholt skriver i første del om udvalgte historiske erfaringer med leg, arbejdet med leg og legens fysiske vilkår. Anden del beskæftiger sig med sprogteoretiske overvejelser om sprogspil og om "metaforens overtalende kraft". Med udgangspunkt i Friedrich Schillers forestilling om, at vi kun opdager vores menneskelighed, når vi leger, overvejer forfatteren, hvordan legen kan fungere som en vigtig ressource i enhver meningsdannelse.



De første år i skolen - en antologi af temaer i indskolingen, af Eva Kielgast og Anne Knudsen (red.). Forlaget Billesø og Baltzer, kr. 278, 286 s.

I artikelform præsenteres væsentlige områder omkring overgangen fra daginstitution til skole og om de første år i skolen. Alle bogens forfattere arbejder med børn - nogle ud fra en teoretisk position, andre i skolers og institutioners praksis. Artiklerne er samlet under fem overskrifter: Dannelse og uddannelse i indskolingen, samarbejde omkring skolestart, undervisningens indhold og metoder, æstetiske læreprocesser og børns udvikling og vilkår. Udgangspunktet for bogen er, at hvis man vil sikre en god skolestart, kræver det, at mange mennesker arbejder sammen om det. Viden om intelligenser og læringsstile betyder, at man er klar over, at børn skal have mulighed for at engagere sig i deres egen læring, og at undervisningen derfor skal tilrettelægges med udgangspunkt i de enkelte børn og deres forskellige potentialer.



Mønsterbrud - teori, forskning og eksempler, af Ulla Søgaard.

Forlaget Billesø og Baltzer, kr. 158, 136 s.

I løbet af de sidste 10-20 år er mønsterbryderbegrebet for alvor blevet introduceret og er nu et begreb, de flest er bekendt med. Det forbindes med mennesker, som klarer sig godt på trods af, at de i deres barndom og ungdom har haft meget dårlige vilkår. De har gjort op med deres negative sociale arv. Med udgangspunkt i sociologiske teorier og nyere psykologiske teorier belyses og forklares bogens tema om brud med den sociale arv.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.