Ledernes BUPL
Ledernes BUPL
De sidste par år har BUPL intensivt arbejdet med ledernes fremtid i BUPL, herunder hvordan BUPL bedst kan organisere og servicere lederne. Det er et arbejde, der i dag er kommet et stort og vigtigt skridt videre.
Den leder-tænketank, der blev nedsat i september 2000 har færdiggjort sit arbejde, og BUPL's centrale lederråd har arbejdet videre med det oplæg om ledernes placering, der skal behandles på generalforsamlingerne i september og oktober og på kongressen i november.
"Fællesskab og Forskellighed" - indstikket her i Børn&Unge - er samtidig startskuddet på en forhåbentlig levende og engageret debat blandt BUPL's medlemmer om den bedst mulige fremtid for lederne i BUPL.
For mig at se, er vi på vej i den rigtige retning. Som det fremgår af indstikket, handler det om en politisk integration i BUPL, hvor lederne placeres centralt i beslutningsprocesserne. Det handler også om, at lederne i højere grad får relevant rådgivning, vejledning og supervision i forhold til de opgaver, enhver institutionsleder står overfor. Det er et arbejde, der som i dag skal finde sted i de enkelte fagforeninger, men fremover kan lederne også kontakte en landsdækkende lederrådgivning, for eksempel hvis der er brug for en større grad af anonymitet.
De forslag, der ligger i indstikket, bygger på en grundig analyse af lederens vilkår, arbejdsområder og opgaveløsning. De bygger også på en analyse af samfundsudviklingen og af det at være offentligt ansat i dag. Det arbejde har flere eksperter bidraget til, hvilket også fremgår af de fem publikationer, som alle institutioner har modtaget indenfor det sidste år. Det er nemlig vigtigt at forstå og forholde sig til, hvilken udvikling ledernes arbejdsvilkår gennemgår i disse år, specielt set i lyset af den stigende decentralisering. I dag er der ikke to institutioner, der arbejder efter de samme pædagogiske, personalemæssige og administrative værdier og mål, og ikke to kommuner, der har de samme målsætninger for institutionsområdet. At kunne matche denne forskellighed er blandt andet det, der er BUPL's styrke i forhold til institutionslederne.
De forslag, indstikket kommer med, har den pædagogiske faglighed som udgangspunkt. Det er den, der kitter os sammen - ledere, assistenter, forbund og fagforeninger. Men at vi har pædagogikken og den pædagogiske uddannelse til fælles, er ikke ensbetydende med, at vi allesammen skal handle ens i BUPL, og at vi har behov for det samme fra BUPL. Som leder af en institution har man den særlige opgave at være drivkraften, dynamoen, den der går forrest. Både når det handler om den pædagogiske udvikling, personaleledelsen, det administrative arbejde, osv.
Fordi ledelse er et anliggende for alle, lægger vi leder-debatten ud til alle medlemmer. Så deltag i debatten og kom med jeres mening, så BUPL kan udvikle lederarbejdet i den bedst mulige retning.