BUPL-kongres lægger linjen: Sådan skal vi vinde kampen om pædagogikken
Det faglige fællesskab, som sikrede pædagogerne et ekstraordinært lønløft ved trepartsforhandlingerne i 2023, skal levere varen igen. Og denne gang handler kampen om selve pædagogikken.
Sådan var budskabet fra BUPL-formand Elisa Rimpler, da hun fra talerstolen satte gang i 2024-udgaven af BUPL’s kongres, en af hjørnestenene i BUPL’s medlemsdemokrati.
Netop BUPL’s kongres havde i 2022 vedtaget en strategi, som var med til at sikre alle pædagoger et markant lønløft ved trepartsforhandlingerne året efter, påpegede hun.
”Det er penge, som tikker ind på kontoen og helt konkret viser os, hvad en stærk fagforening og en stærk fagbevægelse kan. Jeg er så hamrende stolt af vores fælles bedrift,” lød det fra talerstolen til hujende bifald fra de delegerede i salen.
’Kampen for bedre vilkår er vores faglige forpligtelse’
Pædagogernes kamp for mere i løn, højere pædagogandel, bedre normeringer, tid til forberedelse og en styrket pædagoguddannelse handler ikke kun om anerkendelse, understregede Elisa Rimpler.
Kampen handler også om noget, der er meget større:
”Når vi vil styrke fagligheden, så handler det i sidste ende om en bedre barndom. Om en bedre ungdom. Det handler om, at vi som pædagoger har store ambitioner for det samfund, vi gerne vil være. Det er vores faglige forpligtelse.”
’I er blevet tvunget til at glemme jeres faglighed’
Der er god grund til at kæmpe for den pædagogiske faglighed, understregede barndomsforsker Jan Kampmann, som var inviteret til at holde oplæg på årets kongres.
Barndommen bliver nemlig i stigende grad effektiviseret og ’dataficeret.’ Og det er med til at marginalisere pædagogernes faglige vurderinger som ’synsninger.’
”De seneste 20 år er I blevet tvunget til at glemme jeres faglighed,” sagde han og pegede på, at pædagogernes faglige vurderinger i stigende grad er blevet reduceret til kryds og talværdier i kommunale skemaer om eksempelvis børns sproglige udvikling.
Og ja, det det kræver mod, højere løn og en styrket uddannelse at vinde kampen om pædagogikken, understregede Jan Kampmann.
”Men det kræver også en kamp om det pædagogiske sprog,” sagde han og opfordrede blandt andet pædagogerne til i langt højere grad at tale om omsorgs- og legemiljøer frem for bare læringsmiljøer.
Uddannelsesminister: Pædagogerne har været tydelige
Pædagoguddannelsen er et helt afgørende punkt i kampen om pædagogernes faglighed. På BUPL’s kongres erkendte uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), at pædagoguddannelsen har været politisk underprioriteret i årevis:
”I alt for lang tid har vi lavet politiske lappeløsninger på problemerne, men det slutter nu,” sagde hun til bifald fra salen med henvisning til den nye pædagoguddannelse, der forhandles om netop nu.
Christina Egelund kvitterede også for BUPL’s input til udformningen af den nye pædagoguddannelse:
”I har efterspurgt forandringer i lang tid. I har været tålmodige, men I har også været tydelige. I vil have en bedre uddannelse, og I vil have mere anerkendelse til jeres vigtige fag.”
Børneminister var tavs om kontroversielt forslag
Regeringens forslag om, at det fremover skal være muligt at komme ind på pædagoguddannelsen efter bare to år på den kommende ungdomsuddannelse EPX, fik under kongressen hårde ord med på vejen fra Elisa Rimpler.
”Virkeligheden stiller tårnhøje krav til pædagoger og vores faglighed. Vi gør de unge en bjørnetjeneste, hvis ikke vi også stiller høje krav til dem. De unge skal ikke bare hurtigt igennem pædagoguddannelsen, de skal også blive dygtige pædagoger. Derfor siger vi rungende nej tak til EPX turbo,” sagde hun til klapsalver fra tilhørerne.
Også Morten Skov Christiansen, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), påpegede fra talerstolen, at adgang til pædagoguddannelsen bør kræve tre års EPX-uddannelse og ikke bare to.
Manden bag forslaget om den toårige EPX, børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), nævnte dog ikke forslaget med et ord, da han gæstede kongressen. I stedet påpegede han fra talerstolen, at pædagogerne skal forvente, at en større andel af deres kolleger fremover vil være PAU’er.
Det fik dog Elisa Rimpler på talerstolen.
"Problemet med pædagogmangel kan ikke løses med personale, der har en mindre stærk faglighed end pædagoger," understregede hun til bifald fra tilhørerne.