NATIONALE LÆREPLANER - Anbefalinger om værdier og mål

BUPL arbejder med et bud på det, man kalder nationale anbefalinger for småbørnsområdet. En sådan beskrivelse kan være med til at anerkende, at det pædagogiske arbejde er en vigtig samfundsmæssig opgave. Nu skal medlemmerne spørges om deres holdninger til en national beskrivelse af mål og værdier

Udvalgte pædagoger fra hele landet spørges i disse dage ud om deres holdninger til en national læreplan. BUPL ønsker at vide, om pædagogerne er positivt eller negativt stemt for, at småbørnsinstitutionerne skal have statsligt fastlagte mål og visioner og om deres holdninger til hvilke præmisser, et nationalt dokument skal hvile på.

I Forbundet arbejder man i øjeblikket på at lave et bud på det, man kalder nationale anbefalinger, for at kunne være en med- og modspiller i diskussionen om et nationalt dokument, der skal afløse Servicelovens paragraf 8. Derfor vil man gerne kende medlemmernes tanker og holdninger til et sådant dokument. Processen vil køre frem til kongressen, som skal beslutte, om arbejdet skal fortsætte med udfærdigelsen af et endeligt bud fra BUPL.

Henning Pedersen, medlem af forretningsudvalget, siger, at man fornemmer en udbredt bekymring blandt pædagoger for, at der med læreplaner eller rammeplaner bliver en styring helt ned på metodeplanet.

»Det går vi i hvert fald ikke ind for. Men det kan blive til gavn for det pædagogiske arbejde i børnehaven og vuggestuen, at vi får foldet ud, hvad vi mener om læring, opdragelse og udvikling. Og får sat ord på hvilke pædagogiske områder, man kan udvikle. På den måde bliver det også en sikring af børnene. At de mange timer, de er i institution, bidrager kvalificeret til en god udvikling og til en spændende barndom. Det skal anerkendes, at daginstitutionerne i dag ikke blot udgør et "tilbud", men er et nødvendigt livsvilkår for danske børn,« siger han.



Anbefalinger. BUPL har valgt at kalde det fremtidige bud på et nationalt dokument på småbørnsområdet for nationale anbefalinger, fordi man vil lægge afstand til læseplaner, som ordet læreplaner meget nemt kan forveksles med.

»Vi har indtil videre valgt ordet anbefalinger, fordi et nationalt dokument netop ikke skal munde ud i en styring på detaljeplanet. Det skal fremstå som en inspirationskilde - en guide til mere detaljerede planer på kommune- og institutionsniveau. Der er ikke nogen, som skal være smagsdommere, men det er nødvendigt, at der sker en præcisering af arbejdet på institutionerne, fordi det skal anerkendes som samfundsmæssigt vigtigt, og der er Serviceloven altså ikke tilstrækkelig,« siger han.



Fokus på børns rettigheder. Daniela Cecchin, pædagogisk udviklingskonsulent i BUPL-Forbundet, forestår arbejdet med BUPL's bud på nationale anbefalinger. Hun mener, at et sådant dokument vil være med til at sætte fokus på børns rettigheder i institutionerne.

»For udover en pasningsrettighed har børn også ret til et kvalificeret rum at være i. Vi ønsker at tage udgangspunkt i den danske børnehavetradition med legen og det legende element som noget grundlæggende. Barneperspektivet vil også være et vigtigt begreb at få fastholdt i et nationalt dokument,« siger hun.

Daniela Cecchin ønsker ikke, at det danske nationale dokument bliver en slags opskrift.

»Anbefalingerne skal være en pejling for institutionsområdet om, hvad det er ønskeligt og hensigtsmæssigt, at der arbejdes for på det pædagogiske felt. Vi skal ikke tilrettelægge børns børnehaveliv, som om det kun handler om forbindelsen til skolen bagefter. Det skal have forbindelse til livet,« siger hun.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.