byggesager; En gang til for Prins Knud
byggesager; En gang til for Prins Knud
Hvor vigtigt er det, at vores børn kan komme sikkert ud af brandfælder? Hvilken pris vil vi betale, for at de ikke får allergi og hovedpine på grund af dårlig luft i institutionen?
Hvis ikke man vidste bedre, kunne det godt se ud, som om børnenes sikkerhed ikke er noget, der står særlig højt på politikernes dagsorden. I årevis har BUPL dokumenteret, hvordan en lang række kommuner handler i strid med loven, når brandsikkerheden og indeklimaet skal sikres på landets daginstitutioner. I sag efter sag efter sag har kommunerne givet sig selv dispensation fra byggeloven eller sløset bevidst med byggesagsbehandlingen.
Resultaterne kan ses på daginstitutionerne rundt i landet: Mangelfulde flugtveje i tilfælde af brand og sygdomsfremkaldende indeklima på grund af manglende ventilation findes der eksempler på overalt. I hver tredje daginstitution er der ulovligt meget CO2 i luften, viste BUPLs omfattende støj- og indeklimaundersøgelse for et par år siden.
Alligevel mener den nye by- og boligminister - modsat sin forgænger - ikke, at der er behov for større ændringer.
Uacceptabelt. Loven på området er ellers klar nok. Der er faste regler for, hvilke flugtveje der er acceptable, eller hvilken ventilation der skal til for at undgå dårlig luft i institutionerne. Problemet er bare, at loven også siger, at kommunerne skal føre tilsyn med sig selv. Og det ansvar er de rigtigt dårlige til at forvalte, hvilket ombudsmanden allerede gjorde opmærksom på i 1996.
I december sidste år udgav By- og Boligministeriet en rapport, der byggede på en undersøgelse af 24 byggesager. Ingen af dem var behandlet korrekt, og mere end halvdelen, nemlig 14, var "direkte uacceptable", hed det.
Undersøgelsen fik endelig by- og boligminister Jytte Andersen til at tale med store bogstaver.
»Det er fuldstændigt uacceptabelt og kritisabelt i enhver forstand, at visse kommuner omgår reglerne på denne måde,« sagde ministeren i december til Børn&Unge. Hun proklamerede, at der nu måtte drastiske metoder i brug, og at hun ikke længere ville nøjes med henstillinger, vejledninger og påbud.
Ugen efter var hun ikke minister mere. En ny og yngre Lotte Bundsgaard blev lige før jul placeret på taburetten, og meget tyder nu på, at der igen kan gå lang tid, før kommunerne bliver holdt fast på lovens bogstav om byggesagsbehandling.
Stor skuffelse. Sidst i februar modtog BUPLs formand Bente Sorgenfrey et brev fra Lotte Bundsgaard. Heri takker ministeren BUPL for deltagelsen i den følgegruppe, der var nedsat i forbindelse med byggesags-rapporten. Ministeren giver derefter udtryk for, at byggesagsbehandlingen "kan blive i orden, hvis kommunerne foretager nogle få opstramninger i sagsbehandlingen og dialogen internt i kommunen", og hun konkluderer, at der ikke er grundlag for regelændringer.
I stedet vil hun om et halvt år anmode Kommunernes Landsforening om en redegørelse for, hvad der er sket på området.
I BUPL blev brevet modtaget med stor skuffelse.
»Nu syntes vi lige, at vi var nået til en forståelse af, at der måtte gøres noget, og så får vi det her. Vi er meget skuffede over, at den her sag udskydes endnu engang. Vi mener, at vi forlængst har dokumenteret, at der er store problemer med kommunernes byggesagsbehandling, og at vi derfor burde handle nu,« siger Bente Sorgenfrey, der føler, at institutionerne er kommet i klemme i ministerskiftet.
I et svar til by- og boligministeren har forbundsformanden gjort opmærksom på, at BUPL ikke mener, at loven er god nok, sålænge kommunerne skal føre tilsyn med sig selv og kan give sig selv dispensation fra reglerne. Samtidig har hun bedt om et møde med Lotte Bundsgaard, hvor de kan drøfte sagen. Ministeren har endnu ikke svaret.