Guide. Sådan kommer du med på Podcastbølgen
Guide. Sådan kommer du med på Podcastbølgen
Lyt til, hvad du vil, hvornår du vil, og hvor du vil. Så enkelt kan man opsummere fordelene ved at høre podcast.
»Du er ikke bundet til at få en avis ind ad dørsprækken eller gå på nettet på en pc for at få informationer. Podcasts er tilgængelige på de devices, du har på dig, og netop tilgængeligheden er et kriterium ved det nye medie. Du kan tilgå indholdet på forskellige platforme og i forskellige sammenhænge, uafhængig af tid og sted,« siger Per Jauert, lektor emeritus ved Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet og ekspert i digital radio.
Han ser flere fordele i at lytte til podcasts for en faggruppe som pædagogerne. Dels kan de være et godt supplement til at læse sig til ny viden, og dels kan de bruges i det pædagogiske arbejde med børnene.
»Vi ved, at oplæsning for børn er en væsentlig faktor for, om man senere bliver radiolytter. Når man sidder stille og lytter til en historie, som fanger en, udvikler man sin fantasi og danner sine egne billeder. Det er jo, hvad lydmediet kan, og der er et stort potentiale i at udforske det sammen med børnene,« siger Per Jauert.
Han fortæller, at der endnu ikke findes megen viden om, hvordan og hvor meget folk lytter til podcast. Det hænger blandt andet sammen med, at den metode, man i de senere år har brugt til at analysere befolkningens radioforbrug, ikke umiddelbart kan overføres til podcast-mediet.
»Producenterne fortæller, at de har masser af lyttere, og at deres antal downloads er stigende. Men vi ved, at mange downloads sker automatisk, fordi man abonnerer på en podcast. Og lytter man så rent faktisk til udsendelsen?« spørger Per Jauert.
»Det er altså svært at måle på udbredelsen af podcasts. Men der er ingen tvivl om, at det er et medie i kraftig vækst, når man ser på udbuddet – og hvor mange tilbud man i øjeblikket har som lytter,« tilføjer han.
Om podcast
● ’Podcast’ er en ordsammensætning, der stammer fra ’iPod’ (Apples medieafspiller) og ’broadcast’, som forbindes med at sende lyd eller levende billeder ud til befolkningen gennem tv- eller radiosignaler. Senere er ’pod’ kommet til at stå for ’personal on demand’, således at ’podcast’ kommer til at betyde ’personlige udsendelser
● Der er tale om lyd i et digitalt format,
som er tilgængeligt via nettet. Mange forbinder også podcasts med serier af relateret indhold, som automatisk sendes ud til lyttere, der abonnerer på indholdet.
● Podcasts er ofte lydfiler, men nogle gange indeholder de også video. Så kaldes formatet ’video podcast’ eller ’vodcast’.
● I 2016 hørte en ud af tre danskere podcast. Knap hver 10. hørte podcast hver uge.
● Slots- og Kulturstyrelsen kalder podcast for et medie ’i rivende udvikling’: ’Flere og flere danskere stifter bekendtskab med fænomenet, producenter rapporterer om stigende antal downloads, og udbuddet er stadigt voksende’.
Kilder: Wikipedia, Medieudviklingen 2016 (DR), Rapportering om mediernes udvikling i Danmark (Slots- og Kulturstyrelsen).
Har du den rette app?
Mange hører podcast via en app på deres smartphone. Der er flere at vælge imellem, og det gælder om at vælge rigtigt, for der er forskel på både prisen og de enkelte funktioner. Her kan du se et par af mulighederne:
Podcasts (IOS): Apples gratis podcast-app ligger på din iPad eller iPhone, med mindre du har slettet den mærkelige, lilla firkant fra din skærm. Nem og overskuelig app – især hvis du kun lytter til en lille håndfuld podcasts.
Pocket Casts (IOS, Android): Betalings-app med brugbare funktioner, fx smarte spillelister og muligheden for at skifte mellem forskellige podcasts via fjernbetjeningen på hovedtelefonerne.
Pris: omkring 35 kr.
Overcast (IOS): Gratis app, der har fået meget omtale, blandt andet fordi den gør det muligt automatisk at springe over pauser i snak og selv at justere lydniveauer.
BeyondPod (Android): Gratis app. Giver blandt andet mulighed for selv at tilføje bestemte podcasts, hvis du ikke kan finde dine favoritter i appens eget bibliotek.
Podkicker (Android): Gratis app, som nogle Android-brugere sværger til. Hvis du vil undgå reklamer, kan du vælge Podkicker Pro, der koster omkring 14 kr.
Kilde: Anders Høeg Nissen, vært på programmet Harddisken på P1, dr.dk
Kendisser og krimier hitter
Når man ser på de mest populære podcasts, står det klart, at det er kendte personer og ’true crime’, der trækker flest lyttere. Her er nogle af de mest elskede og indflydelsesrige podcasts – herhjemme og internationalt.
Mads & Monopolet Podcast: Det populære radioprogram har også mange podcast-fans. Hver uge koges P4-programmet ned til en podcast-udgave med kendispanelets gode råd.
Den Korte Radioavis: Radio24syv udgiver mange programmer som podcast, heriblandt en af kanalens største succeser: Den satiriske radioavis med den fiktive seniorkorrespondent Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm.
This American Life: En af de absolut mest kendte og anerkendte podcasts er amerikanske ’This American Life’, som radiostationen WBEZ står bag. Holdet udgiver også podcasten ’Serial’, hvor man kan høre en mordgåde blive foldet ud over 12 lange afsnit.
Third Ear: Dansk podcast, der bærer fanen videre fra amerikanske ’Serial’, og fx fortæller historien om ’Kvinden med den tunge kuffert’ eller giver lytteren en guide til verdens undergang. Her er det vigtigt at lytte med fra starten, hvis man vil bevare spændingen.
Fries before guys: Det er ikke bare journalister og dokumentarister, der producerer podcasts. Bag den danske podcast ’Fries before guys’ står blandt andre pædagogstuderende Nanna Hovgaard, der har taget orlov fra studierne for at tale om alt fra sex og kærester til angst og eksamenspres.
Giv jer i kast med podcast
Har I selv fået en god idé til en podcast? Måske som et sjovt projekt sammen med børnene, som dokumentation af jeres arbejde eller for at give andre et indblik i jeres arbejde? Så er det faktisk let selv at udgive en podcast.
I har selvfølgelig brug for værktøj til at optage lyd. Optagere kan købes i alle prisklasser, men mange mobiler giver også et rimeligt resultat.
Der skal nok klippes lidt i lyden hist og her. Det kan I gøre med programmer som Audacity, som er gratis, eller betalingsprogrammet Hindenburg.
Det færdige lydklip skal nu på nettet. I kan gøre som mange andre og oprette en profil på Soundcloud. Eller I kan vælge en tjeneste som PodBean eller Lipsyn, der hjælper jer med at sende jeres podcast ud.
Har I fået mod på endnu mere? Så find et godt logo, eller led efter god musik på nettet, så I skaber en god ramme om jeres podcast. Husk altid at tjekke rettigheder og vilkår.