IT-KØREKORT - Nørderne fra Nysted
SFO'ens computer blev mest brugt som skrivemaskine. Internettet var næsten ukendt land. Og computerspil interesserede hverken Else Drejer, Inge-Lise Jensen eller Else Frederiksen. I dag jonglerer de tre pædagoger ubesværet rundt mellem regneark, tekstbehandling og billedbehandling, og de har selv lavet en hjemmeside til internettet. Desuden har de lavet et oplæg om it-etik, som har været på dagsordenen i skolens pædagogiske råd.
Else Drejer er 52 år og SFO-leder, Inge-Lise Jensen er 46 år og souschef, og Else Frederiksen er 55 år og afdelingsleder. De er alle ansat i Nysted SFO på Lolland.
For et år siden besluttede de tre at tage pædagogisk it-kørekort på kurset "SFO-IT", fordi computeren kunne være til hjælp i det daglige arbejde i SFO'en.
»Jeg har aldrig været teknisk interesseret. Men det er et nemt apparat at lave ting på. Der er jo mange skriftlige informationer, man skal give hele tiden - og det er computeren god til,« siger Else Drejer.
SFO-IT er et fjernundervisningskursus, hvor SFO- og fritidshjemspædagoger kan få nogle grundlæggende it-færdigheder. Kursisterne skal bruge 100-150 timer i løbet af de 4-5 måneder, kurset varer. Der er et introduktionskursus på seks timer, hvor lærer og kursister mødes fysisk. Herefter skal opgaver til de otte kursusmoduler løses af kursisterne hjemme på institutionens computer. Kommunikationen med læreren foregår over internettet.
Udgangspunkt i hverdagen. De fleste opgaver på SFO-IT tager udgangspunkt i arbejdet som SFO- eller fritidshjemspædagog. Så for Else, Else og Inge-Lise var de pædagogiske diskussioner omkring opgaverne en vigtig sidegevinst ved kurset.
»Det har været en klar fordel, at vi var en gruppe på tre, der arbejder samme sted. Vi har haft masser af gode diskussioner undervejs, som vi skulle have haft på et tidspunkt alligevel. Kurset har været sjovt, fordi det har været relateret til vores job,« siger Else Frederiksen.
»Det har også været godt i forhold til vores kollegaer. Når vi gik fra for at lave opgaver, kunne de se et formål med det, fordi vi lavede noget, som de også fik glæde af, og som skulle laves alligevel. Arbejde og kursus blev blandet. Vi tilsidesatte ikke noget for at lave opgaver,« siger Inge-Lise.
I forbindelse med en kursusopgave bad Else, Else og Inge-Lise Pædagogisk Råd på Nysted Skole om at tage stilling til børnenes brug af internet: Skal det være tilladt for børnene frit at bevæge sig rundt på internettet, og skal børn i alle aldre kunne chatte frit på skolens computere? SFO-pædagogerne havde bl.a. fundet ud af, at nogle af børnene chattede om eftermiddagen med fremmede på "uheldige" chatsider.
»Vi syntes ikke, det var rimeligt, at der slet ikke var noget filter på. Så vi lavede oplægget som en del af vores kursus,« fortæller Inge-Lise.
Computerspil. Også kursusmodulet om computerspil har de tre Nysted-pædagoger haft stor glæde af. Dels har de lært at vurdere og installere computerspil, dels har de siden haft nogle gode diskussioner med de fire andre kollegaer i Nysted SFO.
»Vi har diskuteret computerspil i personalegruppen, og vi ved, at vi ikke helt kan undslå os. Men samtidig skal vi som SFO skabe en modvægt til de spil, børnene spiller derhjemme. Hjemme bruges computeren i mange tilfælde som barnepige. Så vi skal være dygtige til at få børnene til at lave andre ting,« siger Else Drejer.
Nysted Skole er en åben plan skole, og når børnene er i SFO om eftermiddagen, kan de både lege på indskolingens arealer og bruge de seks computere i indskolingens område. Desuden står der et par Nintendoer og en Playstation i SFO'ens lokaler.
Reglerne er nu, at børnene kan bruge indskolingens og SFO'ens computere efter aftale. I SFO-tiden er der altid en pædagog med, når børnene bruger indskolingens computere. Børnene må gerne spille actionspil, men ikke voldelige spil. Hvis børnene har spil med selv, skal de gennemses af en voksen.
Stor opbakning. Under hele kursusforløbet har de tre pædagoger fået stor opbakning fra skolens inspektør, lærere og fra deres kollegaer i Nysted SFO. Hver gang, de har bestået et af de otte moduler, har inspektøren været henne for at lykønske. SFO-kollegaerne har tålmodigt taget over, når Else, Else og Inge-Lise var presset af kursusopgaver. Og når teknikken har drillet, har skolens it-vejleder altid været parat til at hjælpe.
»Alle har smidt, hvad de havde i hænderne, når vi havde brug for hjælp,« fortæller Inge-Lise Jensen.
Else Drejer vurderer, at hun og de to kollegaer hver har brugt 150-160 timer på SFO-IT. Ofte er de mødt klokken otte om morgenen og har lavet opgave til omkring klokken 10.30. Kursustiden har de fået afspadsering for. Kursusafgiften på 2.700 kroner pr. person har skolen betalt. Men da skolen har søgt og fået tilskud fra en statslig Skole-it-pulje, er den reelle udgift for skolen kun 700 kroner pr. person.
It-visioner. Måske skal de andre ansatte i SFO'en tage pædagogisk it-kørekort på et tidspunkt. Men det er der hverken tid, penge eller overskud til lige nu. Derfor har nogle af de andre SFO-pædagoger deltaget i skolens interne it-kursus.
»Men det lærer de ikke så meget af. Skolens kursus er undervisnings-relateret. Så de siger, de lærer mere af at komme ind og spørge os,« siger Else Drejer stolt.
Selvom der måske ikke lige med det samme kommer flere pædagoger fra Nysted SFO på SFO-IT, er der masser af it-visioner:
Først og fremmest skal SFO'ens hjemmeside på nettet. Pædagogerne mangler bare at få tilladelse til at lægge stemningsbilleder med børnene på hjemmesiden.
»Naturligvis skal det ikke være billeder af piger, der bader på en feriekoloni. Vi har allerede diskuteret, hvilken slags billeder vi vil lægge på. Men forældrene skal selvfølgelig først give deres tilladelse,« siger Else Drejer.
Når hjemmesiden kommer på Internettet, skal den også opdateres. Så det er nødvendigt at aftale, hvem der er ansvarlig for det. Derudover er det pædagogernes vision, at it integreres endnu mere i det administrative arbejde i Nysted SFO. F.eks. skal de ansatte bruge computerens årsnormsprogram, så der løbende er styr på afspadseringstimer mv. Desuden skal der laves børnefremmøde-statistik, dagsordner og referater på computeren.
Og når der bliver råd til det, skal SFO'en have sin egen computer, så børnene - ud over at spille spil - også kan skrive historier, lave lektier osv.
Forskelligt kursusudbytte. Selvom de tre pædagoger har lavet alle kursusopgaver på SFO-IT sammen, er det meget forskelligt, hvad de har fået ud af kurset.
Else Drejer bruger mest computeren til at skrive på:
»Jeg har fået øjnene op for de muligheder, der er - og jeg tør mere. Jeg synes, det er skægt, men det er en tidssluger.«
Else Frederiksen har ansvar for institutionens budgetter, så hun har især glæde af regneark og tekstbehandling.
Inge-Lise Jensen er mere til "det sjove". Hun kan lide at jonglere med billeder, og nu kan hun finde på af sig selv at spille et computerspil med børnene.
»Jeg har lært utroligt meget om hjemmesider og billedbehandling - det er enormt spændende. Nu kommer der næsten altid et billede på de sedler, børnene skal have med hjem. Pludselig er det meget nemt og sjovt.«
De er alle enige om, at kurset har været et rigtig godt.
»Vi har skullet bruge vores hoveder. Og vi har fået mange pædagogiske diskussioner, som vi skulle have haft alligevel,« siger Else Drejer.
Den eneste forudsætning for at deltage i kurset er ifølge de tre Nysted-pædagoger, at man skal vide, hvordan en computer ser ud. Og så skal man have gå-på-mod og kunne afsætte den nødvendige tid. l
Indhold i SFO-IT
SFO-IT-kurset er et fjernundervisningskursus, som består af otte obligatoriske moduler med hver deres pædagogiske tema. Hvert modul afsluttes med en modulopgave. Indholdet i kurserne er det samme, uanset hvilken kursusudbyder man vælger:
A. Børn bruger computere: Der er øvelser vedrørende grundlæggende computerkendskab, tekstbehandling og kommunikation i SkoleKom.
B. Gå på nettet: Der er øvelser i at bruge browser og søgefunktioner på internettet.
C. Spil på computeren: Forskellige spil afprøves.
D. Leg med billeder: Der er øvelser i at arbejde med billeder i billedbehandlingsprogram. Desuden brug af digitalkamera, skanner og billeder fra internettet.
E. Man kan bare slette det igen: Deltagerne eksperimenterer med Kidpix, Acid Music og Story Book Viewer.
F. Historier på skærmen: Der arbejdes med multimedieprogrammer.
G. Skriv og lær sammen: Der er øvelser i tekstbehandlings-layout og websidefremstilling.
H. ...og så videre. Der er ingen øvelser, men en afsluttende opgave, som skal handle om it-brugen i SFO'en.
It-kørekort for under 1.000 kr.
Sidste år blev 14 millioner kroner øremærket til at gennemføre pædagogisk it-kørekort for SFO-pædagoger inden for en treårig periode. ITMF-sekretariatet (it, medier og folkeskolen) administrerer pengene og kan yde tilskud på 2.000 kroner pr. kursist. Da kurserne typisk koster 2.400-3.000 kr., kan SFO-pædagoger tage it-kørekort for under 1.000 kr. Tilskuddet kan kun søges af skoler og kommuner. Pædagoger på for eksempel fritidshjem skal betale fuld pris.