BØRNE- OG KULTURCHEFER - Uddannelsen skal forbedres

Børne- og Kulturchefforeningen sætter pædagoguddannelsen på dagsordenen i KL. Nye pædagoger bør være bedre til at samarbejde med lærerne, mener foreningens formand

Nyuddannede pædagoger er ikke altid godt nok rustede til arbejdet i kommunerne og til det omfattende samarbejde mellem skoler og daginstitutioner, mener landets børne- og kulturchefer. De vil derfor diskutere pædagoguddannelsen på et møde med Kommunernes Landsforening (KL) 22. februar. Her vil formanden for Børne- og Kulturchefforeningen (BKF), Per B. Christensen, pege på de områder, hvor foreningen mener, der er et behov for ændringer:

BKF mener, at samspillet mellem praktikken og teorien på pædagoguddannelsen generelt bør styrkes, at de studerende i højere grad skal introduceres til de grundvilkår, der gør sig gældende i kommunerne, og at samspillet mellem lærer- og pædagoguddannelsen skal blive tættere.

Sidstnævnte bør ske, fordi lærer- og pædagoguddannelsen i for høj grad er præget af hver sin fagkultur, mener Per B. Christensen.



Samspil bør sikres. »Vi skal bidrage til, at der er helhed i børnenes liv, og en af de måder, vi kan gøre det på, er at sikre et tæt samspil mellem daginstitutioner og skoler. Og det skal både lærere og pædagoger være forberedte på, når de kommer ud i den virkelige verden.«

Det ønske falder helt i tråd med KL's ønsker på området, fortæller fuldmægtig Mikkel Haarder.

»Det er også et område, som vi mener er meget vigtigt. Og det er oplagt at arbejde med det på uddannelsen,« siger han.

I KL håber man imidlertid, at der automatisk vil blive mere interaktion mellem lærer- og pædagoguddannelsen, når CVU'erne (Centre for Videregående Uddannelse) rigtig kommer i gang. CVU'erne er uddannelsescentre, hvor forskellige beslægtede uddannelser samarbejder og i høj grad har fælles ledelse og administration. De fleste steder er de endnu på begynderstadiet.

Både Mikkel Haarder og Per B. Christensen mener, at nyuddannede pædagoger og lærere i det hele taget bør være bedre forberedte på virkeligheden, når de lukkes ud i den.

»Jeg mener, at det er vigtigt, at færdige pædagoger og lærere kender to grundvilkår for det at være ansat i en kommune. Dels er det vigtigt, at man kan se sig selv i sammenhæng med kommunens virksomhed, og dels er det vigtigt, at de kender til kommunernes arbejde med kvalitets- og kompetenceudvikling.«

Det nikker Mikkel Haarder genkendende til.

»Hvis man spørger et ungt menneske i dag: "Er du interesseret i at arbejde i en kommune?", så svarer de fleste nej. Men hvis man spørger, om de har lyst til at arbejde på en skole eller i en daginstitution, så svarer mange ja. Det er et kæmpe problem, at de ikke associerer de to ting med hinanden,« mener Mikkel Haarder.



Gæstelærere fra kommunen. En af de måder, de studerende kan introduceres til det kommunale system på, er ved at seminariet gør brug af gæstelærere fra kommunerne. Chefer, konsulenter, skole- og institutionsledere kan stille sig til rådighed og for eksempel give de studerende en introduktion til kommunens børne- og ungepolitik eller til den kvalitetsstyring, der arbejdes med i kommunen.

I Næstved Kommune, hvor Per B. Christensen er børne- og kulturchef, har man udarbejdet en hel idéskitse til den slags forbedringer af uddannelsen, fordi man her arbejder konkret på at få en "partnerskabsaftale" i stand med CVU Syd, der blandt andet omfatter Storstrømseminariet. Dette projekt er endnu kun på tegnebordet, men Per B. Christensen håber, at uddannelsesstederne vil være med.

I KL ønsker man imidlertid ikke at kræve større ændringer af pædagoguddannelsen nu.

»Vi har en opfattelse af, at uddannelsen er relativt velfungerende, og det bygger vi på, at vi ikke får særlig mange klager over den. Til sammenligning får vi mange flere klager over læreruddannelsen,« fortæller Mikkel Haarder.

»Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at der ikke er problemer, og vi er opmærksomme på flere forhold - blandt andet det, at uddannelsen er meget svingende på landsplan. Men uddannelsen blev ændret i sommer, så det er alt for tidligt at begynde at ændre noget nu.«

Både KL og BKF vil i øvrigt afvente resultatet af den generelle evaluering, som Danmarks Evalueringsinstitut laver på pædagoguddannelsen.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.