Så er det ud: Naturprojekt motiverer SFO-piger til flere udendørs aktiviteter
SFO-piger fra tre forskellige danske byer har i løbet af det seneste halvandet år været en del af projektet ’Spejd med pigerne’, der skulle undersøge, hvordan man kan motivere piger i den aldersgruppe til at komme mere ud i naturen.
De i alt 74 SFO-piger fra 0.-2. klasse har tændt bål, bygget insekthoteller, spist snobrød, lavet bladkranse ud af efterårsblade og bygget huler i skoven.
Meget tyder på, at det har gjort en forskel.
Evalueringen af projektet, der netop er landet, peger på, at projektet har motiveret og engageret SFO-pigerne og dermed har potentiale til at øge deres interesse for naturen.
’Overordnet kan det konkluderes, at projektet har været vellykket, idet det har givet gode erfaringer med og værdifuld viden om, hvordan man kan motivere SFO-piger til at komme mere ud og være aktive i naturen,’ står der i evalueringen.
Læs mere om projektet i Børn&Unge.
Kønsopdeling har virket
Projektet ’Spejd med pigerne’ er udviklet af de grønne pigespejdere sammen med pædagoger, SFO’er og Center for Børn og Natur. Det blev iværksat, da forskning viser, at børn – og særligt piger – bruger mindre og mindre tid ude i naturen. En landsdækkende undersøgelse fra Center for Børn og Natur viser, at halvdelen af børnene brugte mindre end en halv time udendørs på deres seneste dag i SFO’en.
De grønne pigespejdere har samtidig vurderet, at der særligt på SFO-området manglede en veldokumenteret effekt af friluftsliv. Det er den dokumentation, som dette projekt skal være med til at opbygge.
Projektet konkluderer, at SFO-pigerne har deltaget aktivt, og at flere af aktiviteterne har vækket pigernes nysgerrighed. Pigerne har givet udtryk for, at de godt kunne lide at være i naturen – selvom det langt fra var alle, der var vant til naturen på forhånd.
En af årsagerne til succesen skyldes, at der kun har været piger til stede, vurderer både de tilknyttede pædagoger – og pigerne selv.
”Det er godt, at der ikke er drenge med. De kan godt være lidt for meget, så det er dejligt med en pause fra dem,” siger en SFO-pige fra Haderslev, og en af hendes tilknyttede pædagoger er enig:
”Det giver noget helt andet, når du har pigerne for sig og drengene for sig. Det kan godt være, det er samme aktivitet, vi laver, men det kan være to vidt forskellige udgangspunkter.”
Pigerne fik ro og plads
Pædagogerne, der har været en del af projektet, vurderer, at der har været mere ro og plads til at udføre aktiviteterne, når det kun er piger, der er samlet, og det gør, at pigerne har udfoldet sig mere og har turdet flere ting.
Det er dog svært at konkludere, hvorvidt projektet vil få indflydelse på pigernes interesse for naturen på længere sigt. Det vil kræve længerevarende projekter at fastslå, understreges det i evalueringen.
’Indsatserne og forløbene har generelt været relativt korte. Det betyder, at det ikke er muligt at identificere sikre og varige ændringer i pigernes motivation og interesse for at komme ud i naturen og være aktive,’ hedder det i evalueringen:
’Hvis man vil skabe varige ændringer, er det nødvendigt med længere og mere kontinuerlige forløb.’