Skolen starter længe før første skoledag

Skolealderen rykker længere ned. Tidlig SFO er nu den mest udbredte måde at starte i skole på, viser en ny kortlægning fra Syddansk Universitet. Udviklingen er problematisk, mener forskeren bag.
Anja Hvidtfeldt Stanek forsker i overgange

En massiv bevægelse mod tidligere skolestart er i gang i Danmark. Det viser en ny kortlægning fra Syddansk Universitet af, hvordan samtlige af landets 98 kommuner arrangerer overgangen for børnehave til skole.

»Kortlægningen afdækker tydeligt, at langt de fleste kommuner nu arbejder med at installere den tidlige SFO-start,« siger Anja Hvidtfeldt Stanek, ph.d. og lektor ved Institut for psykologi på Syddansk Universitet, der står bag undersøgelsen.

Tidlig SFO-start, hvor børnene starter i SFO’en nogle måneder – og i enkelte kommuner helt op til et år før skolestart – er indført i 59 ud af landets 98 kommuner (60 procent).

»For relativt få år siden talte vi ikke om skole, før børnene var seks-syv år gamle. At starte i skole gjorde man først, når man kom i 1. klasse. Siden har vi gjort børnehaveklassen obligatorisk, og så har vi masseindført tidlig SFO-start. Den nye dagtilbudslov fra 2018 fastslår samtidig, at det skoleforberedende arbejde i børnehaven skal starte et år, før børnene rykker til skolens matrikel,« siger hun.

Vi er nødt til at tale om, at vi faktisk stiller skolekrav til børn i en meget, meget ung alder i det her land. Og at det selvfølgelig bliver problematisk for nogle børn

Anja Hvidtfeldt Stanek, lektor SDU

Tidlige skolekrav bliver problematisk for nogle børn

Udviklingen er problematisk, mener Anja Hvidtfeldt Stanek.

»Vi er nødt til at tale om, at vi faktisk stiller skolekrav til børn i en meget, meget ung alder i det her land. Og at det selvfølgelig bliver problematisk for nogle børn,« siger hun.

I stedet for at blive ved med at rykke skolen længere ned for at og tidligt gøre børnene skoleparate burde vi gøre det modsatte og rykke mere af den pædagogiske praksis fra børnehaverne op i skolen, mener hun.

»Lad os prøve at kigge på, hvad skolen er for en størrelse, og hvorfor den død og pine skal se ud, som den gør. Kunne vi lære noget nedefra i stedet for hele tiden at tænke, at vi skal presse mere og mere nedad?« siger hun.

Australsk forsker: Børn forventer forandring

Udviklingen I Danmark er en del af en verdensomspændende trend mod tidligere skolestart og en introduktion af forskellige ’overgangsprogrammer’, der skal forberede børn på livet som skolebarn.

Det fortæller Sue Dockett, professor emeritus i småbørnspædagogik ved Charles Sturt University i Australien. I mere end 20 år har hun forsket i overgange, og hvordan børn oplever skolestart i forskellige lande.

Hun ser tidlig SFO-start som en del af en tendens, hvor vi fristes til og forsøger at fjerne store overgange fra børns liv ved at gøre dem mere usynlige eller flydende.

»Det er et beundringsværdigt mål, men det er sandsynligvis umuligt at opnå, og måske er det heller ikke nødvendigt. Mange børn forventer en stor forandring, når de begynder skole. De synes, at det at blive større hænger sammen med forandringer,« siger hun.

Pædagog: Tidlig sfo-start er godt givet ud

Signe Borgstrøm er pædagog i BFO Grantoften, der hører til Baltorpskolen i Ballerup. Hun tager imod de kommende skolebørn i maj, og den tid inden skolestart er godt givet ud, mener hun. For her har pædagogerne mulighed for at hjælpe børnene med at danne de nye relationer, som for dem er det måske allervigtigste.

»Vi skal mixe nogle børn sammen, og det går ikke altid helt gnidningsfrit, når børnene skal danne nye relationer med hinanden. Med syn på hvad man ellers skal nå nu, når man starter i skole, så er det godt givet ud, at vi på forhånd har set på, hvilke relationer der er gode og knapt så gode, hvem er lidt urolige og har behov for noget særligt i klasserummet,« siger hun.

Læs Anja Hvidtfeldt Staneks rapport:

 

 

Læs mere om forskningen i Børn&Unge nr. 8/2019.

Om forskeren

Anja Hvidtfeldt Stanek er lektor på Institut for psykologi på SDU og forsker i overgangen fra daginstitution til skole. Hun står bag projektet ’Samskabende pædagoger i overgangen fra børnehave til skole’.

Om projektet

Formålet med forskningsprojektet er at undersøge forskellige modeller for overgange fra børnehave til skole, hvor pædagogerne spiller en central rolle. Projektet er finansieret af SDU og BUPL’s forskningsfond.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.