KONGRES 2002 - BUPL har fået en profil

En pædagogisk profil til BUPL blev en realitet på kongressen. Alle var fuldstændig enige om, at det er en rigtig god idé

En fælles politik om det pædagogiske arbejde har indtil denne kongres været en mangelvare i BUPL. Det er det ikke mere. En enstemmig kongres vedtog nemlig, at den profil, som har været under udarbejdelse i et stykke tid, nu er en realitet. BUPL's medlemmer har fået et redskab til at videreudvikle værdier, mål og visioner med det pædagogiske arbejde.

FU-medlem Henning Pedersen præsenterede forslaget ved at sige, at det er på tide, at BUPL får en fælles pædagogisk profil, at pædagoger stiller krav til sig selv om, hvordan arbejdet med børn og unge skal foregå.

»Men det er også på tide, at vi som pædagoger ser os selv som eksperter, når det gælder børn og unges opvækstvilkår og deres behov i daginstitutionerne og i samfundet. Profilen skal også være med til at give pædagoger den rette samfundsmæssige betydning og højne fagets image,« sagde han.

Det var kongressen enige i. Og med kun få og mindre ændringer gik profilen glat igennem.



Udpluk af profilen

Mål og værdier for det pædagogiske arbejde:

- Institutioner er rammer om fællesskaber for børn og unge.

- Institutioner rummer en samfundsmæssig opdragelses-, udviklings- og dannelsesopgave.

- Institutioner danner sammen med familien og skolen grundlaget for barnets udvikling, opdragelse og dannelse.

- Institutioner er centrale rum for børn og unges fællesskaber, socialisering og etablering af venskaber.

- Institutioner er rammen om forpligtende fællesskab for personalet, børn og unge og deres forældre.



Den pædagogiske opgave og pædagogernes ansvar:

Værdierne er demokrati og ytringsfrihed, medindflydelse og medansvar. Ligestilling og ligeværd, mangfoldighed og tolerance og socialt ansvar, solidaritet og forebyggelse.

Pædagoger har ansvar for at sætte børn og unge i stand til aktivt, ansvarligt og konstruktivt at deltage i samfundslivet.

Den pædagogiske opgave er:

- En opdragelses-, udviklings- og dannelsesopgave, der retter sig mod alle børn og unge uanset baggrund.

- at skabe betingelser for børn og unges egne handlinger.

- at drage omsorg for børn og unge.

- at tage afsæt i den pædagogiske profession og faglige ekspertise.

Værdier for det pædagogiske arbejde, som bygger på etik, et socialt engagement og et udviklingsperspektiv, er: Anerkendelse, rummelighed, ressourcesyn, nærvær og empati, inddragelse, dialog og samarbejde, åbenhed og aktiv deltagelse.



Pædagogens faglighed og kompetencer:

- Pædagoger varetager en professionel opgave, der baserer sig på faglige kvalifikationer erhvervet gennem en pædagoguddannelse, på personlige kompetencer og bevidsthed om egne normer og værdier.

- Pædagogers faglige ekspertise indebærer teoretisk og praktisk viden om børn og unges udvikling, leg, venskaber og konflikter.

- Pædagogers faglighed rummer kvalifikationer til at analysere og reflektere, til at arbejde i teams samt til at tilrettelægge og gennemføre pædagogiske processer.

- Pædagogers ekspertise og faglighed afhænger af adgangen til viden og til at vedligeholde og udvikle viden gennem videre- og efteruddannelse.

- Pædagoger skal kunne indgå i dialog med forældrene om barnets/den unges trivsel og udvikling.

- Pædagogers faglighed indebærer, at man løbende kan tage stilling til og udvikle praksis i relation til samfundsmæssige forandringer.

- Pædagogers viden og indsigt forpligter til at indgå i den offentlige debat om den pædagogiske opgave.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.