Pædagogisk kørekort til computeren
Hvad er de grundholdninger, der ligge bag computerspillet Age of Empire? Hvor er der nogle gode hjemmesider for børn på nettet? Hvordan er det lige, et regne, et regneark fungerer? Med et tilskud på 14 millioner kroner har regeringen sikret, at SFO-pædagoger for mindre en tusind kroner kan erhverve sig et pædagogisk IT-kørekort
Er du SFO-pædagog, kan du tænde for en computer, og har du adgang til Internettet - enten i SFOen eller derhjemme - er nogle af de vigtigste forudsætninger opfyldt for, at du kan blive optaget på et af de mange kurser landet over i SFO-IT.
»Det kræver ikke nogen specielle forudsætninger at deltage. Der er nemlig et lille introduktionskursus, hvor pædagogerne blandt andet lærer at orientere sig inden for computeren. Det er selvfølgelig
en stor fordel, hvis deltagerne kender til computer på forhånd, men det er ikke et must. Jeg forestiller mig, at vi deler kursisterne op: Nogle, der har lidt styr på edb, og nogle, der slet ikke kender til det. På det ene hold vil de få de grundlæggende edb-færdigheder, på det andet starter vi et andet sted,« siger Henrik Teglstrup, som skal være lærer på det SFO-IT kursus, som Københavns Socialpædagogiske Seminarium sætter i søen 17. september.
På SFO-IT får pædagogerne præsenteret nogle muligheder for, hvordan de kan inddrage IT i det daglige - både administrativt og sammen med børnene. Blandt andet skal kursisterne lære at vurdere det store marked for spil.
»Pædagogerne skal kunne se bag om spillene: Hvad er det for pædagogiske grundholdninger, og hvad er godt og skidt ved spillene? Forældrene har også nogle holdninger til spil, og det kan måske være svært for pædagogerne at argumentere for deres egne holdninger,« siger Henrik Teglstrup.
På det håndværksmæssige plan får kursisterne en grundlæggende computerforståelse. De får færdigheder i tekstbehandling, layout, præsentation, lyd- og billedbehandling og produktion af websider, og de lærer at bruge regneark. Også Internettet står på programmet:
Her lærer kursisterne at finde frem til gode interaktive hjemmesider for børn, at lave deres egen hjemmeside og at bruge e-mail.
SFO-IT bygger på det tilsvarende kursuskoncept for lærere i grundskolen, Skole-IT. En væsentlig forskel er dog SFO-ITs modul omkring computerspil. Desuden tager SFO-IT udgangspunkt i cases fra skolefritidsordninger.
»Vi tager fat i nogle problemstillinger fra SFOens dagligdag og diskuterer, hvordan IT kan indgå i SFOen på samme måde, som det efterhånden er begyndt at indgå i folkeskolen. Man kan videreføre nogle af de erfaringer, man har fra folkeskolen, så SFOerne ikke skal kæmpe med de samme problemer.«
Møde på nettet. SFO-IT er et fjernundervisningskursus, så bortset fra den første introduktionsdag på seks timer, mødes kursister og lærer fortrinsvis over nettet.
»Allerede når kurset starter op den 17. september, laver vi grupper på to-fire deltagere. Deltagerne aftaler individuelt, om de skal mødes fysisk i perioden. Det kan også være, at vi aftaler et seminar på en halv dag. Det kommer an på, om der er nogle ting, der brænder meget på, eller om der er nogle beskeder eller færdigheder, som alle har brug for. Måske skal vi også mødes ved kursusslut,« siger Henrik Teglstrup.
Er der tekniske problemer, vil kursisterne en gang om ugen inden for en halv time kunne ringe til Henrik. Men kun hvis skolens IT-vejleder ikke kan træde til.
»Der vil være mulighed for at ringe til mig, hvis der er noget helt galt, og kursisterne ikke kan få skolens IT-vejleder eller andre til at hjælpe. Konceptet lægger op til, at skolelederen skal være åben over for, at skolens IT-vejleder skal være disponibel over for kursisten. Tidligere erfaringer viser, at det vist ikke altid har fungeret optimalt, så jeg tilbyder en halv time om ugen.«
Kursusforløbet er sat til 20 uger. Men i den generelle introduktions-brochure om SFO-IT, som SFO-IT sekretariatet har lavet, står der ikke noget om, hvor lang tid kursisterne skal sætte af hver uge for at gennemføre kurset. Henrik Teglstrup tør godt give et bud på tidsforbruget.
»Hvis man har lidt styr på stifinderen og kender Internettet en lille smule, er et realistisk bud, at man skal bruge ca. 75 timer på kurset. Nogle mener 135 timer, men det er meget afhængigt af, hvor meget man kan i forvejen.«
ITMF-sekretariatet kan yde et tilskud på 2.000 kr. pr. SFO-pædagog, der deltager i SFO-IT (ITMF står for IT, medier og folkeskolen). Det er kun skoler og kommuner, der kan søge dette tilskud. Hvis kommunen eller skolen får tilskud, kommer deltagerprisen ned på mellem 100 kr. og 800 kr. - afhængig af, hvilken kursusudbyder man vælger. Dertil skal lægges den arbejdstid, deltagerne bruger på kurset.
På Københavns Socialpædagogiske Seminarium koster det 2.700 kr. at deltage - før evt. tilskud. Foreløbig har seminariet kun planlagt et enkelt kursus, men man regner bestemt med, at der kommer flere til.
»Vi skal lige fornemme, om interessen er der. Der er meget snak om IT ude i SFOerne. Men vi er ret spændte på, om interessen nu også er reel,« siger Henrik Teglstrup.
Uddannelsens indhold
SFO-IT er et fjernundervisningskursus, der er opbygget efter samme koncept som folkeskolelærernes IT-kørekort, Skole-IT. Der kræves ingen IT-mæssige forudsætninger for at deltage i SFO-IT, men det er en fordel, hvis deltagerne har prøvet at arbejde med en computer. For kursister helt uden IT-kendskab anbefales det at arbejde med de mest grundlæggende IT-funktioner inden kurset. Kursisterne skal have adgang til en computer, der er koblet på Internettet, og de programmer, der bruges i kursusforløbet, skal være installeret, før kurset begynder. Kurset tager omkring 20 uger og består af otte moduler:
Modul A: Introduktion til computerens vigtigste funktioner og til elektronisk kommunikation. Modulet handler også om, hvordan børn kan kommunikere med hinanden via e-mail.
Modul B: Skriveprocesser og tekstbehandling.
Modul C: Informations-søgning på Internettet.
Modul D: Regneark.
Modul E: Tekst og billeder. Modulet handler både om, hvordan man sammen med børnene kan arbejde med temaet, og hvordan man sætter mere officielle skrivelser op.
Modul F: Præsentationer på skærmen.
Modul G: Computerspil og deres anvendelse i SFOen. Hvilke potentialer er der i de spil, børnene spiller, hvordan kan de bruges i det pædago-giske arbejde?
Modul H: Hvordan kommer IT fremover til at indgå i kursisternes arbejde? Computeren er en del af børnenes hverdag og kan integreres i SFOen.
14 millioner til SFO-IT
Inden for de næste tre år får folkeskolen 340 millioner kroner til at styrke brugen af IT. Heraf er de 14 millioner øremærket til at gennemføre pædagogisk IT-kørekort for SFO-pædagoger.
ITMF-sekretariatet (IT, medier og folkeskolen), der administrerer de 14 millioner kroner, kan yde et tilskud på 2.000 kr. pr. kursist. Tilskuddet kan kun søges af skoler og kommuner.
Tilmelding og pris
Kursusprisen ligger i øjeblikket mellem 2.100 kr. og 2.800 kr., afhængigt
af kursusudbyder. SFO-pædagoger, hvis skole
eller kommune søger støtte fra ITMF-puljen, kan få 2.000 kr. i tilskud, så den reelle pris bliver 100-800 kr. pr. SFO-pædagog. Andre deltagere - blandt andet pædagoger i fritidshjem - betaler fuld kursuspris.
De enkelte kursusudbydere kan oplyse om kursuspris og tilmeldingsfrist. P.t. underviser følgende kursusudbydere i SFO-IT:
- Amtscentralen, Slagelse
- Amtscentret for Undervisning, Aalborg
- Center for Informatik
- DAKS, Aalborg Kommunale Skolevæsen
- Danmarks Pædagogiske Universitet, Aalborg
- Danmarks Pædagogiske Universitet, Esbjerg
- Danmarks Pædagogiske Universitet, København
- Danmarks Pædagogiske Universitet, Odense
- Danmarks Pædagogiske Universitet, Skive
- Danmarks Pædagogiske Universitet, Vordingborg
- Hjørring Seminarium
- Jydsk Pædagogisk Center, Jydsk Pædagog Seminarium
- Kastrupgårdsskolen
- Københavns Socialpædagogiske Seminarium
- Låsby Skole
- Odense Seminarium
- Programdatateket
- Silkeborg Kommune
- Skipper Clement Seminariet
- Skole- og institutions-afdelingen, Hørsholm
- Sønderborg Kommune, Uddannelsesafdelingen
- UniáC, Århus
Ansøgningsbetingelser og -frister for tilskud fremgår af ITMF-sekretariatets hjemmeside