Paradoksal udvikling: Eksplosion i ekspertråd gør forældre mere usikre
Et hav af ekspertråd om børns udvikling, pædagogik og opdragelse overstrømmer forældre i dag. Både pædagoger og forskere kalder det derfor et paradoks, at forældre i takt med den øgede informationsmængde er blevet tiltagende usikre i forældreskabet.
Sociolog og forsker i forældreskab Maria Ørskov Akselvoll leverer i bogen ’Det grænseløse forældreskab’ en analyse af, hvilke samfundsdynamikker der har lagt pres på forældreskabet, skubbet til grænserne og skabt mere usikkerhed gennem tiderne.
”I dag kan forældre google alle spørgsmål og få svar fra både fagpersoner og pseudoeksperter. Staten og sundhedsplejen kommer også med råd, som ikke længere bare handler om, at barnet skal udvikle sig sundt og raskt, men også vedrører barnets psyke, personlighed og identitet,” pointerer hun.
Læs her, hvordan statens og eksperters indflydelse på forældreskabet siden 1960'erne er eksploderet.
TIDSLINJE:
Sådan har grænserne flyttet sig
1961: Sundhedsplejerskeordningen indføres
Sundhedsplejersker skulle være med til at sikre nybagte forældre professionel vejledning i børns sundhed, udvikling og trivsel, herunder rådgivning om amning, vaccinationer, ernæring, søvn og generel børneopdragelse.
1975: Barnets Lov definerer ’godt forældreskab’
Inspireret af borgerrettigheds- og menneskerettighedsbevægelser begyndte man i denne periode at fokusere på børns egne rettigheder. Staten blev en central aktør i at definere og formidle, hvad et godt forældreskab indebærer. Loven smitter af på informationen til forældrene ift., hvad der kræver af dem for at leve op til forældreansvaret.
1970'erne-1980'erne: Psykologer og pædagoger bliver nye rådgivere i forældreskab
Med introduktionen af nye teorier om tilknytning og børns emotionelle udvikling blev opdragelse et ekspertområde, hvor forældre blev opfordret til at følge forskningsbaserede retningslinjer om børneopdragelse. Eksperter blev bindeled mellem statens standarder og familiers hverdag, og også pædagoger får en ekspertrolle.
1990’erne: Fokus på tidlig indsats og forebyggelse
Ideen om tidlig indsats blev et centralt begreb i børnepolitikken. Familierådgivningen kom også til at spille en større rolle, og der blev sat midler af til støtte for børn fra familier i udsatte positioner.
Bogen 'Dit kompetente barn' udkommer
Med bogen ’Dit kompetente barn’ er familieterapeut og forfatter Jesper Juul (1848-2019) med til at ændre grundsynet på barnet og forældrerollen. Bogen fik enorm indflydelse på både pædagogikken og i familiernes børneopdragelse.
00’erne: Digital overvågning og standardisering af børneomsorg
Med teknologiens indtog blev det muligt at følge børns udvikling systematisk. Elektroniske journalsystemer gjorde det lettere at dele informationer mellem institutioner og fagfolk, og gav staten større indsigt i barnets udvikling og forældreskabets kvalitet. For når barnets læring og udvikling således monitoreres, og forældrene betragtes som vigtige ressourcer for børns udvikling og læring, betyder det flere krav til forældrenes indsats med støtte og hjælp til læring, dannelse, social og sundhedsmæssig udvikling.
2001: Pisa-undersøgelser og test af børn
Standardiserede tests og opfølgninger blev en central del af børns opvækst, og forældre bliver mødt med detaljerede forventninger til børnenes sproglige og motoriske udvikling.
2008: Facebook kommer til Danmark
Facebook kommer til Danmark og bliver det første af en lang række af sociale medier, hvor mere eller mindre anerkendte eksperter og forældrene selv i rigt mål deler deres ’gode’ råd til børneopdragelse.
2010’erne og frem: Forældreprogrammer og kurser
For at understøtte et godt forældreskab og forebygge mistrivsel bliver forskellige programmer for forældreudvikling og forældrekurser introduceret, for eksempel kurser om positive opdragelsesmetoder og børns trivsel.
Kilder til tidslinjen: Bogen ’Det grænseløse forældreskab’ af Maria Ørskov Akselvoll, bogen ’Kald og Kundskab’ brydninger i børnehavepædagogikken 1870 til 2015 af Søs Bayer og Jens Erik Kristensen (red.)
Læs også artiklen 'Det grænseløse forældreskab: Sådan kan pædagoger hjælpe'