Vild stigning: To ud af tre kommuner bruger mindst 10 pædagogiske koncepter

Kommunernes brug af pædagogiske koncepter stjæler tiden fra børnene og skader kvaliteten, advarer pædagoger i en ny undersøgelse. Men der er store forskelle på, hvor mange koncepter kommunerne har indført, viser nye tal.
vuggestue barn leg

For 10 år siden var der 26 kommuner i Danmark, som benyttede mindst 10 forskellige pædagogiske koncepter. I dag gælder det 68 kommuner.

Det viser en ny kortlægning lavet af Christian Aabro, daginstitutionsforsker og lektor, ph.d. ved pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole (se mere i danmarkskortet nederst).

Og kommunernes stigende brug af pædagogiske koncepter stjæler pædagogernes tid fra børnene og truer kvaliteten i daginstitutionerne. I hvert fald hvis man spørger tillidsrepræsentanterne i landets kommunale daginstitutioner.

Det viser en ny undersøgelse lavet af BUPL (se boks).

Ny undersøgelse: Hård pædagog-kritik af kommunernes brug af koncepter

Den nye BUPL-undersøgelse blandt tillidsrepræsentanter i kommunale daginstitutioner viser blandt andet:

  • 8 ud af 10 tillidsrepræsentanter i undersøgelsen oplever, at arbejdet med koncepter i høj eller nogen grad tager tid fra det pædagogiske arbejde med børnene.
  • 6 ud af 10 oplever i høj grad, at de og deres pædagogkolleger bliver pålagt at bruge et eller flere bestemte koncepter.
  • 4 ud af 10 oplever, at de kun i mindre grad eller slet ikke har frihed til at vælge redskaber, metoder og pædagogisk dokumentation, som bruges i det pædagogiske arbejde.
  • Næsten 5 ud af 10 bruger i dag et eller flere pålagte koncepter, som i høj eller nogen grad strider mod deres faglige vurdering/pædagogiske dømmekraft.
  • Hver fjerde har oplevet en situation, hvor brugen af et eller flere koncepter var i modstrid med et barns eller børnegruppens tarv.
  • 7 ud af 10 er enige i at kvaliteten i det pædagogiske arbejde vil stige, hvis deres kommune fjerner alle koncepter.
  • Mere end 5 ud af 10 har inden for den seneste uge skullet udfylde skemaer om børn eller lignende i forhold til pålagte koncepter, som bruges i deres kommune. 

Kilde: BUPL. Undersøgelsen er gennemført 8.-15. november 2024. Spørgeskema er sendt ud til alle tillidsrepræsentanter i de kommunale daginstitutioner. 528 tillidsrepræsentanter har deltaget i undersøgelsen, hvilket giver en svarprocent på 40. Undersøgelsen er geografisk repræsentativ.

Forsker advarer: Mængden af metoder er blevet et mål i sig selv

Ifølge daginstitutionsforsker Christian Aabro medfører kommunernes stigende brug af koncepter, at det i stadig mindre grad er pædagogerne selv, der sætter dagsordenen for, hvad det er, pædagoger skal gøre i praksis.

Han advarer om, at mængden af målrettede metodiske indsatser er blevet et mål i sig selv. Læs mere om konsekvenserne af den udvikling og se de 10 mest udbredte pædagogiske koncepter her.

Kommuner: Koncepter er en kvalitetssikring

Ifølge Christina Krzyrosiak Hansen (S), formand for Børne- og Undervisningsudvalget i kommunernes interesseorganisation KL, skyldes de mange pædagogiske koncepter, at kommunerne vil sikre sig, at der er dagtilbud af høj kvalitet.

Over for Altinget erklærer hun sig uenig i, at tendensen sætter pædagogernes faglige dømmekraft ud af spil. Hun understreger dog, at kommunerne og de enkelte dagtilbud bør kigge kritisk på deres brug af koncepter. Herunder på, om koncepterne reelt løfter kvaliteten.

”Og så skal man altid have fokus på, hvordan de fagprofessionelles tid bedst kommer børnene til gode. De skal naturligvis ikke bruge for meget tid på dokumentation eller datagenerering, som ikke styrker den pædagogiske praksis,” lyder det i et mailsvar til Altinget fra Christina Krzyrosiak Hansen, der til daglig er borgmester i Holbæk.

BUPL: Her er problemet som kommunerne overser

Det overrasker ikke BUPL-formand Elisa Rimpler, at kommunerne og tillidsrepræsentanterne i landets daginstitutioner ser forskelligt på konsekvenserne af det stigende antal pædagogiske koncepter.

For en pædagogisk metode kan sagtens kan være med til at give pædagogerne et fælles sprog for deres arbejde og sikre en form for systematik. Men det er åbenlyst, at kommunernes brug af koncepter har taget overhånd, påpeger hun.

”Næsten halvdelen af tillidsrepræsentanterne i vores undersøgelse oplever, at kommunen pålægger deres institution at bruge nogle bestemte koncepter, selvom det i pædagogernes øjne ikke giver mening. Det er kommunerne nødt til at gøre noget ved. Brugen af pædagogiske koncepter må aldrig blive en spændetrøje, der hæmmer pædagogernes mulighed for at bruge deres faglighed optimalt til gavn for det enkelte barn,” siger pædagogernes formand.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.