I praktik som turist

Kritikken hagler ned over pædagogstuderendes praktik i udlandet. Rektorer vil stramme reglerne

Pædagogstuderendes LandsSammenslutning: Svært at skelne om der er tale om ferie eller faglighed.

BUPL: Nogle seminarier forsømmer at lave fagligt bæredygtige aftaler med praktikstederne i udlandet.

Undervisningsmisteriet: Rektorerne må være sig bevidst at stille de samme høje krav til praktik i udlandet som praktik i Danmark.

Fra flere sider er der rettet hård kritik mod landets 32 pædagogseminarier for ikke at have hånd i hanke med kvaliteten af praktik i udlandet. Siden midt i 90'erne har det været muligt at henlægge det ene af de to seks måneder lange praktikperioder med løn uden for landets grænser. Der er sat spørgsmålstegn ved, om de skønnet 600 studerende, der hvert år benytter sig af muligheden, også er sikret det bedst mulige faglige resultat. Og rektorerne har erkendt, de har et problem.



For meget hovsa. Der er ikke vanskeligheder overalt, og der er udbredt enighed om, at der høstes gode erfaringer i mange tilfælde.

»Men når en studerende dukker op i Paris en måned før, institutionerne åbner efter sommerferien. Eller når en anden studerende ringer til ministeriet i stedet for skolen og efterlyser en aftale med et konkret praktiksted i udlandet, 14 dage før praktikopholdet starter, så river jeg mig i håret. Så er der grund til at stramme op,« siger den ansvarlige embedsmand i Undervisningsministeriet, konsulent Per Mollerup.

I et brev adresseret til landets rektorer bad han tidligere i år om "at undersøge seminariets praksis vedrørende praktik i udlandet og til at foretage de ændringer heri, der måtte være nødvendige for at bringe den i overensstemmelse med forskrifterne."

Det Per Mollerup i sin høflige bandbulle til rektorerne mindede om var, at der gælder de samme høje kvalitetskrav til praktik i udlandet som til praktik i Danmark.



Rygsæktur og badeferie. Formanden for Pædagogstuderendes LandsSammenslutning, PLS, Lene Lilja Madsen, mener, visse af seminarierne tager for let på opgaven.

»Det er generelt fint med et kulturmøde, men der, hvor det oftest går galt, er de steder, de studerende selv opdyrker. Så går der ryksæktur og badeferie i den, når de to måneders arbejde mellem Guatemalas gadebørn er overstået,« siger Lene Lilja Madsen, der understreger behovet for klare, skriftlige kontrakter mellem seminarierne og praktikstederne i udlandet.

»Det er også en forudsætning for at klæde de studerende på, så de ved, hvad de går ind til. Det er ofte meget barske forhold, hvor man godt kan lægge fagforeningsbrillerne til side og glemme alt om 11-timers regel, overenskomster og et sundt arbejdsmiljø. Med nogle klare aftaler kan vi i det mindste i teorien sikre kvalificeret praktikvejledning og evaluering,« siger PLS' formand.

Souschef i BUPL's sekretariat Morten Brynskov efterlyser bedre koordinering mellem seminarerne.

»Generelt er seminarierne ikke gode nok til at stille krav til de studerende, der vælger at lægge deres praktik udenfor landets grænser. Jeg synes eksempelvis, det vil være et rimeligt krav, at de studerende laver en skriftlig ansøgning på engelsk for at komme i betragtning til en given praktikplads.«

»Det bør også være et ufravigeligt krav, at skolen har været på stedet for selv at vurdere, om praktikanten kan få et rimeligt udbytte af sit ophold,« siger Morten Brynskov, der også efterlyser bedre introduktion til, hvad det indebærer at være studerende i den tredje verden.

»Der bør sættes en streg under, at det er et led i uddannelsen. Ofte har udlandspraktikken et skær af personlig profilering i stedet for faglig udfordring,« siger BUPL's ansvarlige for det internationale samarbejde.



Vil stramme op. Rektorerne har netop haft kritikken som dagsordenspunkt i Rektorforsamlingen. Og formanden for rektorforsamlingens internationale udvalg, rektor Lars Lynge, Fyns Pædagogseminarium, erkender, at koordinereringen halter.

»Men det har vi taget fat på. På vores næste møde i januar vedtager vi efter al sandsynlighed en fælles fortolkning af ministeriets regler,« siger Lars Lynge, der ikke vil tale om at placere Sorteper, men mener, at såvel seminarier som ministerium i fællesskab har forsømt at evaluere praksis på de 32 seminarier.

»Men paragrafferne er også formuleret på en måde, så de kan tolkes på forskellig vis. Nu præciserer vi, at det er nødvendigt med et klar ensartet kontraktlig samarbejde med de udenlandske institutioner,« siger Lars Lynge.



Praktiksteder vil forsvinde. Lars Lynge forudser et fald i interessen for at lægge praktiktiden i udlandet.

»Hidtil har mange følt sig tiltrukket af tilbuddet, fordi de selv på deres jordomrejse er stødt på institutioner, som de under uddannelsen ønsker at vende tilbage til.«

»Med den ny strammere fortolkning vil vi sikkert også vælge en del steder fra. Det er steder, der ikke har tilstrækkeligt uddannet arbejdskraft til at sikre god praktikvejledning,« forudser Lars Lynge.

Han afviser ikke et forslag om et fælles sekretariat, der kunne rationalisere og aflaste nogle af de internationale koordinatorer, der på fuld eller deltid tager sig af det omfattende arbejde på seminarierne.

»Men det er en opgave, som jeg forventer bliver bedre løst i forbindelse med, at vi nu får centrene for videregående uddannelser, CVU'erne. Det vil betyde et regionalt samarbejde også inden for dette felt,« siger rektorernes formand for det internationale udvalg.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.