En sejr på papiret
En sejr på papiret
Arbejdstilsynet er de ansattes forsvarer for et godt arbejdsmiljø. Derfor følte sikkerhedsrepræ-sentant Flemming Larsen det også som den omvendte verden, da han så sig tvunget til at klage over tilsynets afgørelse i Aabybro Kommune. Men sagen var, at han og hans kolleger ikke længere følte, at Arbejdstilsynet varetog deres interesser.
»Jeg er imponeret over, hvor effektivt kommunen har evnet at forhale og forsinke forbedringer af både støjen og indeklimaet på vores institution. Men også over hvor villige de statslige myndigheder har været i den dans,« siger sikkerhedsrepræ-sentanten.
Det er ikke hver dag, at en sikkerhedsrepræsentant klager over Arbejdstilsynet. Kontorchef Lone Adler i Arbejdsmiljøklagenævnet mener, at antallet af den slags sager stadig kan tælles på én hånd efter de to år, klagenævnet har eksisteret. Og hun mindes ikke én, der har fået ret i sin klage. Ikke før Flemming Larsen fra Nørhalne Fritidscenter.
Kun to toiletter. I mere end to år har personalet på Nørhalne Fritidscenter forsøgt at få Aabybro Kommune til at gøre noget ved de store støj- og indeklimaproblemer, de har i institutionen - uden held. Allerede i 1999 søgte institutionen kommunen om en ekstra bevilling til at forbedre miljøet. Året efter blev der talt om at give 250.000 kroner til fritidscentret, men personalet så aldrig noget til pengene. Derimod blev der indskrevet 20 nye børnehavebørn i institutionen, fordi børnehaven i Nørhalne havde voldsomme pladsproblemer. Nu var der pludselig 65 børn i den gamle villa med kun to toiletter til børnene og ingen udluftning overhovedet.
Personalet fik til og med at vide, at de skulle indstille sig på at modtage yderligere 21 børn ved årsskiftet 2000-2001. Det mente de ikke,
at de var i stand til at bære, og det
fik kommunen at vide, blandt andet i de arbejdspladsvurderinger (APVer), der blev udfyldt.
Støjen var så høj, at de ansatte konstant måtte dæmpe børnene, og der blev sat skilte op med budskaber som "Jo højere du råber, jo højere råber de andre, og jo hurtigere bliver du døv".
21 nye børn.I oktober sidste år bad Flemming Larsen og lederen af institutionen om et møde med kommunens sikkerhedsleder. På det møde overrakte de ham et brev, hvori de udbad sig konkrete målinger af både støjen og indeklimaet på institutionen.
»Men der skete ingenting efter det møde. Vi pressede på og på, og endelig kom så Bedriftssundhedstjenesten (BST) på besøg i december - ikke for at måle noget, men kun for at besigtige og vurdere,« fortæller Flemming Larsen.
Før BSTs rapport var færdig, blev fritidscentret udvidet med 21 børnehavebørn den 3. januar i år, og det fik bægeret til at flyde over for de ansatte. Flemming Larsen meddelte kommunaldirektøren, at de ansatte ikke ønskede at arbejde under de forhold, og samme dag anmeldte han sagen til Arbejdstilsynet.
Kort tid efter kom Arbejdstilsynet og besigtigede institutionen. På det tidspunkt havde BST konkluderet, at der var tale om en dårlig akustik i rummene, der sandsynligvis ikke overholdt de gældende grænseværdier. BST havde også vurderet, at institutionen manglede ventilation for at sikre et "sundhedsmæssigt forsvarligt indeklima", at der ikke var plads nok til de 85 børn, og at kun to toiletter til så mange børn er langt under anbefalingerne i arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynet nåede samtidig frem til, at kommunen burde foretage støjmålinger på stedet, og tilsynet gav derfor kommunen et påbud om, at det skulle ske inden 1. maj i år.
Et års udsættelse. Det påbud bad kommunen om at få et års udsættelse på. Argumentet var, at man havde planer om at bygge skolen og skolefritidsordningen om på Nørhalne Skole og derefter flytte Nørhalne Fritidscenter til helt nye bygninger.
»Kommunen har sagt, at vi kan flytte til februar næste år, men det er simpelthen praktisk umuligt. Der var end ikke taget en politisk beslutning om projektet på det tidspunkt, hvor de bad om udsættelse,« fortæller Flemming Larsen.
Alligevel gav Arbejdstilsynet kommunen lov til at vente et år med overhovedet at få målt støjniveauet. Det havde de ansatte svært ved at forstå logikken i, og Flemming Larsen brugte derfor sin ret som sikkerhedsrepræsentant til at anke afgørelsen til Arbejdsmiljøklagenævnet.
»Jeg føler ikke, at Arbejdstilsynet er gået helhjertet ind i sagen. Bare det, at de giver et års udsættelse på overhovedet at få kortlagt problemerne. Det er mig totalt ufor-ståeligt,« siger sikkerhedsrepræ-sentanten.
Sagen blev behandlet i Arbejdsmiljøklagenævnet, og den 24. april fik han ret: Arbejdstilsynet burde ikke have givet kommunen udsættelse, og kommunen skal foretage støjmålingerne nu.
Afgørelsen er usædvanlig og bliver af arbejdsmiljø-folk set som en stor sejr for sikkerhedsrepræsentanten.
Sådan ser Flemming Larsen det ikke selv i dag, for støjen er ikke blevet målt på institutionen endnu. Og nu har de fleste børn sommerferie, og så kan det først blive engang hen i september. Dermed bliver løsningerne endnu engang skubbet et uvist sted ud i fremtiden.
»Vi har sejret ad helvede til, men vi har ikke fået noget som helst ud af det. Hvad nytter det at vinde i en papirsag? Jeg troede, at den her lov var til for at beskytte os, så vi ikke gik hen og fik varige mén af at gå på arbejde. Vi er glade for vores arbejde, men det er ikke vores liv,« siger Flemming Larsen.
Varige mén. Allerede for to år siden mente han og hans kolleger, at bægeret var fyldt. Siden er der ikke sket én eneste ændring til det bedre. Tværtimod er institutionen udvidet med 40 børn.
En af de fire ansatte har nu valgt at sige op. Lederen har en konstant hørenedsættelse, og Flemming Larsen frygter selv, at han har tinnitus.
»Jeg er meget generet af en meget høj hertz-lyd i øret, når jeg skal sove. Det er ved at blive et alvorligt problem for mig.«
»Nørhalne Fritidscenter er et godt sted at være med et godt sammenhold mellem kollegerne og et godt samarbejde med forældrene. Men der er grænser for, hvad man kan bære på sine skuldre. Det her forløb har været meget mere belastende, end jeg troede. Jeg har brugt frygteligt meget energi på det, og på et eller andet tidspunkt kommer man jo dertil, at nu er det nok.«
BORGMESTEREN: Vi har tacklet det så godt, som vi kunne.
Venstre-borgmester i Aabybro Kommune, Ole Lykke-gaard Andersen, mener, at det er urimeligt at beskylde kommunen for at forhale løsningen af problemerne på Nørhalne Fritidscenter.
»Vi ville forsøge at gøre det så godt som muligt. Derfor har vi overvejet forskellige løsninger, og det tager jo sin tid. Vi har tacklet sagen så godt, som vi kunne. Der har været problemer i den bygning, og nu bygger vi en ny institution. Så kan det jo ikke være finere,« mener borg-mesteren. Han indrømmer dog, at de nye bygninger sandsynligvis ikke står færdige til 1. februar næste år. Faktisk har kommunen selv lavet en ny tidsplan, der hedder 1. august 2002.
Mener du, at I har budt medarbejderne og børnene ordentlige vilkår, når de
nu har så store problemer, som de har?
»Jeg mener, at vi har budt dem nogle forhold, som vi godt kan stå inde for.«
Men kunne man ikke have fundet nogle midlertidige løsninger på problemerne, før man fandt en varig løsning?
»Det fik vi lavet overslag på i 1999, og det ville koste 500.000 kroner. Vi syntes, at vi skulle vurdere, om der var andre løsninger, der var bedre, og det har taget lidt tid, men nu bruger vi 9,5 millioner kroner på skole, skolefritidsordning og børnehave.«
Men alligevel kommer der til at gå mindst tre år, fra medarbejderne gjorde kommunen opmærksom på de her problemer, til de faktisk bliver flyttet?
»Ja.«
ARBEJDSTILSYNET: Vi må se på, hvad der er realistisk
Karin Holk er tilsynsførende hos Arbejdstilsynet i Nordjylland og har blandt andet behandlet sagen om Nørhalne Fritidscenter. Hun vil ikke kommentere Flemming Larsens beskyldninger om, at tilsynet har været med til at forhale sagen, men det er ikke usædvanligt, at frister forlænges, fortæller hun.
»Det kommer meget an på omstændighederne. I et tilfælde som det her må vi se på, om vi mener, det er realistisk, at kommunen går ind og laver forbedringer.«
Og det mente I ikke?
»Det var nok den vurdering, vi havde.«
Når I ser tilbage på det, har I så været for forstående over for kommunen?
»Det kan man jo altid diskutere, om man har, men vi er jo også nødt til at være realistiske. Arbejdsmiljøklagenævnet er forholdsvist nyt, og når vi træffer den afgørelse, vi gør, så er det ud fra, hvordan den slags sager tidligere er blevet behandlet i klagenævnet. Vi var meget overraskede over klagenævnets
afgørelse i den her sag,« siger Karin Holk.
Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet er en styrelse under Arbejdsministeriet. Tilsynet skal være med til at skabe et sikkert arbejdsmiljø på danske arbejdspladser ved at føre tilsyn, udarbejde regler og informere om arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøloven danner grundlaget for Arbejdstilsynets opgaver. Hjemmeside: http://www.arbejdstilsynet.dk
Bedriftssundhedstjenesten (BST)
BST er en privat virksomhed, der rådgiver både private virksomheder og offentlige institutioner om arbejdsmiljø. BST giver gode råd til virksomhederne, men udøver ikke kontrol eller kommer med påbud. Hjemmeside: http://www.bst.dk