Børn og bevægelse - Motion giver selvtillid

SFO Søstjernen på Frederiksberg har sat fokus på, hvordan motion og bevægelse kan give mere end blot sunde børn. Det giver også mere sociale og glade børn.

Det er ikke alle børn, der frivilligt kaster sig over fysiske aktiviteter. Nogle børn er overvægtige, andre lidt stille, indadvendte eller generte. Det er de børn, som Projekt Søstjernesport i SFO Søstjernen på Frederiksberg tager fat i.

Projektet er en afstikker af konceptet for Skolesport, som er udviklet af Dansk Skoleidræt, og giver 30 af SFO'ens 270 børn muligheden for at stifte bekendtskab med anderledes idrætsaktiviteter to gange om ugen. Lige nu står den på dans og bevægelse om torsdagen og stunt om tirsdagen.

Med støtte fra Kulturministeriet har SFO Søstjernen ansat to instruktører, som udfordrer børnene med anderledes aktiviteter. Håbet er at motivere børnene til at fortsætte med idrætsaktiviteter også efter SFO tiden. Samtidig giver det selvtillid og sejre til de børn, som ellers er lidt tilbageholdende.

"Det er en måde at styrke børnene på inden for det motoriske og sociale. Vi har blandt andet udvalgt børn, som har brug for en styrkelse af de sociale relationer, som ikke har så mange venskabsgrupper, eller som farer rundt og ikke har et fast holdepunkt," siger leder Charlotte Moberg.



Frivillig tvang. Og så er der selvfølgelig også børn, som har brug for at tabe sig lidt, men der er gjort meget ud af, at de 30 udvalgte børn ikke stikker ud som problembørn, understreger Charlotte Moberg.

"Det handler ikke om at stille 30 børn med lidt for meget fedt på sidebenene midt på en boldbane," siger hun, og kollega og tovholder på projektet Kia Arndt supplerer:

"Vi har gjort meget ud af at sammensætte de passive børn med de mere aktive og ressourcestærke børn, som kan fungere som gode rollemodeller og måske oven i købet har overskud til at sprede det ud til resten af SFO'en. Så vi har forsøgt at ramme bredt."

De 30 børn er delt i to hold - "Krabberne," som er børnehaveklasse og første klasse, og "Hajerne," som er anden og tredje klasse. Børnene får hver en personlig mappe med billeder fra aktiviteterne og et lamineret billede med krabber og hajer på.

"Så kan de bedre forstå, at de er en del af noget. Ord forsvinder hurtigt ud i den blå luft, og det kan nemt blive meget voksenstyret, hvor børnene ikke aner, hvad de deltager i," siger Kia Arndt.

Børnene er tilmeldt et modul af 12 ugers varighed, hvorefter de kan tage stilling til, om de vil fortsætte endnu et modul, som byder på nye aktiviteter med nye instruktører. Forældrene har skrevet under på deres børns deltagelse, og så er det altså noget, man skal.

"Vi har afveget fra det grundlæggende princip om, at SFO-tid er fritid, hvor vi ikke tvinger børnene til noget. Det har vist sig at være enormt konstruktivt og positivt, fordi der havde været nogle børn, som ellers aldrig var kommet med over i den gymnastiksal. Og de har fået øjnene op for, at det er fedt at gå til noget," siger Kia Arndt.

Det er netop formålet med projekt Søstjernesport: at motivere de lidt mere passive børn til at deltage i fritidsaktiviteter, også uden for og efter skolelivet. Og her er det vigtigt at få forældrene med i forløbet, mener Kia Arndt.

"Forældrene kan være med til at fastholde børnene i deres motivation. De børn, der er mest motiverede, er dem, der taler med deres forældre om det," siger hun.

Derfor får forældrene også et nyhedsbrev, hvor de kan følge med i, hvordan projektet forløber, og de har kunnet læse hele projektbeskrivelsen, inden de tilmeldte deres børn.

Der er bevidst valgt to forskellige aktiviteter, som henholdsvis retter sig mod drenge og piger. Dans og bevægelse indebærer blandt andet tillidsøvelser, hvor børnene fører hinanden rundt med lukkede øjne. Til stunt lærer de at glide i en bananskræl og falde rigtigt, eller et barn agerer motorcykel og løber frem mod de andre, som først må kaste sig væk i sidste øjeblik.

"Og nogle gange er drengene gladest for dans og bevægelse, og pigerne klør på til stunt," siger Charlotte Moberg.



Populært. Personalet følger med i børnenes udvikling og den pædagog, som er med til dagens aktivitet, noterer lidt ned om hvert barns tilgang til aktiviteten. "Har svært ved at følge instrukser" eller "meget god til både stunt og drama" kan der for eksempel stå.

Hele personalegruppen er mere eller mindre involveret i projektet, kommer med forslag til aktiviteter og er med til at vurdere hvilke børn, der vil have gavn af at deltage. Koordineringen af personalets roller er en vigtig del, for uden samarbejde fungerer det ikke rent praktisk.

Søstjernesport er indtil nu en succes, og kun en enkelt dreng har helt meldt fra. Ellers er børnene glade for det. Også de andre børn i SFO'en er nysgerrige, og er der en ledig plads en dag, kan der komme en gæst eller to med.

"Det er rigtig godt fordi det barn, som har en gæst med, vokser lige en meter. Hvis man er lidt usikker normalt, er det en god oplevelse at have en gæst med til noget, som man har styr på," siger Kia Arndt.

Hun synes allerede, man kan se resultater på børnenes adfærd. Især de yngste børn har fået mere pondus, og de ældre børn har bygget nye venskaber, som måske ellers ikke var opstået.

Charlotte Moberg forventer ikke, at alle børn skal blive helt vilde med idræt, men håber at projektet kan fange nogle enkelte, som ellers ikke ville have lyst til og mod på at melde sig til en holdaktivitet.

"Kan vi fange en, to eller tre børn, via det her projekt, som har lyst til at deltage i en fritidsaktivitet efter SFO'en, så er det succes," siger hun.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.