Leg: Børn skal lege og lære med robotter

Robotprofessor mener, at nutidens børn skal udvikle legen og kreativiteten i samspil med robotteknologisk legetøj.

Hans lidenskab er robotter og intelligent legetøj. For år tilbage var han med til at udvikle robotteknologi for LEGO, og i dag er han leder af det nye forskningscenter Center for Playware på Syddansk Universitet, hvor han sammen med børne- og legetøjsforskere udvikler intelligent, robotteknologisk legetøj.

Navnet er Henrik Hautop Lund - en 38-årig professor.

Spørgsmålet er, hvorfor nutidens og fremtidens børn skal lege med robotteknologi, der er baseret på medier og teknologi? Har børn i dag ikke mere brug for at blive trukket væk fra teknologien og holde fast i traditionelle lege med indbyggede sociale formål?

"Nej," lyder hans kontante svar.

"I dag er det i høj grad gennem medierne og den digitale verden, at børn skaber legen. At forhindre børn i at anvende medierne svarer til at ville forhindre dem i at lege. Ofte er det helt nødvendigt for børnene at følge med i en tv-serie eller have bestemte typer legetøj for at kunne indgå i legen med andre børn," siger Henrik Hautop Lund.

Hans kollega, børne- og kulturforsker Carsten Jessen, uddyber pointen.

"Vi kan begræde eller forbande udviklingen og den kommercialisering af legen, der er fulgt med mediernes magt. Men selv nok så mange gode viljer kan ikke rulle historien baglæns og genskabe en traditionel legekultur, som den eksisterede for årtier siden. Skal vi sikre børn en optimal indlæring, er vi nødt til at betjene os af det univers, som de færdes i," siger han.

Og de to ser masser af muligheder med teknologien. Ja, faktisk er det kun fantasien, der sætter grænsen.



Fedmekamp og socialisering. Når robotteknologien, med Henrik Hautop Lunds ord, er særdeles velegnet til at skabe leg og bevægelse, hænger det sammen med, at teknologien er i stand til at interagere med det legende barn og etablere et univers, der konstant er i forandring og giver nye udfordringer.

Robotprofessoren har allerede, i samarbejde med sine kolleger og legetøjsproducenten Kompan, udviklet en legeplads, der skaber masser af aktivitet.

"Men begrænsningen er, at der kun kan være ét eller to børn i gang samtidig. For at legen kan blive en social aktivitet, er det vigtigt, at flere børn kan lege på samme tid, og at legepladsen tilpasser udfordringerne til det enkelte barns niveau," siger han.

Står det til Henrik Hautop Lund vil fremtidens institutioner være præget af robotlegetøj, både inde og ude.

"Mulighederne er utallige, og det behøver ikke være en pladskrævende foranstaltning. Med børnenes adgang til det robotteknologiske univers sikrer vi, at de får den indlæring og stimulans, der gør, at kreativiteten og nytænkningen fortsat vil blomstre," siger han.





Fremtidens legetøj

Robotteknologi, legekultur, moderne kunstig intelligens, spilforskning og børne- og ungdomskultur er forenet i det nye forskningscenter Center for Playware - ved Syddansk Universitet. Målet er med digitale produkter at skabe nye former for leg og legende oplevelser.





Hvad er en robot?



En robot er mere og andet end en maskine med store gribearme, der udfører samlebåndsarbejde i menneskets sted. Man kan definere en robot som en programmerbar maskine, der autonomt udfører en mangfoldighed af opgaver. En robots adfærd adskiller sig fra et computerprogram ved, at den kan interagere og respondere på de fysiske omgivelser gennem sensorer og effektorer.

Robotteknologien har ført til en række produkter målrettet børn.

Med Lego Mindstorms bygger børn robotter, der ved hjælp af for eksempel motor-, lys-, lyd- og følelsessensorer kan reagere på forskellige input som stemmen eller besked fra mobiltelefonen.

I PlayStation-spillet Eye Toy opfanger et kamera barnets bevægelser, som bliver omsat til handlinger i spillet. Barnet er centrum i sit eget spil.

Med de interaktive videospil Nintendo Wii Sport kan barnet spille for eksempel golf, tennis og baseball. Håndkontrollen svinges som en tennisketcher, og sensorer registrerer slagets styrke, vinkling - om der slås en forhånd, baghånd eller et smash.

Center for Playware på Syddansk Universitet udvikler - udover elektroniske dansemåtter, der med lys og lyd reagerer på barnets bevægelser - udendørs Playware legepladser. Her opfanger sensorer barnets bevægemønstre og svarer med udfordringer, der er tilpasset det enkelte barns niveau.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.