KONGRES 2002 - Fire satsningsområder


Velfærd

Institutionerne er en af grundstenene i sikringen af velfærden i fremtidens verden og spiller derfor en vital samfundsbærende rolle. Børn og unge skal ikke blot opbevares, mens forældrene er på arbejde - institutionerne og den pædagogiske faglighed spiller en afgørende rolle for det enkelte barns og den unges udvikling. Det pædagogiske arbejde i institutionerne skaber grundlaget for, at flest muligt børn og unge får lige muligheder i livet - det handler om rammerne og mulighederne for den enkeltes udvikling og dannelse.



BUPL's velfærdspolitiske målsætninger:

- Bidrage til at styrke og udvikle velfærdssamfundet som et rummeligt og solidarisk fællesskab, der hviler på grundlæggende principper om lige muligheder for alle, social tryghed og fastholdelse af en solidarisk fordelingspolitik.

- Bidrage til og styrke de demokratiske værdier i velfærdssamfundet - institutionerne spiller en central rolle i forhold til at styrke demokratiet og understøtte de fælles værdier, som velfærdssamfundet bygger på, herunder tolerance og rummelighed.

- Bidrage til at sikre, at institutionerne i endnu højere grad kan understøtte og styrke børn og unges udviklingsmuligheder - og at institutionerne derfor også bliver opfattet som væsentlige samfundsmæssige miljøer, hvor grundlaget for børn og unges fremtidige udvikling grundlægges.

Kilde: Fremtidigt virke



Pædagogisk faglighed

BUPL ønsker med temaet "pædagogisk faglighed" at komme med et sammenhængende og dynamisk bud på pædagogisk faglighed som en væsentlig udfordring for institutionerne i velfærdssamfundet, der flytter fokus fra barnet - "det gode barneliv" - til dem, der skal skabe "det gode barneliv", nemlig pædagogerne.



Overordnet målsætning:

Pædagoger varetager en af samfundets mest centrale og vigtige kerneopgaver, nemlig opdragelse og dannelse af den generation, der skal løfte velfærdssamfundet i morgen.

Det er BUPL's målsætning, at pædagoger og institutioner sikres de nødvendige rammer for at kunne udføre opgaven, samt at de anerkendes og tildeles den status, som opgaven giver anledning til.

Kilde: Fremtidigt virke



Fritid og skole

En indholds- og lærerig hverdag. Fritidsordningerne skal være en tryg base for børnene med fokus på kammeratskaber og venskaber, demokrati og medbestemmelse, leg, det frie og det kropslige samt læring og erfaringsdannelse. Det er med dette udgangspunkt, BUPL vil søge indflydelse på udviklingen af området.



Målsætninger:

- Børns hverdag skal organiseres, så den til enhver tid bedst muligt imødekommer børns ret til et meningsfyldt børneliv og en alsidig udvikling af personligheden. BUPL arbejder ud fra et helhedssyn på den måde, vi organiserer børns liv på.

- Børn har ret til leg og fritid, såvel som til undervisning. Disse rettigheder skal knyttes sammen og udvikles gennem et ligeværdigt samarbejde mellem pædagoger og lærere.

- Pædagogernes faglighed og særlige rolle i skolen skal fastholdes og udbygges, også hvor børns hverdag i skole og fritid integreres. Det gælder, både når pædagoger indgår i samarbejde med lærere og i forhold til tilrettelæggelse og organisering af ledelsesopgaverne.

- Der skal etableres et forpligtende samarbejde med Danmarks Lærerforening.

Kilde: fremtidigt virke



Decentralisering

Omstillinger på institutionsområdet giver BUPL en række udfordringer. Når BUPL møder tiltag til omstillinger i kommunerne, er det afgørende at få afdækket, hvordan virkningen vil være for det enkelte medlem og for fællesskabet. At omstillingens formål, proces og resultat er i overensstemmelse med BUPL's egne målsætninger og værdier, samt at det er tydeligt for alle, hvad det er, der skal kunne gøres anderledes og bedre i morgen end i dag.



BUPL vil:

- at der i Danmark er et offentligt og demokratisk styret institutionsområde, hvor det pædagogiske arbejde og udviklingen af det pædagogiske arbejde sættes i centrum.

- at medlemmerne ikke oplever forringelser i løn- og ansættelsesvilkår, fysisk og psykisk arbejdsmiljø med videre på grund af styringsmæssige omstillinger.

- at medlemmerne oplever BUPL som en aktiv støtte i forbindelse med de omstillings- og udviklingsprocesser, der foregår i kommunerne.

- at omstillingerne ikke medfører økonomisk konkurrence og individualisering uden hensyn til fællesskabet.

Kilde: Fremtidigt virke

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.