Lær af os. Vi fjernede børnenes angst for robotter
Det ville vi
Vores mål var at få mere innovation og IT-forståelse ind i starten af grundskolen. Børnene skal have lov til at skabe noget selv i stedet for kun at være forbrugere. Alle, der er børn i dag, kommer til at arbejde med robotter eller computere som voksne. Robotter kommer tæt på i alle fag fra håndværk til sundhedsarbejde og også i vores personlige tøj til overvågning af fx vores blodtryk. Vi ved, at børnene er trætte, når de kommer i SFO’en, så IT-forståelsen skulle tilbydes gennem leg og afslapning. Vores mål var også at give både børn og pædagoger en viden om, at læringsrobotter er noget andet end fx en støvsugerrobot.
Sådan gjorde vi
Vi besøgte hver institution to gange i et par timer. Første gang blev børnene fortrolige med robotterne og fik en fornemmelse af, hvad de er for nogle. Mange børn har ikke nogen IT-baggrund overhovedet, men de havde på forhånd valgt, at de ville være med, og forældrene hentede dem ikke tidligt den dag. Vi brugte en Edison-robot, en lille orange sag. Anden gang vidste børnene, at de kunne styre robotten. Nu skulle de gøre den til deres egen, og vi lærte dem, hvordan de kan programmere robotten, så de kan bygge Lego oven på den. De kan fx forvandle den fra et køretøj til en boldskydende katapult.
Det lærte vi
Børnene var begejstrede og opdagede, at robotter ikke er onde. I næsten alle SFO’er erfarede pædagogerne, at robotterne også gav børn med diagnoser en fantastisk dag. At kunne bygge videre på robotterne er dét, som især tricker børnene og giver dem energi. Det er vigtigt, at de kan finde en robot, som de kan programmere ud fra deres eget perspektiv. Nogle børn synes, at en robot, der kan kaste og slå, er spændende. Andre vil have en mere kæledyrsagtig robot, en, der kan danse, hente ting og hjælpe. De putter næsten en personlighed ind i robotten.
Vores råd til andre
● Lad være med at udvikle et stort projekt, som koster en masse tid og penge.
● En lille gruppe robot-interesserede børn vil hurtigt få interessen til at brede sig til andre.
● Lad to-tre pædagoger få instruktion et par timer, og gå så bare i gang.
Om projektet
Projektet er blevet muligt gennem en donation fra Tre-Fors værdipulje (nu EVII værdipulje). Projektleder Kristian Langborg-Hansen, kilde til denne artikel, og hans kolleger fra App Academy har undervist børnene. De deltagende institutioner, som har fået lov at beholde forsøgsrobotterne, er Skovtrolden Vejle, SFO Højmarksskolen Holsted, SFO Fristedet Brørup, Bramdrup SFO Kolding, Skodborg SFO, Bække SFO, Østre SFO Middelfart, Jels SFO, Grønvangskolens SFO Vejen, Stepping Friskole SFO, Brørupskolens SFO, Lillebæltskolens SFO Middelfart og Strib Skoles SFO.