Stine Liv Johansen: Mobilforbud er en forsimplet løsning
Det er en åbenlys pædagogisk opgave for fritidsklubber at sætte mobiltelefonbrug på dagsordenen sammen med børnene.
Det mener Stine Liv Johansen, lektor ved Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet, hvor hun blandt andet forsker i børn og unges mediebrug i og uden for institutionelle kontekster.
De fleste sociale medier, herunder TikTok, Snapchat, Facebook og Instagram, har en aldersgrænse på 13 år, men alligevel er børnene på vej ind på de sociale medier tidligere, påpeger Stine Liv Johansen.
Mobilen er så integreret i børns liv
”Spil fylder rigtig meget for dem, men de sociale medier, især Snapchat, er også et grundlag for deres sociale relationer. Børnene er vant til, at den digitale kontakt er en del af deres sociale liv, og derfor kan de opleve det som vanskeligt at skulle indgå i et frivilligt fællesskab, hvor mobilen ikke må være der,” siger hun.
Det er også åbenlyst, at al den opmærksomhed, mobilen kan suge til sig, udfordrer pædagogikken og fællesskabet i klubben.
”Men hvis man laver et forbud, har man nok gjort det ret svært for sig selv, for mobiltelefonen er så integreret en del af børns liv. Det er ikke ensbetydende med, at man ikke kan arbejde pædagogisk med, hvordan, hvornår og på hvilke måder digitale medier skal bruges,” understreger hun.
Pædagogiske overvejelser bag mobilbrug
Et forbud mod mobiler er en lidt forsimplet løsning, mener Stine Liv Johansen.
”Det løser slet ikke den komplekse dannelsesopgave, vi har, og det griber ikke de problemstillinger, der er knyttet til den måde, hvorpå børn og unges liv har forandret sig med digitale mediers fremkomst,” siger hun.
Det vigtigste er, at der ligger pædagogiske overvejelser bag brugen af mobiltelefoner.
”Det kan sagtens være, at det giver mening at lade børnene have mobilen noget af tiden. Men hvis de bare har den for at have den, så er det i virkeligheden også en forspildt pædagogisk mulighed.
Hvorfor skulle de bare sidde på mobilen i klubben? Så kunne de jo lige så godt sidde derhjemme,” siger Stine Liv Johansen.
Læs også artiklen Det kræver spandevis af god fritidspædagogik at få børn til at lægge mobilen væk.
Ekspertens gode råd til pædagoger
I skal stille jer selv spørgsmålet: Hvordan bliver vi relevante voksne i børns digitale liv? Det er meget vigtigere end at sige, at de må være på mobilen lige præcis en halv time. Vi skal have en fælles samtale med børnene om det digitale liv, for de efterspørger voksne, der gider tale med dem om det.
Kilde: Stine Liv Johansen