Byggesjusk stjæler leders tid

Nybygget fritidshjem i Dragør er fuldt af byggefejl. Det har kostet lederen masser af tid og kræfter, mens børn og personale har gennemlevet

Tænderklaprende koldt i opholdsrummet. Subtropiske temperaturer i garderoben. Varmeanlægget i Strandengens Fritidshjem i Dragør har aldrig fungeret i de to år, bygningen har fungeret som fritidshjem. Og udover manglende varme er listen lang over ting, som heller ikke er i orden: De mest grelle er en forkert konstrueret kloak, et ridset gulv og et køleskab, der ikke kan afrime. Nu har leder Flemming Eidemak mistet tålmodigheden. Han har brugt bunker af tid på at slås med sagen og mener, kommunens Tekniske Forvaltning har været dårlige til at holde entreprenørerne i ørerne.

»Jeg har brugt rigtig rigtig rigtig meget tid på det. Jeg vil tro et sted mellem tre og femhundrede timer. Teknisk Forvaltning har ikke været gode nok til få folk til at rykke ud og udbedre manglerne, så jeg har selv måttet ringe og skrive breve til arkitekten, entreprenørerne og forvaltningen. Det er ikke rimeligt. Det er slet ikke noget, vi skal have med at gøre som ledere,« siger Flemming Eidemak.

Han har svært ved at forstå, hvorfor bureaukratiet er blevet vigtigere end børnene:

»Det er en speget sag. Man kan rende rundt om hinanden, og sådan har det været i et helt år. Men det korte af det lange er, at man ikke skal være ingeniør for at mærke, at det ene rum er afsindigt varmt, og det andet er iskoldt. Og mens man diskuterer alt muligt, sidder ungerne og fryser eller sveder.«



Svigtet af forvaltningen. Det er Teknisk Forvaltnings opgave at rådgive den selvforvaltende institution med den tekniske ekspertise, en leder ikke kan forventes at have. Flemming Eidemaks kontaktperson i Teknisk Forvaltnings Plan og Teknikafdeling er tekniker Søren Olund Petersen. Han mener, det er rimeligt, at lederen selv må slås med, at der mangler varme på fritidshjemmet:

»Når der aldrig har været varme, ja, det er jo så en påstand, som entreprenørerne må... hvis aldrig der har været varme på, må man jo prøve, om man kan få varme på. Og jeg kan forstå på Flemming Eidemak, at han har haft kontakt til dem, der var VVS-udførende på det, og de har været derude og har fået gang i noget af det.«

Men er det Flemming Eidemak, der skal stå for kontakten til dem, eller er det jer på Teknisk Forvaltning?

»Nej altså, når den kører over i normal drift, så er det os, der skal kontakte dem.«

Men når det ikke er normal drift, hvad så?«

»Jomen, når han stadig er den daglige mand på stedet og på bygningen, så vil det vel egentlig også være naturligt, at han ringer til entreprenøren og siger, der mangler lige varme, kan du ikke komme forbi.«

Det lyder altså på Teknisk Forvaltning som om, lederen selv må sørge for at følge op, inden bygningen går over i normal drift. Hvornår en ny bygning går over til "normal drift" er det svært at få et fornuftigt svar på. Men Flemming Eidemak føler, han har stået meget alene med tingene:

»Jeg mener, det er Teknisk Forvaltning, der ikke har holdt fast og fulgt op på de ting, der skulle laves. Men efter jeg ringede til Søren O. Petersen og sagde, jeg havde kontaktet Børn&Unge, gik der halvanden time, så stod han her med en uvildig VVS-mand, der skulle se på varmeanlægget.«

VVS-manden identificerede tre konstruktionsfejl i anlægget, som i følge Flemming Eidemak nu skal have en bypass-operation - også for varmeanlæg en omfattende affære. Tidligere har folk fra Danfoss i øvrigt ifølge Flemming Eidemak konkluderet, at der intet var i vejen med termostaterne. Det under-støttede allerede, at der måtte være tale om en konstruktionsfejl i varmeanlægget.



Ikke rimeligt. »Søren O. Petersen har ringet til mig og sagt, at med hensyn til konstruktionsfejlen i varmeanlægget vil han gå videre til ham, der har lavet det. Han siger også, at han vil tage sig af det med kloakken, som også er fejlkonstrueret. Så nu sker der noget - håber jeg,« siger Flemming Eidemak. Teknisk Forvaltnings chef vil dog ikke bekræfte overfor Børn&Unge, at forvaltningen har besluttet at køre en sag. Chef Flemming Bohr siger, at han "ikke har yderligere kommentarer til sagen".

I Dragør Kommune sidder der et medlem af byrådet i fritidshjemmets bestyrelse. Han hedder Finn Hyllested fra Socialdemokratiet. Han sidder netop i bestyrelsen for at gøre det lettere for lederen at bringe problemer op, som han ikke selv har været i stand til at løse. Finn Hyllested havde dog ikke fået nogen henvendelse fra Flemming Eidemak om sagen, da Børn&Unge talte med ham.

»Hvis lederen har en oplevelse af, at der ikke sker noget, så skal han bare evaluere sagen til mig, så må jeg tage fat i nogle mennesker i administrationen,« siger Finn Hyllested.

Finn Hyllested mener ikke, det er rimeligt, at en leder skal slås med og bruge så meget tid på en sag som i dette tilfælde:

»Lederens opgave er jo først og fremmest at være pædagogisk leder. Det er urimeligt, at han skal bøvle med en sag som denne. Flemming Eidemak er selvfølgelig også administrativ leder, og selvforvaltningen betyder, at han selv skal ringe efter en håndværker, hvis f.eks. vandvarmeren går i stykker. Men i det her tilfælde, hvor en byggesag ikke er afleveret ordentligt, da mener jeg, Plan og Teknik-forvaltningen skal ind og bistå. De har medarbejderne med forstand på at følge op på en byggesag.«

Sagen forventedes at komme op på et forældremøde den 18. marts, hvor Finn Hyllested var til stede.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.