Sådan skaber du inkluderende sprog
"I min institution er der fem inkluderede børn. Tre autister, to ADHD’ ere, og så har mange af de andre børn også problemer".
Sådan kan en tilsyneladende harmløs beskrivelse af børnene i en institution lyde. Alligevel kan den i sig selv være ekskluderende, mener Tine Basse Fisker, der er ekstern lektor på DPU og har forsket i pædagogik, inklusion og børn med særlige behov siden 2002.
Bliver diagnosen
»Det er problematisk at sige, at vi har to ADHD’ere og nogle autister. Når man definerer børn ud fra diagnoser, sætter man dem i bås. Man er ikke autist, men et barn, der har en autismespektrumforstyrrelse. Først og fremmest er man dog et barn, der er god til at løbe hurtigt, glad for at læse, dårlig til at læse, god til at klatre eller noget andet.
Definerer man børn som eksempelvis autist, bliver de næsten ikke betragtet som andet end diagnosen,« siger hun. Problemet er, at man på den måde kategoriserer og udpeger børn.
»Når man udpeger børn som inklusionsbørn, sætter man også næsten automatisk lavere forventninger til dem. Den måde, man taler om andre, har en effekt på verden,« siger Tine Basse Fisker.
Opmærksom på miljøet
I institutionerne i Odense er netop sproget et af de områder, som man arbejder med, når de får tildelt indsatser til at arbejde inkluderende, fortæller regionspædagog Rikke Finseth.
Titlen er Odenses udgave af det, der andre steder hedder ressource- eller inklusionspædagog, altså en anderledes udgave af en støttepædagog, som har fokus på helheden frem for et enkelt barn.
»Hvis pædagoger taler negativt om børnene, vender vi den om og spørger: ’Hvad kan I gøre, for at barnet bliver bedre inkluderet?’ Ved bevidst at tage udgangspunkt i barnets ressourcer og muligheder og flytte fokus fra en problematisering af barnet og dets handlinger til en opmærksomhed på miljøet omkring barnet, medvirker vi til, at børnene bliver mødt og set på med en ny forståelse," siger Rikke Finseth.
Tal om problemerne
"Det er min erfaring, at det skaber engagement og energi for pædagoger, at tale om det, der fungerer godt, og det de lykkes med i den pædagogiske praksis,« siger Rikke Finseth.
Hun advarer dog mod, at det anerkendende sprog kommer til at fungere som en kommunikationsstrategi.
»Vi skal tale om, hvad der går godt, men vi skal også kunne tale om, at der kan være problemer, som er iboende hos barnet. Vi kan være nødt til at individualisere problemer for at finde løsninger,« siger hun.
Må ikke forspilde muligheden for at hjælpe
Tine Basse Fisker er enig, og derfor mener hun heller ikke, at pædagoger entydigt skal tale om børn 'i' problemer i stedet for 'med' problemer.
»Det er et dilemma. Vi er nødt til at se på konteksten, og det skal vi først og fremmest gøre, men der kan også være noget i barnet, som kan betyde, at det har brug for støtte. Jeg kan være bekymret for, om man forspilder muligheden for at hjælpe børn, hvis man ikke taler om dem,« siger hun.
Kilder: Tine Basse Fisker, ekstern lektor på DPU og ekspert i inklusion og børn med særlige behov. Rikke Finseth, regionspædagog i Odense. Psykolog Henrik Tingleff på dr.dk