MOBNING - Mobning i daginstitutioner
MOBNING - Mobning i daginstitutioner
Mobning finder også sted i pædagog-bemandede børneinstitutioner. Men vejen frem er ikke at ændre på børnene, mener Norges Barneombud Trond Waage:
»I alt for lang tid har man haft en individuel tilgang til mobning, hvor man har ledt efter "svaret" hos offer eller mobber. I Norge ønsker vi i alle sektorer, at fokus er på den voksnes ansvar: Ligegyldighed er medskyldighed.«
Trond Waage anser det for selvfølgeligt, at pædagoger deltager i kampen mod mobningen. I det norske Olweus-program mod mobning er skolefritidsordninger direkte nævnt som mobbested.
Børn&Unge spurgte Waage, om han mener, at mobning også finder sted i børnehaven:
»Selve datagrundlaget på dét område er ikke så stort, men vi ved, der foregår mobning i børnehaver.«
Hvad gør I ved dét?
»Gennem en stærk national og lokal mediefokusering i lang tid satser vi på, at børn, forældre og lokalmiljøer i det hele taget bliver mere åbne om emnet. Der har jo været meget skam knyttet til mobning. Men vi håber altså, at budskabet om tydelig ledelse og om, at voksne må tage et ansvar, ikke bare kommer til at gælde i skolen, men i alle sektorer hvor børn og unge opholder sig.«
Trond Waage nævner en grund til at være særlig opmærksom på temaet mobning og børnehaver:
»Nogle børn, som mobbes i børnehaven, udvikler en offerrolle, sådan at deres risiko for på ny at blive mobbet i folkeskolen øges. Dét er endnu en god grund til, at alle, som arbejder med børn, tager deres lederansvar alvorligt.«
En del af mobningen af et barn eller en ung kan desuden finde sted i en ungdomsklub. Og i et fakta-bilag til det nye norske manifest står der, at:
»Mobning er mest udbredt i de lavere klassetrin (...)" Således er der ikke langt til børnehaveklassen, også kaldet 0. klasse.
Alle de nævnte tilbud er bemandet med pædagoger.
Danmark og mobning. Socialministeriet har netop udsendt publikationen "Tidlige spor - forebyggelse af mobning blandt de mindste børn" til alle kommuner, daginstitutioner og dagplejeformidlinger.
Publikationen indeholder fakta, eksempler og oplæg til debat om mobning. Tidlige spor fortæller blandt andet, at voksne kan gøre en stor forskel ved at vise, hvad der er acceptabel adfærd, og hvad der ikke er.
Socialminister Henriette Kjær (K) har via bladpressen fortalt, at hun selv blev mobbet som barn. Af samme artikelsamling fremgår det, at hendes søn ligeledes er blevet mobbet, dog kun "kortvarigt".
Regeringens Center for Undervisningsmiljø erklærede sig i april i år klar til at sætte ind over for mobning. Dengang sagde dette nye "videnscentrum", at 20-25 procent af danske skolebørn udsættes for mobning. Centeret kaldte tallet for "voldsomt højt".
På grund af omfattende mobning "lever vi ikke op til FN's Børnekonvention, som netop skal sikre, at børn ikke udsættes for overgreb og krænkelser (...)", fremgår det af Undervisningsministeriets hjemmeside.
I for eksempel Norge er mobningens forholdsmæssige udstrækning betydeligt lavere end herhjemme, om end der eksisterer skiftende tal.
I Danmark er der ikke foretaget nogen omfattende videnskabelig forskning om emnet.
Undervisningsministeriet udgiver en let tilgængelig publikation, "Mobning - skal ud af skolen" fra 1999, der siden er redigeret. Pjecen indeholder blandt andet oversigt over litteratur om mobning og forslag til at dæmpe mobning.
"Vi vil gerne have, at skolerne i Danmark i løbet af nogle år udarbejder og iværksætter handlingsplaner, der aktivt kan modvirke mobning", fremgår det af den redigerede pjece.
Nordisk Råd indsamler og udveksler oplysninger med andre nordiske lande om blandt andet mobning.
Rådet har desuden haft børns trivsel på dagsordenen ved rådets session i Helsingfors den 29.-31. oktober.