Leder:Hvem skal betale?

Ministeren må påtage sig sit ansvar og finde de nødvendige midler, så det ikke bliver børnene, forældrene og pædagogerne, der skal betale for forbedringerne af uddannelsen.

Undervisningsminister Ulla Tørnæs fremlagde forleden en redegørelse om ændringer af pædagoguddannelsen. Dermed er spillet om uddannelsens fremtid gået i gang, et spil, der både drejer sig om indhold og ikke mindst om økonomi.

BUPL ønsker, at uddannelsen og virkeligheden i dagens daginstitutioner skal hænge bedre sammen, så vi også fremover har kvalificerede pædagoger, som kan løfte den store opgave, det er at give vores børn de bedste livsudfoldelsesmuligheder i institutionerne.

BUPL har stillet følgende krav til ændringer af uddannelsen. Praktikken skal laves om. Den lønnede praktik skal afskaffes, praktikken skal forkortes, og samspillet mellem seminarie og praktikinstitution skal forbedres. Der skal være minimum en uddannet praktikvejleder på hver praktikinstitution. Der skal fokus på pædagogikken som uddannelsens faglige kerne. Uddannelsen skal tilrettelægges med udgangspunkt i professionens behov, og eksaminer og optagelsesbetingelserne skal strammes op.

Derfor er vi lidt skuffede over, at undervisningsministerens redegørelse ikke er mere ambitiøs og fornyende. Specielt er vi bekymrede for den økonomiske situation omkring ændringer af uddannelsen.

Ulla Tørnæs foreslår, at praktikken fremover skal være SU-finansieret. Et forslag, som BUPL varmt støtter, men da der ikke er fundet midler til omlægningen, frygter vi, at regningen i sidste ende ender ude på den enkelte institution, og det er helt uacceptabelt. Ministeren må påtage sig sit ansvar og finde de nødvendige midler, så det ikke bliver børnene, forældrene og pædagogerne, der skal betale for forbedringerne af uddannelsen.

Ministeren har heller ikke løst den økonomiske situation omkring praktikvejlederuddannelsen. Den henstår til en drøftelse med de kommunale organisationer. Også dette finder BUPL uacceptabelt. Pædagogerne skal være kvalificerede til at løfte vejledningsopgaven, derfor skal praktikvejlederuddannelsen være obligatorisk, og ministeren må finde den nødvendige økonomi til dette.

Indholdsmæssigt lægger undervisningsministeren op til flere specialiseringsmuligheder og centralt fastsatte Centrale Kundskabs- og Færdighedsområder (CKF'er). BUPL støtter dette, men præciseringen af faglige mål for de enkelte fag bør tage udgangspunkt i pædagogik som videnskabelig disciplin og som profession, hvor fokus er på den pædagogiske opgave.

Heldigvis er det endelige punktum ikke sat, og vi står med en enestående chance for at skabe en pædagoguddannelse, hvor indholdet passer til virkeligheden - den virkelighed, som pædagogen skal ud i efter endt uddannelse. Den chance vil BUPL naturligvis gribe.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.