Et helhedssyn på børn

BUPL er også positiv overfor en national handlingsplan med overordnede anbefalinger og indholdsplaner for arbejdet i landets daginstitutioner.

I dagens debat sætter presse, politikere og forældre med jævne mellemrum fokus på sider af børns udvikling, som de mener, at daginstitutioner og skoler skal styrke. Bedre kost, tidligere engelsk-undervisning, mere IT, mere motion, mere højtlæsning, mere af det hele. Det er der i sig selv ikke noget galt i. Men i den udvikling, hvor risikoen for ensidig fokusering er reel, er det vigtigt, at vi som pædagoger fastholder et helhedssyn på børns udvikling.

Det danske daginstitutionsområde har en god og lang tradition for et bredt og alment syn på børns udvikling. Som pædagoger taler vi naturligt om personlige og sociale kompetencer, læring i sociale fællesskaber gennem legen, omsorg og tryghed som udgangspunkter for udvikling, hverdags- og livskompetencer, etc. Pædagogens fokus ligger ikke (kun) på, om Sofie nu er god til at læse, men mere på hvordan hun trives og udvikler sig i forhold til familie og venskaber.

BUPL har sat kompetencebegrebet i centrum gennem sidste kongresperiodes satsningsområde "Børn og unges kompetenceudvikling". Det er blandt andet resulteret i den læseværdige rapport "Børns kompetencer", der præsenterer fem forskeres syn på kompetencebegrebet, hvilket tilsammen nuancerer og kvalificerer debatten i institutionerne, på seminarierne og i samfundet generelt.



SOM PÆDAGOGER og dermed vigtige deltagere i børns liv og hverdag har vi en forpligtelse til at undersøge hvilke kompetencer, færdigheder og evner, der tilsammen - i det enkelte barn - danner grundlaget for et godt liv nu og i fremtiden. Men udgangspunktet skal være det "hele" barn, og ikke løsrevne og mere eller mindre tilfældige idéer om, at "det skal børn også lære mere af". Det bliver stadigt mere nødvendigt, at vi undersøger flere sider af den pædagogiske faglighed, og kommer med nye konkrete bud på indholdet i institutionerne, så vi hele tiden kan bidrage til udvikling af kvaliteten. Det har vi længe været gode til - på seminarierne, i institutionerne, med forældrene og i samarbejde med andre professionelle - og det skal vi blive endnu bedre til.



DERFOR ER BUPL også positiv overfor en national handlingsplan med overordnede anbefalinger og indholdsplaner for arbejdet i landets daginstitutioner. Og nu er det heldigvis lykkedes os at få Socialministeriet til at igangsætte et kvalitetsudviklingsprojekt i samarbejde med BUPL og Kommunernes Landsforening, der skal lægge planer for kvalitetsudviklingen i institutionerne. Det er et vigtigt skridt, for det sætter yderligere skub i en udvikling, der vender ryggen mod synet på daginstitutioner som udelukkende arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger (der gør, at mor og far kan passe deres arbejde) og retter fokuset på institutioner som helt betydningsfulde for børns - generelle - udvikling, læring og dannelse.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.