Ledelse - et fælles ansvar
Ledelse - et fælles ansvar
I BUPL arbejder vi meget bevidst på at tænke nyt om ledelse. Det er vigtigt at kunne begribe, hvad det er for en ledelsesopgave og rolle, institutionsledere i hverdagen skal agere i. For vi ved jo alle, at ledelsesdagsordenen i dag er markant anderledes end for bare ti år siden.
Ledelse er i dag i langt højere grad blevet et fag, en selvstændig disciplin eller en profession i sig selv og derfor en vigtig opgave at løfte for både pædagogikken og i hele udviklingen af institutionsområdet.
Ledelse kan ikke opdeles i enkeltstående ledelsesdiscipliner, som vi tidligere har tænkt, hvor vi talte om faglig/pædagogisk ledelse, administrativ ledelse og personaleledelse. Vores erfaring siger os nu, at det er i relationerne, ledelse udøves - hvadenten det er relationer til medarbejdere, forvaltning, forældre eller andre. Derved skal ledelse også tænkes i en helhed.
Så i dag handler det om at kunne fange mangfoldigheden og de indbyggede modsætninger i ledelse. At turde lede, at gå forrest og samtidig give medarbejdere muligheden for selv "at kunne gå på vejen". Ledelse handler om at sætte mål og sammen med sine medarbejdere nå målene.
Det er karakteristisk for ledelse, at det ikke kan isoleres fra den person, der leder, og dem der skal ledes. Ledelse er altså meget personafhængigt og afhængigt af de medarbejdere, man skal lede.
Derfor bliver det også en aktuel og vigtig diskussion om ledelse og ledernes involvering i forbindelse med den forestående diskussion om en evt. fusion mellem BUPL og PMF. For ledelse omhandler jo selvfølgelig alle medarbejdergrupper på en arbejdsplads.
Målet er jo "en arbejdsplads - en organisering", og sådan som jeg ser det, er det ikke på arbejdspladsen, problemet ligger, hvis ledelse er relationer og helhedstænkning. Men i det eventuelle nye fælles pædagogiske forbund skal vi afklare, hvem der løfter hvilke opgaver, hvem der forsvarer hvem, hvem der udvikler nye veje for hvem osv. osv.
I BUPL har vi respekteret ledelsesretten. Vi arbejder for at støtte lederne i forhold til integration af pædagogfagligheden og lederfagligheden. Vi vil gerne dokumentere, hvad god ledelse er, og vi vil gerne skabe en direkte kobling mellem ledelsespolitikken og den samlede udvikling af institutionsområdet. Vi arbejder for en målrettet lederuddannelse, at ledernes status og anerkendelse løftes, og at diskussionen om tid til ledelse bliver et fælles anliggende i forhold til generelt bedre vilkår for daginstitutionerne og specielt bedre vilkår for lederne.
Derfor er det vigtigt, at vi sammen påvirker arbejdsgiverne, og at vi sammen bruger det formelle system, som er dannet i BUPL med lokale og et centralt lederråd. Det er vigtigt, at vi kommer i dialog, og at vores målsætning til stadighed er, at lederne hører til i BUPL - og også i et evt. nyt fælles pædagogisk forbund. Ligesom på arbejdspladsen er det kompleksiteten af forskellige kvalifikationer og kompetencer hos de enkelte medarbejdere, der er med til at skabe helheden og kvaliteten i arbejdet.
Anette Trads Hansen, næstformand