Lærere frem for pædagoger

BUPLs næstformand er rasende. Danmarks Lærerforening har fået en fast plads i bestyrelserne for de nye Centre for Videregående Uddannelse (CVUer), men det har BUPL ikke. Formand for Folketingets Uddannelsesudvalg vil se på sagen

Er lærernes videre- og efteruddannelse vigtigere end pædagogernes? Det kan godt se sådan ud, når man ser på, hvordan bestyrelsen for de nye Centre for Videregående Uddannelser (CVUer) skal sammensættes.

Undervisningsministeriet har fastslået, at Danmarks Lærerforening skal udpege en repræsentant i bestyrelsen for hvert af de syv kerne-CVUer - det vil sige de CVUer, hvor der bliver udlagt tidligere afdelinger af Danmarks Lærerhøjskole og/eller Danmarks Pædagogiske Universitet.

Hverken BUPL eller nogen af de andre pædagogiske organisationer er nævnt med navns nævnelse i standardvedtægten, og det mener BUPLs næstformand og uddannelsesansvarlige, Annette Trads Hansen, er under al kritik:

»Jeg er simpelthen så vred over det her Vi vil have vedtægten ændret, for vi mener, at alle parter skal være ligestillede. Vi vil være ligeværdige, og det bliver vi ikke, når lærerne får førsteprioritet. Det signalerer jo, at deres uddannelse er vigtigere end vores, og det mener vi faktisk ikke, den er.«

De nye vedtægter betyder, at der ved normale kerne-CVUer skal udpeges to bestyrelsesmedlemmer fra de færdiguddannedes organisationer. I de CVUer, hvor sundhedsuddannelserne også er med, skal der være tre medlemmer udpeget af organisationerne. I begge tilfælde får Danmarks Lærerforening råderet over den ene repræsentant.



Udvalgsformand vil tage sagen op. At lærerne på den måde er sikret en særlig status, er først og fremmest udtryk for, at lærernes efter- og videreuddannelsesaktivitet hidtil har været meget mere omfattende end pædagogernes, forklarer kontorchef Jørgen Winther fra Undervisningsministeriet.

»Og så er der yderligere den komplikation, at pædagogerne har mange fagforeninger, mindst tre, og dem kan vi jo ikke sætte ind hver gang,« siger Jørgen Winther.

»Man kan godt sige, at der ligger noget symbolsk i at lade lærerne blive nævnt, og det er altså med baggrund i den daværende konstruktion med lærerhøjskolens meget store aktivitet og Danmarks Lærerforenings rolle i den forbindelse.«

Derudover har lærerforeningen udtrykkeligt ønsket at blive nævnt, fortæller kontorchefen.

Formanden for Folketingets Uddannelsesudvalg, Hans Peter Baadsgaard (S), er enig med BUPLs næstformand i, at der i de nye vedtægter synes at være et misforhold mellem lærerne og pædagogerne.

»Jeg har ikke haft mulighed for at drøfte det her med Undervisningsministeren, men det vil jeg gøre. Vi vil tage det op og vurdere, om det er noget, der skal ændres. Det ser umiddelbart ud, som om der er tale om forskelsbehandling,« siger Hans Peter Baadsgaard.



Kritik af FTF. Næstformanden i BUPL, Annette Trads Hansen, er fortørnet over, at BUPLs egen hovedorganisation FTF (Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd) ikke har gjort indsigelse mod de nye regler. FTF repræsenterede både pædagogerne, lærerne og sygeplejerskerne over for Undervisningsministeriet. BUPL har talt for, at de faglige organisationer skulle sikres pladser i bestyrelserne, uden at nogen skulle nævnes specielt.

At FTF ikke har reageret på de nye vedtægter, forklarer formand Anker Christoffersen således:

»Et kerne-CVU er der, hvor lærerhøjskolens afdelinger bliver lagt ud, og her er det rigtigt, at der står, at lærerne skal have en plads. Vi har ikke gjort indsigelse mod det, fordi vi fra ministeriet fik forelagt, at lærerforeningen skulle ind, hvor der er lærerhøjskole-afdelinger.«

Hvad så med det tidligere DPHs afdelinger. Der har I ikke set det som væsentligt, at pædagogerne fik lov til at udpege en repræsentant?

»Jo, jeg argumenterede for at få to pladser til de faglige organisationer i bestyrelsen,« siger FTF-formanden.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.