Digitale pædagoger

Meningerne er delte om, hvorfor stadig flere seminarier tilbyder at uddanne de studerende via computeren. Studerende frygter kreativ tænkning for at fylde studiepladser op. Mens de studieansvarlige henviser til trang til at præge udviklingen

En uddannelse med en massiv amputering af relationerne mellem mennesker.

En uddannelse der er lige så krævende om ikke mere end den ordinære.

Så skarpt står fronterne over for hinanden i spørgsmålet om seminarernes nye uddannelser, hvor computeren i hjemmet i langt den overvejende tid er skiftet ud med de medstuderende i klasselokalet.

Dannerseminariet i Jægerspris, Haderslev Seminarium og Københavns Socialpædagogiske Seminarium er blandt de første, der tilbyder uddannelsen til pædagog som fjernundervisning, de såkaldte e-pædagoger. Men metoden er blevet mødt med skepsis mange steder, og formanden for Pædagogstuderendes LandsSammenslutning, Søren Ekstrand mener, det er en regelret amputation. Han frygter, at udgangspunktet for seminarierne i høj grad er egen profilering og påhitsomhed for at fylde studiepladserne frem for at tilbyde den optimale uddannelse.

"Pædagoguddannelsen er en uddannelse i arbejdet med mennesker. Det kræver menneskelig tilstedeværelse og engagement. En kok kan jo heller ikke uddanne sig foran en skærm uden at røre ved mad," pointerer Søren Ekstrand.

PLS-formanden peger på, at kommunikationen, som den sker via brev, SMS eller e-mail, er væsentlig forskellig fra den samtale, to mennesker gennemfører i hinandens selskab.

"Den elektroniske vej er envejskommunikation renset for nonverbale udtryk. Der er et naturligt behov for øget fokus på den udvikling på seminarierne. Men at lægge hele uddannelsen om til IT er en massiv amputering af de mellemmenneskelige relationer på en uddannelse, som netop har dette som noget helt centralt," siger Søren Ekstrand.



Spændende læringsform. Rektor på Dannerseminariet, Søs Bayer, er lodret uenig.

"Nettet repræsenterer en spændende læringsform. Vi vil være blandt dem, der beslutter og definerer pædagoguddannelsen på nettet med de særligheder, der er for vores fag. Og vi gør rent faktisk meget ud af, at de studerende får fremlagt og formidlet mundtligt, når de er sammen," fastslår Søs Bayer.

Hun erkender dog samtidig, at seminariet har indført fjernundervisning på den ordinære såvel som merituddannelsen for at fylde studiepladser.

"Men geografien er kommet i anden række. Det kan være vanskeligt at få studerende til vores område. Det problem har vi ophævet, for nettet er alle vegne," siger rektoren.

CVU Sønderjylland/Haderslev Seminarium har i nogle år tilbudt læreruddannelsen som fjernundervisning og er dermed et af de meget få steder, der har høstet konkrete erfaringer. Her afviser afdelingsleder Peter Thode Jensen, at det sociale element mangler.

"Opgaverne løses i høj grad i studiegrupper. I hovedsagen handler det om, at vi er gået fra en mundtlig kommunikation til en skriftlig. Vi oplever, at det giver en større koncentration om det faglige. I et klasseværelse opstår der lynhurtigt formelle positioner, hvor nogle dukker sig, og andre er ledere. På nettet kommer det til at handle om præcis skriftlig formulering af det faglige," siger Peter Thode Jensen.

Søs Bayer og kollegaen i Haderslev understreger, at uddannelsen ikke er renset for fysisk samvær med medstuderende. Cirka en weekend om måneden samles de studerende på merituddannelsen og for den ordinære uddannelses vedkommende møder de studerende en til to gange om ugen på seminariet i Jægerspris. Desuden opfordres de til at samles i lokale studiegrupper. Det sker i nogen grad på begge seminarier.



Vigtige erfaringer høstes. Mens Søren Ekstrand er skeptisk over for e-uddannelsen som en vej til at forstå unges computerforbrug, så er hverken Thode Jensen eller Søs Bayer i tvivl om, at her høstes vigtige erfaringer.

"I dag kan alle børn og unge kommunikerer på computeren. Socialt elektronisk samvær er en kendsgerning. Vore uddannelser indebærer et indgående kendskab til mediet, og den kultur det udvikler. Det gør de studerende i stand til at imødekomme børn og unge," siger Søs Bayer.

Der er ligeledes enighed om, at seminarierne når en anden målgruppe med e-tilbuddet.

Aldersgennemsnittet ligger på den anden side af 30 år. Det er studerende med familie og ofte også job. Selv om Søs Bayer er overbevist om, at netuddannelsen er kommet for at blive, så tror hun dog ikke, at den vil fylde mere end maksimalt 25 procent af studiepladserne på lang sigt.

"De unge vil foretrække studiemiljøet. Vi er især eftertragtede af dem, der længe har ønsket sig en uddannelse, men ikke har kunnet gennemføre den på grund af afstande, job og familie, siger Dannerseminariets rektor, der ikke vil udelukke, at en "knøs" på 19 år vil kunne optages på fjernuddannelsen lige efter gymnasiet."

"For en ung med stort kendskab og lyst til nettet kan e-uddannelsen godt være det rigtige. Men lad mig understrege, at vi kun optager efter en grundig samtale," siger Søs Bayer.

På et punkt er der dog enighed mellem PLS og de to læreanstalter. Studerende under merituddannelsen kan sammen med deres kolleger på de institutioner, hvor de er ansat, hele tiden reflektere over deres erfaringer med nettet og de konkrete opgaver.

"Derfor vil jeg ikke udelukke, at merituddannelsen kan være berettiget som e-uddannelse," siger Søren Ekstrand.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.