Pædagoger bruger ny viden bedre end andre faggrupper

En undersøgelse fra Tænketanken DEA viser, at pædagoger i højere grad end andre faggrupper oplever at få udbytte af efteruddannelse, og at deres arbejdspladser er bedre end andre til at implementere den nye viden i hverdagen.
Pop-up kursus
Det kan virke paradoksalt, at der ser ud til at være et fald i formel efteruddannelse blandt pædagoger, når det er en af de faggrupper, som oplever størst udbytte af efteruddannelsen, lyder det Tænketanken DEA

Daginstitutionspædagoger og deres arbejdspladser får væsentligt større udbytte af ny viden fra efteruddannelse end andre faggrupper, heriblandt sygeplejersker og lærere. Det viser en ny undersøgelse fra Tænketanken DEA (se boks).

Blandt andet oplever pædagogerne oftere end andre, at de kan anvende deres nye viden fra efteruddannelse, når de kommer tilbage på arbejdspladsen, og at de kan videregive den til deres kolleger.

Og her spiller arbejdspladsens egen opfølgning en stor rolle, antyder undersøgelsen. For pædagogerne svarer i dobbelt så høj grad som andre faggrupper, at deres arbejdsplads fulgte godt op på deres læring fra efteruddannelsen.

Afhængige af pædagogers efteruddannelse

Resultatet glæder Merete Villsen, der er dagtilbudschef i Ikast-Brande Kommune og formand for dagtilbudsnetværket i Børne- og Kulturchefforeningen:

”Vi forvaltninger er helt afhængige af den viden, som pædagogerne får med sig fra efteruddannelse. Samtidig ønsker vi jo, at de penge, der bruges på efteruddannelse, er med til at højne kvaliteten. Så pædagogernes svar peger absolut i en positiv retning, selvom vi stadig kan blive endnu bedre,” siger hun.

Større opmærksomhed blandt pædagoger

Merete Villsen er dog ikke overrasket over de positive tilbagemeldinger:

”Jeg oplever faktisk, at vi er blevet bedre i kommunerne til at følge op på pædagogernes efteruddannelse og styrke implementeringen og sammenhæng med praksis gennem de senere år. Samtidig oplever jeg en større opmærksomhed blandt pædagogerne på, at efteruddannelse er vigtigt, og her har BUPL spillet en stor rolle,” siger hun.

Kun 17 proces på efteruddannelse

Lasse Bjerg Jørgensen, medlem af BUPL’s forretningsudvalg,  glæder sig over, at både pædagogerne og deres arbejdspladser er gode til at implementere ny viden fra efteruddannelse.

Men de gode resultater gør det endnu mere uforståeligt, at pædagogernes adgang til efteruddannelse er blevet væsentligt forringet de seneste år, mener han.

Ifølge rapporten ’Pædagogisk personale i daginstitutioner og deres uddannelse’ fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i år 2020, havde omkring hver tredje pædagog i årene frem til 2015 deltaget i formel efter-videreuddannelse inden for de seneste tre år. I 2018 gjaldt det kun hver sjette pædagog (17 procent).

”DEA-Undersøgelsen viser, at pædagoger er en profession, som virkelig får noget ud af efteruddannelse, og hvor arbejdsgiverne får noget for deres investering. Alligevel ser vi, at pædagogernes adgang til formel efteruddannelse falder. Det er dybt kritisabelt, og arbejdsgiverne bør tage notits af undersøgelsens resultat og handle derefter,” siger Lasse Bjerg Jørgensen.

Vikarmangel begrænser muligheder

Også Lise Bendix Lanng, seniorkonsulent hos Tænketanken DEA, som står bag undersøgelsen, studser over udviklingen:

”Det kan virke paradoksalt, at der ser ud til at være et fald i formel efteruddannelse blandt pædagoger i dagtilbud, når vi kan se, at det er en af de faggrupper, som oplever størst udbytte af efteruddannelsen," siger hun.

Merete Villsen ser dog flere forklaringer på det faldende antal pædagoger, som får efteruddannelse:

”For nogle år siden var der i højere grad en tendens til, at kommunerne sendte hele medarbejdergrupper på kurser. Også medarbejdere, som ikke nødvendigvis selv var motiverede. I dag er vi langt mere målrettede, og det kan være en af årsagerne til faldet,” siger dagtilbudschefen.

Efteruddannelse på skift

Hun peger desuden på, at rekrutteringsudfordringer kan begrænse antallet af pædagoger, som kommunerne kan sende på efteruddannelse:

”For 10 år siden kunne jeg godt sendte tre pædagoger fra samme vuggestue på kursus samtidig. Det kan jeg ikke længere, for vi kan simpelthen ikke skaffe vikarer med samme standard. Derfor er vi nødt til at lave efteruddannelse på skift, og det kan begrænse mulighederne for efteruddannelse rundt om i kommunerne,” siger hun.

Mere end 70 procent af pædagogerne i undersøgelsen fortæller, at efteruddannelsen gjorde dem mere engagerede i deres arbejde, og at den har givet dem større arbejdsglæde og trivsel.

Brug efteruddannelse som lokkemad

I lyset af den voksende pædagogmangel ser Lasse Bjerg Jørgensen da også efteruddannelse som et middel, kommunerne kan bruge til at tiltrække flere pædagoger:

”Det er absolut noget, man kan sælge sig på, og jeg vil anbefale kommunerne at lave strategier for, hvordan de bedst bruger efter-videreuddannelse i rekrutteringsøjemed. Her kan de inddrage pædagogernes svar fra den nye undersøgelse,” siger han.

Også Lise Bendix Lanng fra Tænketanken DEA ser efteruddannelse som en nøgle i kampen om pædagogerne.

”Når vi kan se, at pædagogerne faktisk oplever at få stort fagligt udbytte og øget arbejdsglæde af at være på formel efteruddannelse, kunne det måske være et greb, som i større omfang kan anvendes for at fastholde og tiltrække pædagogerne i dagtilbuddene,” siger hun.

 

Det viser undersøgelsen om pædagogers efteruddannelse

  • Over 90 procent af de adspurgte pædagoger i undersøgelsen oplever, at deres efteruddannelse har givet dem flere redskaber til at finde løsninger på arbejdsrelaterede problemer, og at de træffer beslutninger ud fra en større faglighed. Blandt andre faggrupper, herunder lærere og sygeplejersker, gælder det for omkring 80 procent.
  • 60 procent af pædagogerne oplever, at arbejdsgiveren spiller en central rolle i forhold til igangsættelsen af deres efteruddannelse. Det er markant flere end for øvrige faggrupper, hvor det gælder 40 procent.
  • Godt 80 procent af pædagogerne oplever et tydeligt behov for læring inden starten på efteruddannelsen. Det er en højere andel end andre, hvor det gælder 70 procent.
  • Inden starten på efteruddannelsen mente mere end 9 ud af 10 pædagoger, at det i høj eller nogen grad var vigtigt, at efteruddannelsen omfattede praksisorienteret læring. Det er i mindre vigtigt for de øvrige faggrupper.
  • Halvdelen af pædagogerne oplever, at deres arbejdsplads fulgte op på deres læring fra efteruddannelsen. Det er næsten dobbelt så mange som blandt de øvrige kursister.
  • Mere end 9 ud af 10 pædagoger videregiver deres nye viden til kolleger. Det er en væsentlig større andel end blandt de øvrige kursister, hvor det er tre ud af fire. Det er dog nogenlunde på niveau med lærere og sygeplejersker.
  • 93 procent af pædagogerne oplever, at de rent faktisk også anvender deres nye viden, når de kommer tilbage på arbejdspladsen efter deres efteruddannelse. Til sammenligning gælder det for 82 procent af de øvrige kursister.
  • Mere end 70 procent af pædagogerne oplever efter afsluttet kursus at blive mere engagerede i deres arbejde og får større arbejdsglæde og trivsel. For andre faggrupper gælder det omkring 60 procent.
  • Pædagogerne er i markant mindre grad end øvrige kursister motiverede for efteruddannelse grundet muligheder for nye karriereveje. Godt hver tredje pædagog deltog i efteruddannelse, fordi det skulle hjælpe dem til at avancere til en højere stilling, mens det gælder for knap halvdelen af de øvrige faggrupper.
  • 20 procent af pædagogerne oplever, at de på grund af deres deltagelse i efteruddannelse får et nyt job efterfølgende.

Kilde: ’Pædagoger får stort udbytte af efteruddannelse,’ Tænketanken DEA, 2022.

Om undersøgelsen

Svarene i DEA's undersøgelsen er indsamlet i 2021 via en spørgeskemaundersøgelse blandt flere end 10.100 personer, heriblandt 483 daginstitutionspædagoger. 

Fælles for de adspurgte er, at de mellem 2017 og 2019 har færdiggjort mindst ét modul på akademi-, diplom- og masteruddannelserne, eller har taget enkeltfag på universiteterne, og at de ved afslutning på modulet havde en videregående uddannelse og var i beskæftigelse.

Kilde: ’Pædagoger får stort udbytte af efteruddannelse,’ Tænketanken DEA, 2022.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.