Sådan kan pædagogers faglighed få betydning for børns sundhed

Forskningen i sundhedsfremme understreger vigtigheden af den pædagogiske faglighed i et tværfagligt samarbejde om børns sundhed. Men et stort potentiale går tabt, hvis pædagoger selv underkender deres bidrag, lyder budskabet fra forskere på Statens Institut for Folkesundhed.
Illustration af tværfagligt samarbejde
Tværfagligt samarbejde mellem pædagoger og sundhedsplejersker i børnehaver har stort potentiale for at forbedre børns sundhed og motorik.

Pædagogers faglighed er afgørende for at sikre børn de bedste vilkår for udvikling og sundhed og der ligger et stort potentiale i et tværfaglige samarbejder mellem pædagoger og sundhedsplejersker i børnehavealderen. Men potentialerne er udfordret af, at både pædagoger og sundhedsplejersker er tilbøjelige til at sætte den pædagogiske faglighed i baggrunden, når fokus er på sundhed. Sådan advarer forskere fra Statens Institut for Folkesundhed, der følger et projekt, hvor pædagoger og sundhedsplejersker samarbejder i børnehaver om at forbedre børns sundhed og motorik inden skolealderen.

”Det er nødvendigt, at begge professioners fagligheder kommer i spil, både den sundhedsfaglige og den mere upåagtede pædagogiske faglighed,” siger forsker i sundhedsfremme ved Statens Institut for Folkesundhed Dina Danielsen, der sammen med sin kollega Calina Leonhardt følger indsatsen.

”Når vi kigger på sundhedsfremme og børns vilkår for udvikling, så er pædagogerne enormt vigtige. Vi ser et stort potentiale i det tværfaglige samarbejde mellem sundhedsplejersker og pædagoger i børnehavealderen,” siger Calina Leonhardt.

Tværfagligt samarbejde skal forbedre børns sundhed

Forskerne har observeret og interviewet sundhedsplejersker og pædagoger, der samarbejder i børnehaver i nogle udvalgte lokalområder. Sundhedsplejen har historisk haft enormt stor betydning for danske børns sundhed. Men hun møder kun børnene i spædbørnsalderen og skolealderen. 

”Tanken er, at man kan lave et samarbejde mellem pædagoger og sundhedsplejersken i børnehavealderen for at hjælpe de børn bedre i de år,” forklarer Calina Leonhardt. 

I projektet kommer sundhedsplejersken på besøg i daginstitutionen til de 4-årige børn, og så leger de i små grupper og laver nogle motoriske øvelser. Hvis sundhedsplejersken får øje på noget med sit sundhedsfaglige blik, kan hun samarbejde med pædagogerne om at få hjulpet børnene i hverdagen bagefter. 

”Håbet er, at ved at de to grupper, der begge har så meget viden om børn, arbejder sammen, kan vi forbedre børnenes sundhed,” siger Calina Leonhardt. 

Fokus på sociale vilkårs betydning for børns sundhed 

Det er ”utroligt vigtigt”, at pædagogerne er med i indsatsen for sundhedsfremme, understreger Calina Leonhardt. For de senere år, er der kommet langt med fokus på sociale vilkårs betydning for børns sundhed.

”Der er to forskellige traditioner inden for sundhedsplejen og pædagogikken, men det, vi taler meget om i sundhedsfremme nu, er betydningen af de sociale faktorer for sundheden. Det er vi nødt til at italesætte for de praktikere, der står derude med børnene,” siger hun.

Pædagogerne har et indgående kendskab og viden om børnene og deres relationer i børnehaven, og de ved utroligt meget om, hvordan man kan arbejde med børns læring og udvikling, meget mere end sundhedsplejerskerne gør, understreger Dina Danielsen.

5 vigtige pointer

  1. Tværfagligt samarbejde mellem pædagoger og sundhedsplejersker i børnehaver har stort potentiale for at forbedre børns sundhed og motorik.
  2. Men samarbejdet er udfordret af en tendens til at nedprioritere pædagogisk faglighed til fordel for sundhedsfaglige perspektiver, viser forskning.
  3. Forskningen i sundhedsfremme understreger betydningen af sociale og socioøkonomiske faktorer for børns sundhed, og pædagogernes holistiske tilgang til børns trivsel og udvikling er helt central.
  4. Men pædagogernes faglighed har lavere status sammenlignet med sundhedsplejerskernes specialiserede viden i det tværfaglige samarbejde, og det kan føre til, at pædagogernes vigtige bidrag undervurderes af både dem selv og af andre fagligheder. 
  5. Derfor er det er vigtigt at anerkende og tydeliggøre pædagogernes afgørende rolle i sundhedsfremmende arbejde.

Pædagoger er rollemodeller

Sundhedsfremme handler bl.a. om at få en opmærksomhed på flere alsidige muligheder for bevægelse i hverdagen i institutionen, der fx kan styrke børnenes motorik, og som er oplagt at integrere i den øvrige pædagogik. Det vil især komme børn til gode som ikke er bevægelsesvante hjemmefra. Pædagoger er rollemodeller også i helt spontane hverdagsaktiviteter: 

"Hvis man som pædagog går med og selv laver nogle kolbøtter, eller hvad man nu kan finde på af sjove aktiviteter, er børnene næsten altid friske. Det pædagogiske personale kan nogle gange føle sig hæmmet, men det gør en forskel for børnenes motivation, at de er med, og børnene er ikke så dømmende overfor, om kolbøtterne er perfekte," siger Dina Danielsen.

Pædagoger så ikke relevansen af egen faglighed

Forskerne har observeret under sundhedsplejerskens besøg og interviewet både pædagoger og sundhedsplejersker. De fik øje på, at pædagogerne havde svært ved at se deres eget vigtige bidrag til det tværfaglige samarbejde. Mens sundhedsplejerskerne så deres rolle som ’ekstern konsulent’, der kom i daginstitutionen med autoritet, ekspertviden og kontrol, havde pædagogerne et indtryk af, at de lagde hus til en sundhedsfaglig undersøgelse. At sundhedsplejersken kom med sin viden, udførte undersøgelsen og bestemte. 

”Pædagogerne havde en tilbøjelighed til ikke at se deres egen faglighed som relevant i denne her kontekst. Det er vigtigt, at pædagogerne selv kan se, hvor væsentlig pædagogikken er i det sundhedsfremmende arbejde. Konsekvenserne er, at der går noget vigtigt tabt i samarbejdet, når pædagogerne ikke ser deres eget bidrag som vigtigt. Både i indsatsen og i implementeringen efterfølgende,” siger Calina Leonhardt.

Sundhedsplejersker kan lære en masse af pædagoger

Begrebet ’sundhedsfremme’ har de senere år rettet et fokus på de sociale og socioøkonomiske vilkårs betydning for børns sundhed.

”Sundhedsfremme handler ikke som sådan om sygdom, men om grundvilkår for sundhed. Der spiller pædagogerne en kæmpe rolle, fordi de tilbringer så meget tid med børnene,” siger Calina Leonhardt.

Pædagogers faglighed er at skabe meningsfulde fællesskaber og havde den holistiske tilgang til børnene og deres hverdag, særligt når det kommer til at have blik for børns særlige behov og deres udvikling. Det er netop, hvad sundhedsfremme handler om, påpeger Calina Leonhardt.

”Det er den retning, vi går, og det er vigtigt At få pædagogernes faglighed i dette arbejde tydeliggjort. Fordi de kender børnene godt, og fordi sundhedsplejerskerne også kan lære en masse mere om børns sundhed, udvikling og trivsel gennem samarbejdet med pædagoger,” siger hun.

6 spørgsmål til refleksion

Hvis I vil diskutere jeres egen praksis i forhold til motorik og bevægelse, kan I tage udgangspunkt i disse spørgsmål til refleksion:

  1. Hvordan kan vi tilbyde børnene flere muligheder for spontan fysisk aktivitet i hverdagen?
  2. Hvilke muligheder for bevægelse giver vores fysiske rum indendørs og udendørs?
  3. Hvilke regler har vi de steder, der indbyder til bevægelse?
  4. Har vi eksempler på, at børnenes mulighed for bevægelse bliver begrænset af andre pædagogiske aktiviteter, der foregår i samme fysiske rum?
  5. Hvilke regler og rammer har vi for risikokoleg, og hvordan styrker eller hæmmer de børns muligheder for alsidig bevægelse?
  6. Hvornår og hvordan kan vi være rollemodeller for børnene?

Om forskerne og forskningen

Dina Danielsen er adjunkt ved det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Statens Institut for Folkesundhed og forsker i børns og pædagogers perspektiver på sundhedsfremme i daginstitutioner.

Calina Leonhardt er videnskabelig assistent ved det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Statens Institut for Folkesundhed.

Om forskningen

Dina Danielsen og Calina Leonhardt følger et projekt i udvalgte børnehaver, hvor pædagoger og sundhedsplejersker samarbejder om at forbedre børns sundhed og motorik inden skolealderen. Deres fund om det tværfaglige samarbejde er baseret på observationer og interviews med pædagoger og sundhedsplejersker, og resultaterne er beskrevet i en endnu ikke publiceret videnskabelig artikel.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.