Vild stigning: To ud af tre kommuner bruger mindst 10 pædagogiske koncepter
For 10 år siden var der 26 kommuner i Danmark, som benyttede mindst 10 forskellige pædagogiske koncepter. I dag gælder det 68 kommuner.
Det viser en ny kortlægning lavet af Christian Aabro, daginstitutionsforsker og lektor, ph.d. ved pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole (se mere i danmarkskortet nederst).
Og kommunernes stigende brug af pædagogiske koncepter stjæler pædagogernes tid fra børnene og truer kvaliteten i daginstitutionerne. I hvert fald hvis man spørger tillidsrepræsentanterne i landets kommunale daginstitutioner.
Det viser en ny undersøgelse lavet af BUPL (se boks).
Forsker advarer: Mængden af metoder er blevet et mål i sig selv
Ifølge daginstitutionsforsker Christian Aabro medfører kommunernes stigende brug af koncepter, at det i stadig mindre grad er pædagogerne selv, der sætter dagsordenen for, hvad det er, pædagoger skal gøre i praksis.
Han advarer om, at mængden af målrettede metodiske indsatser er blevet et mål i sig selv. Læs mere om konsekvenserne af den udvikling og se de 10 mest udbredte pædagogiske koncepter her.
Kommuner: Koncepter er en kvalitetssikring
Ifølge Christina Krzyrosiak Hansen (S), formand for Børne- og Undervisningsudvalget i kommunernes interesseorganisation KL, skyldes de mange pædagogiske koncepter, at kommunerne vil sikre sig, at der er dagtilbud af høj kvalitet.
Over for Altinget erklærer hun sig uenig i, at tendensen sætter pædagogernes faglige dømmekraft ud af spil. Hun understreger dog, at kommunerne og de enkelte dagtilbud bør kigge kritisk på deres brug af koncepter. Herunder på, om koncepterne reelt løfter kvaliteten.
”Og så skal man altid have fokus på, hvordan de fagprofessionelles tid bedst kommer børnene til gode. De skal naturligvis ikke bruge for meget tid på dokumentation eller datagenerering, som ikke styrker den pædagogiske praksis,” lyder det i et mailsvar til Altinget fra Christina Krzyrosiak Hansen, der til daglig er borgmester i Holbæk.
BUPL: Her er problemet som kommunerne overser
Det overrasker ikke BUPL-formand Elisa Rimpler, at kommunerne og tillidsrepræsentanterne i landets daginstitutioner ser forskelligt på konsekvenserne af det stigende antal pædagogiske koncepter.
For en pædagogisk metode kan sagtens kan være med til at give pædagogerne et fælles sprog for deres arbejde og sikre en form for systematik. Men det er åbenlyst, at kommunernes brug af koncepter har taget overhånd, påpeger hun.
”Næsten halvdelen af tillidsrepræsentanterne i vores undersøgelse oplever, at kommunen pålægger deres institution at bruge nogle bestemte koncepter, selvom det i pædagogernes øjne ikke giver mening. Det er kommunerne nødt til at gøre noget ved. Brugen af pædagogiske koncepter må aldrig blive en spændetrøje, der hæmmer pædagogernes mulighed for at bruge deres faglighed optimalt til gavn for det enkelte barn,” siger pædagogernes formand.