Helikopter-lederen
Helikopter-lederen
En god institutionsleder har overblikket, kan se tingene fra flere vinkler og slå ned dér, hvor der er behov for det. Som en helikopter. Hun skal kunne agere i mange sammenhænge - ikke mindst udadtil over for forvaltningen, politikerne og forældrene - og hun skal kunne bruge sin pædagogiske baggrund til at argumentere fagligt og veldokumenteret. Og så skal hun ikke bruge sin tid på småproblemer og kontering af bilag.
Det er nogle af konklusionerne i tre publikationer fra BUPL, der blev sendt ud til institutionerne i sidste uge. I godt et år har
BUPL's ledersekretariat arbejdet med et projekt, der har sat fokus på lederfagligheden, og de tre nye rapporter giver forskellige bud på ledernes opgaver og fremtidens udfordringer. Selvom materialet kommer langt omkring og indeholder en række forskellige konklusioner, så mener BUPL's næstformand, Annette Trads Hansen, at nogle af dem er særligt vigtige. Billedet af den gode leder som en helikopter, er én af dem:
»Lederne skal være meget mere udadrettede, end de er i dag. De skal lære at abstrahere fra dagligdagen, der nemt kan blive infiltreret af småproblemer. Men det kræver, at man er god til at uddelegere opgaver til andre på institutionen og så stole på, at de godt kan finde ud af det,« siger næstformanden.
Lederen skal både være en god samarbejdspartner for forældre, forvaltning og politikere og en kritiker, der er parat til at påpege fejl i systemet og anvise løsninger. For at kunne det må lederen træde ud af den rolle, der siger, at hun er pædagog som de andre. Det er hun ikke. Lederen skal lede institutionen og medarbejerne, mens medarbejderne skal lede børnene.
Spørgsmålet er så, om ledelsesstrukturen i dag giver plads til denne ledelse "af 2. orden", som den kaldes. Nogle peger på, at en anden struktur måske kan give lederne mere tid til ledelse.
»Det kan jo godt være, at man kan lave en anden struktur og dermed både få en bedre økonomi og drift. Dorthe Pedersens rapport om, hvordan fremtiden vil forme sig, er meget vigtig, synes jeg. Og rapporten "Fortællinger om pædagogisk ledelse" peger blandt andet på, at lederne bruger alt for meget tid på det administrative i dag. Dér ville det være flot, hvis en gruppe ledere gik til forvaltningen og sagde, at "det her, det går ikke",« siger Annette Trads Hansen.
»Jeg håber, at de lokale lederråd vil bruge materialet til at diskutere, hvordan de kan forandre og forbedre forholdene i netop deres område.«
BUPL's vision er, at lederne fremover vil gå forrest i udviklingen med visioner for området. Det kræver imidlertid, at lederne er veluddannede. En leder af en daginstitution skal både have en pædagogisk faglighed og en lederfaglighed i bagagen for at kunne agere optimalt. Derfor vil forbundet arbejde for at få skabt en national lederuddannelse til alle pædagogiske ledere.
»Selvom vi nu har fået lavet det her materiale, så bliver "projekt lederfaglighed" sådan set aldrig færdig. Jo mere fokus vi sætter på offentlig ledelse, jo lettere bliver det at få bedre vilkår for lederne, og det er jo det, det handler om,« fastslår Annette Trads Hansen
BUPL's projekt "udvikling af lederfagligheden" er ved at være tilendebragt. I sidste uge modtog alle institutioner tre publikationer: "BUPL's bud på god ledelse", "Offentlig ledelse år 2010" og "Fortællinger om pædagogisk ledelse" (tidligere omtalt i Børn&Unge nummer 43). Efter jul bliver den sidste rapport, "Ledelseskompetencer og værktøjer" udsendt. l
BUPL mener, at en god leder bør tage udgangspunkt i seks værdier:
1. Børnenes og de unges behov skal altid være udgangspunktet for institutionernes virke.
2. Lederen skal kunne bruge sin faglighed i dialogen med andre interessenter - at dokumentere og argumentere fagligt er en forudsætning for at blive respekteret.
3. Lederen skal udfordre sine medarbejdere. Med- og modspil skal sikre den faglige udvikling.
4. Dialog og forhandling skal præge ledelsen, fordi det ansvarliggør medarbejderne - modsat en kontrollerende og styrende ledelse.
5. Åbenhed. Alle i institutionen skal vide, hvad der er til diskussion, hvad der bliver besluttet og hvorfor.
6. Kompetenceudvikling. En forudsætning for, at lederen kan løse de mange opgaver tilfredsstillende, er, at hun får mulighed for at udvikle sine kompetencer.
For at styrke ledelsen i institutionerne, vil BUPL arbejde for:
- En national lederuddannelse for alle ledere.
- Et institut for offentlig ledelse og etablering af diplom- og masteruddannelser i pædagogisk ledelse.
- En løbende udvikling af ledernes kompetencer - for eksempel gennem netværk og supervision.
- En løn, der afspejler ledernes opgaver.
- At der bliver sat fokus på ledernes
psykiske arbejdsmiljø.
- At ledernes ytringsfrihed bliver respekteret af kommunerne.
- At samarbejdet mellem lederne, tillidsrepræsentanterne og sikkerhedsrepræsentanterne styrkes.
- At kommunerne prioriterer ledelsen af lederne langt højere end i dag.