Pædagogisk omsorg er meget mere end trøst og bleskift

Forskere har undersøgt, hvad professionel omsorg består i. Omsorg er et omfattende kernebegreb, der er fundament vigtigt for at eksistere som mennesker. Det handler blandt andet om nærvær i små grupper, roskabende stemninger, at se det enkelte barns behov. Og om at pædagogerne passer på hinanden.
pædagogers omsorg for børn

Forskere og pædagoger har sammen undersøgt, hvad pædagoger forstår ved professionel omsorg. Deres arbejde viser, at pædagogisk omsorg er et omfattende begreb.

Pædagogisk omsorg rummer blandt andet nærvær, stemninger, tid til at se hinanden, kommunikation med øjenkontakt, æstetik og hjemlig hygge – og i høj grad også at kollegerne passer på hinanden. Det forklarer barndomsforsker og leder af forskningsgruppen Kim Rasmussen.

”Omsorg i pædagogik omfatter utroligt meget – fra at tænde et stearinlys, til at hjælpe en kollega ved at tage over, til en opmærksomhed på betydningen af stemning, fysisk indretning og æstetik. Pædagogisk omsorg handler ikke kun om, hvordan børnene har det, men også om hvordan kollegaerne har det,” siger han.

Fotos af hverdagssituationer

Med afsæt i temaet ’Nu vil vi slås for omsorgen’ om professionel omsorg, som Børn&Unge bragte i sommeren 2020, satte forskere fra Center for Daginstitutionsforskning på Roskilde Universitet sig for, sammen med pædagoger fra fem vuggestuer og børnehaver, at afdække og indfange begrebet omsorg. 

På fire workshops mødtes de til faglige oplæg og konkrete drøftelser om omsorg med afsæt i en række fotos af hverdagssituationer i daginstitutionen. Resultaterne er udkommet i rapporten ’Pædagogisk omsorg – Refleksioner, diskussion, eksempler og billeder af omsorg’’.

Kollegial omsorg styrker omsorg for børn

Omsorg for børn kræver kollegial omsorg, fortæller Mathilde Fabricius, der er pædagog i Den Gule Prik, på Nørrebro og medforfatter til rapporten. Det kan være øjenkontakt med en kollega, der er i konflikt med et barn, eller at en kollega tilbyder at overtage i en svær situation.

”Når vi blander os i hinandens arbejde, styrker vi muligheden for at drage omsorg for både børnene og hinanden,” siger hun.

Hjemlig steming er god ramme for omsorg

Det er lettere at tage imod og give omsorg, hvor man føler sig hjemme, mener de i Vognmandsparken, hvor pædagoger og børn indretter sig hjemligt med arvestykker, planter og ild i pejsen. Det fortæller Leder Gitte Guldager, der også har været med i forskningsgruppen.

”Vi har en gammel sofa, vi har arvet fra et barns bedsteforældre, og en lysekrone, som en dreng i børnehaven fandt i en container. Det at give børnene medindflydelse på indretningen styrker tilknytningen. Omsorg kræver steder, det er rart at være.” siger Gitte Guldager og fortsætter:

”Når vi er på, tur taler vi ikke om, at vi skal hjem til børnehaven. Vi siger bare ’hjem’, og så tager vi hjem, sætter os og kigger ind i ilden i pejsen med fødderne i et varmt fodbad. En hjemlig ramme skaber en følelse af samhørighed og nærvær.”

Forsker: Omsorg er fundamentalt vigtigt

Forskningen viser samtidig, at muligheden for at yde omsorg afhænger af vilkårene, som er hårdt pressede. Omsorg i pædagogikken har både politisk og i forskningen længe stået i skyggen af andre begreber, som for eksempel leg og læring. Undersøgelsen af omsorgsbegrebet er derfor et naturligt svar på både pædagogers og forældres bekymring for, at den basale omsorg er under pres, ifølge Kim Rasmussen.

”Når vi taler med pædagoger og forældre, er de bekymrede for det overdrevne fokus på læring. Pædagoger føler, at de skal dokumentere mere og mere. De bruger stadigt mere tid på at præstere systemkrav end at være nærværende sammen med børnene. Forældre er bekymrede for, om deres børn bliver hørt og set og får deres umiddelbart primære behov for omsorg opfyldt,” siger han.

Billeder på omsorg

  • Hygge bygger bro til hjemmet

    Omsorg er også uformelt at invitere forældre til en kop kaffe eller te, når de henter eller afleverer. Der etableres samtig rum for et rart og tillidsfuldt samarbejde.

  • Hjemlig indretning

    Omsorg trives bedre der, hvor man føler sig hjemme. Det kan være indretning med planter, møbler eller ting forældre og børn er kommet med. Er børn med til at indrette, skabes tryghed og en følelse af at høre til.

  • Nærvær i små grupper

    En vej til nærværende omsorg er at prioritere de små grupper. Her er mere tid til ro, hygge og kommunikation ansigt til ansigt. Og tid til at se et barn, der vil vise noget. 

  • Kropssprog og betoning

    Pædagogisk omsorg viser sig i kropssprog og betoning. hvordan man går ned i kræ for at være i børnehøjde. At være i øjenhøjde med det barn, man kommunikerer med, kan vise børn, hvad gensidig respekt og ligeværd er.

  • En roskabende stemning

    Omsorg har også en metafysisk dimension. At tænde et stearinlys, at varme sig ved et bål, at kaste et blik ud over et åbent landskab, at udsmykke et rum eller at lytte til blid musik er eksempler på sanselige veje til omsorg.

  • Børns omsorg for hinanden

    Det kan også være omsorg at bevare den betragtende rolle og til gengæld anerkende børns omsorg for hinanden. Fx i situationer hvor børn hjælper hinanden i garderoben med at få flyverdragten uden på støvlerne eller at komme på gyngen på legepladsen.

  • Stærke fællesskaber

    Det er centralt for omsorgen at hjælpe børn til at drage omsorg for fællesskabet. Fællessamlinger skaber rum for, at børn kan opleve trygheden i at være en del af et fællesskab og drage omsorg for hinanden i fællesskabet. 

Pædagoger værner om omsorgen

Pædagogernes fortællinger om omsorg vidner om, at de værner meget om og kæmper hårdt for at få lov til at give omsorg. De har brug for accept og opbakning, også politisk, påpeger forskeren.

»Omsorg er et kernebegreb, som er er fundamentalt vigtigt i forhold til at eksistere som menneske. Det er ikke noget perifært, der kan reduceres til at skifte ble eller at have tid til at give en krammer,” siger Kim Rasmussen.

Undersøgelsen af omsorgsbegrebet er derfor et naturligt svar på både pædagoger og forældres bekymring for, at den basale omsorg er under pres

Kim Rasmussen, forsker

Omsorgen er betingelse for læring og udvikling

Den grundlæggende omsorg er en betingelse for, at læring, udvikling og trivsel kan finde sted, og derfor giver det ikke mening at tale om noget andet, før den del er på plads. Det mener pædagog Lisbet Bro Clausen, der har arbejdet både indenfor almen- og specialområdet.

Hun genkender det billede, rapporten tegner af, af omsorgen har ringe vilkår i daginstitutionerne.

Børn har behov for mere omsorg, end de får

”Vi hører tit pædagoger sige, at vi ikke kan yde den omsorg, som vi helst vil give, fordi hverdagen er blevet brandslukning. Det kender jeg også, og det er et kæmpestort problem. Vi har de vilkår, vi har, men de fleste børn har behov for mere, end de får i dag,” lyder hendes vurdering.

”Når små børn skal være væk fra deres forældre i så mange timer, er det vigtigt, at vi kan gøre næstbedste. Det kan vi ikke i dag. Nogle kan bedre end andre, men vi kommer ikke udenom, at der ikke er nok personale,” siger Lisbet Bro Clausen.

Omsorg er også at vide, hvordan man selv påvirker barnet

Lisbet Bro Clausen peger på, at den pædagogiske omsorg for børnene afhænger af, at pædagogen har overskud til at mærke og fornemme, hvad barnet har brug for. 

"Hvis barnet skal opleve, at jeg yder omsorg, handler det om min stemme og mit kropssprog, hvordan jeg berører barnet. Min egen vejrtrækning er med til at berolige barnets nervesystem, og min måde at være i relationen på er helt afgørende for, hvad jeg giver barnet med videre. Det, jeg signalerer, går lige over i barnet. At have den selverkendelse er også en del af omsorgen. Jeg skal kunne mærke, hvad det lille mennesker, jeg står over for lige nu, har behov for fra mig lige nu."

Læs Børn&Unges tema om omsorg her.

Om forskningen

Rapporten ’Pædagogisk omsorg – Refleksioner, diskussion, eksempler og billeder af omsorg’ fra Center for Daginstitutionsforskning (CeDif) handler om, hvad pædagogisk omsorg består i, og hvilke betingelser omsorgsarbejdet kræver.

Forskerne stiller disse helt basale spørgsmål, for der ikke er forsket ret meget i det pædagogiske omsorgsarbejde de seneste 30 år:

  • Hvad forstår pædagoger ved omsorg?
  • Hvordan praktiseres omsorg i hverdagen?
  • Hvilke forhold er betydningsfulde at få etableret, for at en god og forsvarlig omsorgspraksis kan lade sig gøre og fungere?

CeDif’s forskning er støttet økonomisk af BUPL.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.