Leder: Markedslogik forsimpler

BUPL mener, at pædagoger er vigtige voksne i børn og unges liv, og med deres faglighed står de i dag i spidsen for en væsentlig del af børn og unges helt grundlæggende læring og udvikling.

Pædagogik handler om relationer mellem mennesker. En pædagog vil noget med barnet, med klienten, med den anden. Med udgangspunkt i den andens forudsætninger påtager pædagogen sig en del af ansvaret - har fået tildelt ansvaret - for at skabe bedre livsudfoldelsesmuligheder for den anden.



Det pædagogiske forhold er ikke et ligeværdigt forhold, da pædagogen i kraft af sin rolle, sin autoritet, sin myndighed udøver magt over den anden. Og det er dette magtforhold, der bør være kernen i den refleksion, der er nødvendig i forhold til enhver pædagogisk handling. Overdrives magtforholdet er det et overgreb på den anden. Underdrives magtforholdet er det omsorgssvigt.



Derfor er pædagogik kompliceret. Pædagogik er et kompliceret samspil mellem de rammer og muligheder, der er tilstede, og de teoretiske og praktiske forudsætninger, som pædagogen besidder.



Overfor denne kompleksitet står tidens store mantra om, at pædagogik skal kunne testes, sættes i skemaer eller på planer. Fortalerne for test og planer ser pædagogik som en direkte overføring fra pædagog til barn, hvor planerne bestemmer, hvad der sker, og testen måler, om der er sket det, der var planen.



En sådan forståelse af pædagogik, der henter sit rationale fra markedslogikken, hvor adfærd reguleres og styres gennem straf og belønning, er en forsimpling af det pædagogiske forhold, fordi den helt ser bort fra, at pædagogik aldrig sker i et tomrum. Ved at negligere det situationsbestemte i pædagogikken og kun tage udgangspunkt i det forudbestemte - i planen - overdrives magtforholdet mellem pædagog og barn. Det bliver til et overgreb.



Omvendt betyder fraværet af planer og vurderinger - pædagogiske overvejelser - en underdrivelse af magtforholdet og dermed omsorgssvigt, fordi pædagogen dermed fralægger sig det ansvar, hun i kraft af sin uddannelse har påtaget sig, og ikke mindst i kraft af sin samfundsmæssige opgave har fået tildelt.



Det er med dette udgangspunkt, BUPL gerne diskuterer en præcisering af den samfundsmæssige opgave i daginstitutionen, men samtidig afviser detaljerede læreplaner for det enkelte barn - for den enkelte daginstitution.



BUPL mener, at pædagoger er vigtige voksne i børn og unges liv, og med deres faglighed står de i dag i spidsen for en væsentlig del af børn og unges helt grundlæggende læring og udvikling.



Derfor bør diskussionen - i stedet for krav om flere planer og test - handle om, hvordan vi forbedrer pædagogernes muligheder for at løse den opgave, som samfundet har tildelt dem.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.