KVALITETSTJEK - God, bedre, BUPL-A

Pædagogernes arbejdsløsheds-kasse klarer sig smukt i sammen-ligning med landets øvrige 34 a-kasser.

Blandt mange gode arbejdsløshedskasser i Danmark er pædagogernes BUPL-A en af de bedste. Den er kendetegnet ved en billig drift, sagsbehandling af god kvalitet, imødekommenhed over for medlemmerne og evnen til at informere om vanskeligt regelstof i et forståeligt sprog.

Det fine skudsmål stammer fra en såkaldt benchmarking af samtlige arbejdsløshedskasser, som Arbejdsdirektoratet og A-kassernes Samvirke har været sammen om. Benchmarking er en særlig undersøgelsesmetode, som ved hjælp af systematisk sammenligning mellem - i dette tilfælde - a-kasser formodes at fremme gensidig læring, indsigt og effektivitet.

Den aktuelle benchmarking belyser, hvordan landets 35 a-kasser medlemsmæssigt er sammensat, hvordan de har organiseret arbejdet, hvem medarbejderne er, hvad det koster at administrere kasserne, og hvor god eller slet sagsbehandlingen er. Rapporten på lidt over 200 sider måler også medlemmernes tilfredshed med deres arbejdsløshedskasse.

For nu at tage det sidste først: 85 procent af de 20.000 medlemmer, som har deltaget i undersøgelsen, siger, at de er meget tilfredse eller almindeligt tilfredse med deres a-kasse. Bemærkelsesværdigt er det, at tilfredsheden er størst i kasser med mange ufaglærte og høj ledighed, som for eksempel PMFs a-kasse, mens de højtuddannede i blandt andet

Magistrenes a-kasse er de klart mest kritiske.

BUPL-A placerer sig med en tilfredsprocent på 84 pænt i feltet - og bedre end i 1997, da 73 procent af medlemmerne betegnede kassens service som meget god eller god.



I front. På to områder ligger BUPL-A helt i front i sammenligning med de andre a-kasser. Man er i top fem over de kasser, som begår færrest fejl i sagsbehandlingen, og man har et af markedets laveste adminstrationsbidrag.

BUPL-A udmærker sig desuden ved en hurtig sagsbehandling. Mens de langsomste er op til 170 minutter om at overflytte et medlem fra én a-kasse til en anden, befinder BUPL-A sig i det fine selskab med et tidsforbrug på en snes minutter.

Godt bekommer det nok også de ansatte i BUPL-A at læse, at medlemmerne synes, at de får en tilfredsstillende og imødekommende behandling, og at den vejledning og information, der gives, er let tilgængelig, brugbar og forståelig. Når den ellers er til at få.



Kritik. Malurt i bægeret er der nemlig også. Medlemmerne er blandt de mindst tilfredse, når det gælder deres a-kasses "tilgængelighed". Man synes simpelthen, det er for svært at komme igennem til systemet, og der lyder kritik af både telefon- og kontoråbningstiderne.

Henriette Becker, som er souschef i forsikringssekretariatet hos BUPL-A, er godt klar over, at der her er noget, som kan gøres bedre.

»Nu synes jeg jo ikke, at det er så greelt igen, men det er klart, at forventningerne til servicen er stigende. Det ser man mange steder. Der, hvor jeg bor, er rådhuset åbent fra 8.00 til 16.00 alle hverdage, altså også om fredagen. Hos os i BUPL-A er billedet mere broget. Typisk er det sådan, at lokalkontorerne har en ugentlig lukkedag, mens der de andre hverdage er hul igennem mellem 10.00 og 14.00, om torsdagen gerne lidt længere. På et område som vores, hvor der er så mange og indviklede regler at sætte sig ind i, har medarbejderne brug for tid til fordybelse, og den er svær at få, hvis telefonerne kimer i hele arbejdstiden,« siger Henriette Becker, som lover, at medlemmernes kritik af BUPL-As tilgængelighed vil blive drøftet på kassens regionsmøder i løbet af november.



Fakta om a-kasser

Danmarks 35 statsanerkende a-kasser har 2,4 millioner medlemmer og udbetalte i 2000 ydelser på tilsammen 46 milliarder kroner. 30 procent heraf blev dækket af medlemskontingentet.

Nogle a-kasser har mange fuldtidsledige medlemmer, mens andre har medlemmer med mange kortvarige og hyppigt skiftende ansættelser. Højeste ledighedsprocent var 16,3 og laveste 0,7. BUPLs ledighedsprocent var tre procent.

Der er ansat godt 5000 medarbejdere i a-kasserne. 40 procent af dem har mere end 10 års anciennitet i jobbet.

Medlemmerne betalte sidste år i gennemsnit 1327 kroner i administrationsbidrag. Højeste bidrag var 2.436 (Restarations Branchens a-kasse), mens det laveste var på 540 kroner (Danmarks Lærerforenings a-kasse). BUPL-A opkrævede 840 kroner. De tre største udgiftsposter på a-kassernes budget er lønudgifter, edb-udgifter og lokaleudgifter.

A-kasserne foretog 6,3 millioner transaktioner i 2000, hvilket i forhold 1998 var et fald på 0,8 millioner transaktioner. Fejlprocenten i sagsbehandlingen var på beskedne 1,2 procent.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.