Brugen af pædagogiske koncepter er eksploderet: Se de 10 mest udbredte

De seneste 10 år er der sket en markant stigning i kommunernes brug af forskellige koncepter og metoder i pædagogisk praksis, viser helt ny kortlægning. Koncepter, som er udviklet til specialbørn, bliver nu udbredt til at omfatte alle børn, fortæller forskeren bag, Christian Aabro.
Illustration af koncept
Den pædagogiske virkelighed er sjældent så lineær, som de pædagogiske koncepter nogle gange lader til at forestille sig.

Pædagogiske koncepter er næsten ikke til at undgå for pædagoger. De er nu så udbredte i landets 98 kommuner, at man kan kalde dem universelle. Således bruger 94 kommuner konceptet ’Fri for mobberi’, og 93 bruger ’Dialogisk læsning’. 

Det viser forsker Christian Aabros nye kortlægning af kommunernes brug af pædagogiske koncepter.

For 10 år siden kortlagde han første gang udbredelsen af koncepter som ’PALS’ (Positiv Adfærd i Læring og Samspil), ’DUÅ’ (De Utrolige År) og ’TRAS’ (Tidlig Registrering Af Sprogudvikling) i danske dagtilbud. 

Bogstavkombinationer, som dengang var et nyt og ukendt fænomen for forskeren, der også underviser pædagogstuderende på Københavns Professionshøjskole. 

Markant stigning i brug af koncepter

Nu har han gentaget kortlægningen, og den viser, at der er sket en ”markant stigning” i brugen af forskelle koncepter, systemer og metoder i kommunerne. 

”Allerede for 10 år siden syntes jeg, at brugen af koncepter i pædagogisk praksis var voldsomt udbredt. Det tankevækkende i den nye undersøgelse er, at brugen af metoderne jo nærmest er eksploderet siden,” siger han.

For 10 år siden var nogle af de mest populære koncepter og metoder i brug i omkring 40 kommuner. Det var blandt andet ICDP (International Child Development Programme), Marte Meo og LP-modellen (læringsmiljø og pædagogisk analyse). 

Andre sætter dagsordenen for praksis

Samlet set peger undersøgelsen på, at det i stigende grad er andre end pædagogerne selv, der sætter dagsordenen for, hvad det er, pædagoger skal gøre i praksis, vurderer forskeren. De forskellige metoder til pædagogisk personale bliver kommunernes måde at håndtere nogle nye krav på i velfærdssamfundet, påpeger han.

”Lidt poppet sagt, er det er samfundets måde at bevæbne pædagogerne på i forhold til, at de skal i frontlinjen for at løse nogle samfundsmæssige problemer. Det er dagsordner omkring læring, sprog og at spotte mistrivsel for eksempel,” siger Christian Aabro og uddyber:

”Det at gøre børnehaven til et rart sted at være for børn, som jo tidligere var målestokken for, om en institution var god eller ej, er ikke længere et legitimt parameter i sig selv. Nu er målestokken snarere mængden af målrettede metodiske indsatser, det vil sige, hvor gode pædagogerne er til at skravere felter, måle fremskridt eller putte børn i røde, gule og grønne kategorier.”

Her er de 10 mest anvendte metoder

Hvilke pædagogiske koncepter og metoder er mest udbredt. Her kan du se de 10 mest populære. Antallet af kommuner, der bruger metoderne, står i parentesen.

  1. Fri for mobberi (94)
  2. Dialogisk læsning (93)
  3. Hjernen og hjertet (88)
  4. ICDP (61)
  5. Marte Meo (50)
  6. KIDS (40)
  7. TRAS (40)
  8. NEST (40)
  9. Tryghedscirkel (34)
  10. Relationscirkel (32)

Kilde: Rapporten: Metoder i daginstitutioner – en national kortlægning af Christian Aabro

Koncepter kommer på mode

Ifølge forsker Christian Aabro er der en konstant udvikling på området, hvor skiftende metoder bliver ’hotte’ i kommunerne.

”Det er et område, der hele tiden bevæger sig, og det bevæger sig ret hurtigt. Det er ligesom nogle modetendenser. Nogle metoder markerer sig meget i nogle år, mens andre falder tilbage. Det er ikke et statisk billede,” siger han.

Sprogmetoder er populære

Når Christian Aabro sammenligner den nye kortlægning med samme undersøgelse for 10 år siden, kan han se nogle tydelige mønstre.

”En tendens er, at nogle af de metoder, som retter sig mod læring, falder tilbage, sandsynligvis i takt med, at den styrkede pædagogiske læreplan vinder frem,” siger Christian Aabro. 

”Til gengæld vinder de metoder, som knytter sig isoleret til børns sprog, frem. For eksempel Dialogisk læsning, som virkelig er blevet populært.”

Kvaliteten skal måles

En tredje tydelig tendens i kortlægningen er, at nogle af de store kommunale systemer til at tilvejebringe data og måle kvalitet er i kraftig fremgang.

”Monitoreringssystemer til at måle kvalitet er gået vældig meget frem. Det er især KIDS, som jo ikke rigtig var på banen for 10 år siden, og selvfølgelig hele det registreringssystem, som ligger i Hjernen & hjertet, som bruges i 87 kommuner,” siger Christian Aabro.

Hvad er metoder?

Metoder i pædagogisk praksis går under mange forskellige betegnelser. Nogle gange omtales de som ’programmer’, andre gange som ’tilgange’, ’manualbaserede værktøjer’, eller ’koncepter’. Når Christian Aabro i undersøgelsen taler om ’metoder’, er det et samlebegreb for alle de forskellige systemer. Langt de fleste metoder kommer udefra. De er typisk ikke udviklet af institutionerne (dvs. pædagogerne) selv, men derimod af fx konsulenthuse, professionshøjskoler, NGO’er eller kommunale forvaltningers egne udviklingsafdelinger.

Kilde: Rapporten: Metoder i daginstitutioner – en national kortlægning af Christian Aabro

Læs rapporten her

Specialpædagogik udbredt til alle børn

En sidste markant tendens er, at metoder, som før blev brugt på det specialpædagogiske område i arbejdet med børn med særlige behov, fx ADHD eller autisme, nu synes at blive udbredt til også at gælde almindelige børn, forklarer forskeren.

”Det er for eksempel NEST og Tryghedscirklen, som nu er blevet almene metoder til helt almindelige børn, så man på en måde begynder at møde alle børn, som om de var specialbørn. Det er en meget tydelig tendens,” siger Christian Aabro.

Læs mere om koncepter og metoder i pædagogisk arbejde her.

Om forskningen og forskeren

Kortlægningen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse med svar fra samtlige 98 kommuner om brugen af metoder i pædagogisk praksis.

Læs rapporten med resultaterne af undersøgelsen

Christian Aabro udarbejdede 2014-2015 en lignende kortlægning, der for første gang i dansk sammenhæng gav et samlet overblik over anvendelsen af forskellige metoder, programmer og pædagogiske koncepter på dagtilbudsområdet. 

Christian Aabro er lektor, Ph.d. ved pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole. Han er forfatter til bogen Koncepter i pædagogisk arbejde fra 2016 og skriver sammen med forsker Anne Mette Buus på en ny bog, Metoder i daginstitutioner. Politik, pædagogik, børneliv, der udkommer på forlaget Samfundslitteratur i foråret 2025.

Få Børn&Unge som app

Få den nye Børn&Unge-app med det seneste magasin, nem mulighed for oplæsning og effektiv søgning i magasinets arkiv. Hør også Børn&Unges podcast, som kan lyttes direkte fra app’en. 

Hent app’en her:
Google Play
App store

Sig ja til notifikationer, hvis du vil have besked, når der er et nyt magasin eller en ny podcast. 

Vil du afmelde bladet?

Vil du nøjes med app’en? Så kan du afmelde det fysiske blad ved at sende en mail med dit fulde navn og din adresse. Du kan altid melde bladet til igen. Skriv til:
b&u@bupl.dk 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.