Det rummelige arbejdsmarked

»Så er det vigtigt, at der åbner sig andre muligheder i stedet for, at døren til arbejdsmarkedet bare bliver smækket i.«

I det pædagogiske arbejde er det vigtigt at give plads for børn og unges forskellighed. Det er en kompetence at kunne se og at kunne arbejde med forskellighed og forskellige behov. Det er udtryk for almindelig pædagogisk rummelighed, når man har som grundlag, at børnene og de unge ikke er ens og heller ikke skal være det, men at de har lige værdighed og skal ha lige gode muligheder og støtte i deres udvikling.

Den rummelighed skulle vi også gerne ha overfor hinanden.

Men sådan er virkeligheden ikke altid, og det skal vi da gøre noget ved

Og det gør vi.



SIDSTE ÅR HAVDE VI i BUPL omkring 500 afskedigelsessager som følge af sygdom, og Socialforskningsinstituttet har dokumenteret, at hospitaler og daginstitutioner er det felt, hvor der er flest arbejdspladser, der oplever, at medarbejderne forlader virksomheden på grund af sygdom.

På HB-mødet i sidste uge vedtog man så en handleplan for udvikling af det rummelige arbejdsmarked, og der kommer nu gang i et projekt sammen med PMF og tre BUPL-fagforeninger. Projektets fokuspunkter er: Forebyggelse, fastholdelse og integration.

Projektet skal løbe over et par år, så vi får en grundig analyse af for eksempel arbejdsmiljø og personalepolitik, sygdomspolitik og ansættelse på særlige vilkår samt nye forsøg og samarbejdsformer mellem a-kasse, fagforening og kommune om uddannelse og arbejde.



NU SKAL DET JO HELLER IKKE være sådan, at man for enhver pris skal blive på det pædagogiske arbejdsmarked. Det kan slide hårdt gennem mange år at være engageret i et menneske-til-menneske-arbejde, så selv om pædagogikken er ens rette hylde, er det jo ikke sikkert, at man bliver ved med at befinde sig rigtigt, rigtigt godt på den hylde. Men så er det vigtigt, at der åbner sig andre muligheder i stedet for, at døren til arbejdsmarkedet bare bliver smækket i. Og det er vigtigt, at de muligheder både med hensyn til økonomi og til arbejdsglæde ikke ses som retræte, men som ressource.



DET FORUDSÆTTER BL.A. rummelighed og fleksibilitet på den enkelte arbejdsplads og i den enkelte kommune. Det forudsætter kollegial åbenhed og fordomsfrihed - og det forudsætter, at fagforening og a-kasse sammen med den, der er på vej ud, tidligt i det eventuelle ledighedsforløb går ind og afklarer uddannelses- og arbejdsmuligheder og konkret medvirker til en tilfredsstillende placering.

Selv om man for eksempel har fået dårlig ryg, er man jo stadig en god pædagog og medarbejder.



Heldigvis da.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.