"Bornholm er visionær"

Fremtidens institutioner skal udvikle sig fagligt for at lokke forældre til. Det har politikerne på Bornholm allerede indrettet sig efter. Nu må ledere og pædagoger følge trop, lyder vurderingen i en ny rapport fra CVU Storkøbenhavn

Ledere i mange institutioner på Bornholm er frustrerede over de nye tider, som begyndte da øens fem kommuner blev lagt sammen med amtet. Det skete 1. januar sidste år og betød, at lederne skal tage sig af stort set alle administrative opgaver i institutionen fra budgetter til løn- og personaleforhold.

Forvaltningerne, der tidligere tog sig af mange af disse opgaver, er nedlagt. I stedet er der oprettet såkaldte faglige sekretariater, der skal arbejde med pædagogisk udvikling og blandt andet rådgive politikerne.

Som omtalt i tre numre af Børn&Unge tidligere på året, har både pædagoger og ledere været skarpe i deres kritik af den ny model. Især er mange ledere frustrerede over at have for lidt tid til det pædagogiske arbejde, fordi de mange nye administrative opgaver kræver for mange ressourcer.

Men nu tager lektor Mai-Britt Herløv Petersen de bornholmske politikere bag modellen i forsvar.

"På bornholm har man været visionær," fastslår Mai-Britt Herløv Petersen, der er ansat på CVU Storkøbenhavn og har skrevet rapporten "Faglig bæredygtighed og pædagogisk ledelse," der netop er udkommet.

Hun peger på, at de faglige sekretariater betyder, at faglighed og professionalisme kan komme i fokus. Det kræver bare, at institutionerne indretter sig på de nye tider og fraviger den hierarkiske opbygning, der er tradition for med en leder og en souschef, der tager ansvar for både pædagogik og administration.



Fælles leder. Det har man til dels gjort i Rønne, hvor tre insitutioner 1. maj 2002 lagde deres administration sammen under navnet Tremasteren. Hver har de nu en pædagogisk leder. Over dem er der en virksomhedsleder, der tager sig af det administrative arbejde.

Det har betydet mere tid til pædagogisk udvikling, fortalte Annegrethe Dam sidste år til BUPL’s ledermagasin, Ledetråden. Hun har som virksomhedsleder stået ved roret siden sammenlægningen.

Tremasteren blev sat i søen efter ønske fra ledere og pædagoger i de tre institutioner, der fysisk ligger tæt på hinanden. Der er en skovbørnehave med 22 børn, en større børnehave med 66 børn en mindre med 24 børn.

Sammenlægning betyder i det daglige, at personalet i de tre institutioner er blevet knyttet tættere til hinanden og ind i mellem også samarbejder.

De tre pædagogiske ledere står dog stadig i spidsen for hvert deres hus. De har ansvaret for den pædagogiske udvikling og står blandt andet også for MUS-samtaler med personalet. De mødes mindst en gang om måneden for at diskutere på strategisk niveau og bruger hinanden som faglige sparringspartnere. De har ikke nogen formel kontakt med kommunen og har formelt ikke lederstatus, men bliver betragtet som interne ledere.

Officielt repræsenteres institutionen over for kommunen af Annegrethe Dam. Hun står også for kontakt til bestyrelsen, ligesom hun er ansvarlig for pjecer og anden information ud af huset.

Selv betegner hun overfor Ledetråden sin egen rolle, som den der "svæver over vandene."

Hun arbejder blandt andet med at rådgive og vejlede, især de pædagogiske ledere, men også resten af medarbejderne.



Hierarkiet skal væk. Mai-Britt Herløv Petersen fremhæver de tre institutioner som eksempel på, hvordan man kan indrette sig på de nye tider, hvor kommunerne er lagt sammen, forvaltningerne er forsvundet og ansvaret lagt ud til de enkelte institutioner.

"Ved at oprette en stilling som øverste administrative leder har man taget de administrative opgaver væk fra de pædagogiske ledere. På den måde slipper de for en masse af de frustrationer, som andre ledere har. Virksomhedsledere behøver heller ikke været frustreret over, at der ikke er tid til det pædagogiske arbejde, for hun ved, at det ikke er det, hun er ansat til. På Tremasteren kan virksomhedlederen godt lide at tage sig af de opgaver, der følger med lederjobbet," forklarer Mai-Britt Herløv Petersen.

Hun ser modellen på Tremasteren som et skridt i den rigtige retning. Blandt andet fordi, det er hensigten, at de tre pædagogiske ledere skal specialisere sig fagligt og inspirere hinanden. Men hun så gerne, at medarbejderne havde spillet en mere aktiv rolle, så også de kunne arbejde mere på tværs af de tre organisationer.

"Jeg tror, potentialet ligger i at højne kvaliteten og den faglige viden. Det kan insitutionerne gøre ved at nedtone hierarkiet og lægge mere ansvar ud til de enkelte medarbejdere. Hvis det lykkes, bliver medarbejderne mere selvkørende og kan inspirere hinanden. Det bliver lettere at dele viden mellem medarbejderne," vurderer Mai-Britt Herløv Petersen.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.