Fusioneret undervisning
Fusioneret undervisning
Pædagoger og lærere skal kunne kommunikere bedre og have en større forståelse for hinanden, for arbejdsmarkedet efterspørger en større sammenhæng mellem de to professioner. Det oplever man på både CVU Jelling og Hjørring Seminarium, og derfor har de to institutioner søgt Undervisningsministeriet om lov til at køre hver deres forsøg, der begge indebærer fælles undervisning af lærer- og pædagogstuderende.
CVU Jelling har søgt Undervisningsministeriet om at få lov til at lade hele første studieår være fælles for de to fag.
»Vi vil prøve at skabe nogle andre og bedre relationer mellem lærere og pædagoger, end der er almindeligt herskende. Der eksisterer mange forkerte forestillinger og fordomme faggrupperne imellem i dag, og det oplever vi blokerer for samarbejdet i mange sammenhænge,« siger rektor Ole Breinholt.
Han understreger, at de studerende skal deltage i forløbet som enten pædagog- eller lærerstuderende, og at de to fags særlige profiler skal fastholdes. Studieåret skal indeholde forskellige fag fra de to uddannelser, fire ugers praktik samt fire projekter, heriblandt "fem-ni-åriges leg og læring".
Frygter forringelser. »Vi har levet med de to uddannelser side om side her på seminariet i 20 år, og de har en del tilfælles. Vist skal de løse forskellige opgaver og have forskellige kvalifikationer, men derfor kan man godt bringe dem på talefod med hinanden og give dem større forståelse for hinandens forudsætninger. Det er dét, vi gerne vil med det her,« siger Ole Breinholt.
Både de lærer- og pædagogstuderendes organisationer har kritiseret CVU Jellings forslag. Lærerstuderendes Landskreds er bange for, at deres uddannelse bliver forringet, mens de Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) frygter, at der bliver for meget fokus på det normalpædagogiske område, så det specialpædagogiske dermed lades i stikken.
Den kritik er overdrevet, mener Ole Breinholt.
»Jeg tror ikke på deres bekymring - den er overdrevet i forhold til forsøgets begrænsede rækkevidde. Det her er ikke en model for, hvordan vi forestiller os, pædagoger og lærere skal uddannes i fremtiden. Men vi bliver nødt til at begynde et sted og gøre os nogle erfaringer. Hvis det går godt, vil vi overveje, hvordan vi i en mere permanet struktur kan bringe de to grupper sammen,« siger rektoren.
Nyt fag. På Hjørring Seminarium ønsker man at skabe et tættere samarbejde mellem fagene ved at give dem et fælles introduktionsforløb samt et fælles linjefag på andet år kaldet pædagogisk relationskompetence.
»Når man taler om samarbejdet mellem pædagoger og lærere, så tænker man ofte på indskolingen. I virkeligheden er der en række andre relationer, de er fælles om, og hvor det er vigtigt, at de har nogle fælles kommunikationsformer,« mener rektor Nils-Georg Lundberg.
»Det er vigtigt, at de har en fælles forståelse om tingene og en indsigt i hinandens områder. Men det er også klart, at der er tale om to klare professioner, der fortsat skal have hver sin forankring,« siger rektoren.
Nils-Georg Lundberg og Ole Breinholts ideer er blevet modtaget meget positivt af Kommunernes Landsforening, ligesom Børne- Og Kulturchefforeningen længe har efterlyst netop den slags samarbejdsprojekter i uddannelsen.
Blandt andet derfor er rektorerne overraskede over, at de endnu ikke har fået svar på deres ansøgninger, der blev sendt til Undervisningsministeriet ved årsskiftet. På både CVU Jelling og Hjørring Seminarium havde man håbet at kunne sætte forsøgene i gang efter sommerferien. Det lader sig ikke gøre nu.
I Undervisningsministeriet oplyser man til Børn&Unge, at sagerne endnu ikke er afklarede, men at ansøgningerne sandsynligvis vil havne på ministerens bord i den nærmeste fremtid. Rådet for de Mellemlange Videregående Uddannelser (MVU Rådet) har imidlertid anbefalet ministeriet at give afslag på begge ansøgninger. Her mener man, at sådanne forsøg bør vente, fordi Evalueringsinstituttet netop har taget hul på et længere evalueringsprojekt af de to uddannelser.