FTR-træf; Løn efter faglig dygtighed

Skal subjektive faktorer have plads i en ny lønmodel for pædagoger? Delte meninger både i hovedbestyrelse og blandt BUPL's fællestillidsrepræsentanter

BUPL skal straks i det nye år have en seriøs snak med medlemmerne om, hvordan de kunne tænke sig en ny lønordning indrettet. Skal der gøres fuldstændig op med Ny Løn, eller skal Ny Løn-ordningen laves om, så den bringes til at passe noget bedre til forholdene på det pædagogiske arbejdsmarked.

Hvis svaret bliver det sidste, at der altså stadigvæk skal være mulighed for at forhandle løn lokalt, melder næste spørgsmål sig automatisk. Hvad er det, der skal gives løn for?

Er det for eksempel i orden, at der gives løntillæg på baggrund af faglig dygtighed. Eller som det hedder i BUPL's nuværende lønkriterier: "Den måde funktioner, opgaver, ansvar og kompetence varetages på".

I BUPL's hovedbestyrelse er 18 imod, at spørgsmålet overhovedet rejses i den forestående medlemsdebat om en alternativ lønmodel, mens et snævert flertal på 20 medlemmer mener, at det kunne være gavnligt at høre medlemmernes mening også om dette åbenbart meget ømtålelige emne. Flertallet lægger desuden op til, at der skal arbejdes med metoder, der gør vurderingen af dette personbårne lønelement så systematisk og objektiv som muligt. Lønsystemet var også et varmt emne på dette års FTR-træf.



For og imod. Gennemgående indvendinger mod subjektivt begrundede løntillæg er, at de er uforenelige med pædagogarbejdets kollektive karakter, at de vil føre til individualisering af løndannelsen, at de risikerer at ødelægge klimaet på den enkelte arbejdsplads, og at arbejdsgiverne kommer til at bestemme for meget.

Andre synes, at det er i orden - eller i hvert fald en diskussion værd - at honorere den særligt gode og engagerede indsats. Blandt andet, fordi det ses som den måske eneste vej, hvis der skal sættes løn på den pædagogiske kerneydelse - og ikke bare på det "særligt særlige". Hidtil er løntillæg næsten udelukkende blevet givet for konkrete funktioner og formelle kvalifikationer.

Selv om BUPL som sådan ikke har afvist at medvirke til det, og arbejdsgiverne hellere end gerne ser det, så er kendsgerningen, at der i tiden med Ny Løn er blevet udløst meget få løntillæg på baggrund af den enkelte pædagogs måde at udføre arbejdet på.

Dermed ikke sagt, at de særligt fremragende pædagoger ikke får noget ekstra. Det er faktisk forekommet, men begrundelsen er oftest en anden end den egentlige.



Båltændingsansvarlig. Faglig sekretær Randi Tielbo fra BUPL Afdeling 2, som dækker Gladsaxe, Herlev og Værløse, kender slørings-teknikken.

"Vi på fagforeningskontoret ved det, og især ved de det da ude på institutionerne. Der er forskel på pædagoger. Der er dem, der kan og gør noget mere, og som derfor anses for særligt værdifulde for institutionen. Men i stedet for at sige det lige ud, så udfoldes der stor fantasirigdom for at opfinde sjove funktioner, så vedkommende får det løntillæg, som kan være med til at fastholde hende på arbejdspladsen. Jeg har for eksempel kendskab til, at der gives tillæg for at være båltændingsansvarlig," siger Randi Tielbo.

Selv har hun ikke problemer med et lønkriterium, der vægter kvaliteten af det pædagogiske arbejde.

"Tværtimod. Hvis man ellers kan gøre det rimeligt objektivt, så tror jeg, at den slags løntillæg kan være med til løfte det kvalitative niveau i institutionerne. For mig er det oplagt, at tillæg også skal kunne gives til en gruppe af medarbejdere, som gør en forskel."

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.