Pædagogisk omsorg er meget mere end trøst og bleskift
Forskere og pædagoger har sammen undersøgt, hvad pædagoger forstår ved professionel omsorg. Deres arbejde viser, at pædagogisk omsorg er et omfattende begreb.
Pædagogisk omsorg rummer blandt andet nærvær, stemninger, tid til at se hinanden, kommunikation med øjenkontakt, æstetik og hjemlig hygge – og i høj grad også at kollegerne passer på hinanden. Det forklarer barndomsforsker og leder af forskningsgruppen Kim Rasmussen.
”Omsorg i pædagogik omfatter utroligt meget – fra at tænde et stearinlys, til at hjælpe en kollega ved at tage over, til en opmærksomhed på betydningen af stemning, fysisk indretning og æstetik. Pædagogisk omsorg handler ikke kun om, hvordan børnene har det, men også om hvordan kollegaerne har det,” siger han.
Fotos af hverdagssituationer
Med afsæt i temaet ’Nu vil vi slås for omsorgen’ om professionel omsorg, som Børn&Unge bragte i sommeren 2020, satte forskere fra Center for Daginstitutionsforskning på Roskilde Universitet sig for, sammen med pædagoger fra fem vuggestuer og børnehaver, at afdække og indfange begrebet omsorg.
På fire workshops mødtes de til faglige oplæg og konkrete drøftelser om omsorg med afsæt i en række fotos af hverdagssituationer i daginstitutionen. Resultaterne er udkommet i rapporten ’Pædagogisk omsorg – Refleksioner, diskussion, eksempler og billeder af omsorg’’.
Kollegial omsorg styrker omsorg for børn
Omsorg for børn kræver kollegial omsorg, fortæller Mathilde Fabricius, der er pædagog i Den Gule Prik, på Nørrebro og medforfatter til rapporten. Det kan være øjenkontakt med en kollega, der er i konflikt med et barn, eller at en kollega tilbyder at overtage i en svær situation.
”Når vi blander os i hinandens arbejde, styrker vi muligheden for at drage omsorg for både børnene og hinanden,” siger hun.
Hjemlig steming er god ramme for omsorg
Det er lettere at tage imod og give omsorg, hvor man føler sig hjemme, mener de i Vognmandsparken, hvor pædagoger og børn indretter sig hjemligt med arvestykker, planter og ild i pejsen. Det fortæller Leder Gitte Guldager, der også har været med i forskningsgruppen.
”Vi har en gammel sofa, vi har arvet fra et barns bedsteforældre, og en lysekrone, som en dreng i børnehaven fandt i en container. Det at give børnene medindflydelse på indretningen styrker tilknytningen. Omsorg kræver steder, det er rart at være.” siger Gitte Guldager og fortsætter:
”Når vi er på, tur taler vi ikke om, at vi skal hjem til børnehaven. Vi siger bare ’hjem’, og så tager vi hjem, sætter os og kigger ind i ilden i pejsen med fødderne i et varmt fodbad. En hjemlig ramme skaber en følelse af samhørighed og nærvær.”
Forsker: Omsorg er fundamentalt vigtigt
Forskningen viser samtidig, at muligheden for at yde omsorg afhænger af vilkårene, som er hårdt pressede. Omsorg i pædagogikken har både politisk og i forskningen længe stået i skyggen af andre begreber, som for eksempel leg og læring. Undersøgelsen af omsorgsbegrebet er derfor et naturligt svar på både pædagogers og forældres bekymring for, at den basale omsorg er under pres, ifølge Kim Rasmussen.
”Når vi taler med pædagoger og forældre, er de bekymrede for det overdrevne fokus på læring. Pædagoger føler, at de skal dokumentere mere og mere. De bruger stadigt mere tid på at præstere systemkrav end at være nærværende sammen med børnene. Forældre er bekymrede for, om deres børn bliver hørt og set og får deres umiddelbart primære behov for omsorg opfyldt,” siger han.
Pædagoger værner om omsorgen
Pædagogernes fortællinger om omsorg vidner om, at de værner meget om og kæmper hårdt for at få lov til at give omsorg. De har brug for accept og opbakning, også politisk, påpeger forskeren.
»Omsorg er et kernebegreb, som er er fundamentalt vigtigt i forhold til at eksistere som menneske. Det er ikke noget perifært, der kan reduceres til at skifte ble eller at have tid til at give en krammer,” siger Kim Rasmussen.
Undersøgelsen af omsorgsbegrebet er derfor et naturligt svar på både pædagoger og forældres bekymring for, at den basale omsorg er under pres
Kim Rasmussen, forsker
Omsorgen er betingelse for læring og udvikling
Den grundlæggende omsorg er en betingelse for, at læring, udvikling og trivsel kan finde sted, og derfor giver det ikke mening at tale om noget andet, før den del er på plads. Det mener pædagog Lisbet Bro Clausen, der har arbejdet både indenfor almen- og specialområdet.
Hun genkender det billede, rapporten tegner af, af omsorgen har ringe vilkår i daginstitutionerne.
Børn har behov for mere omsorg, end de får
”Vi hører tit pædagoger sige, at vi ikke kan yde den omsorg, som vi helst vil give, fordi hverdagen er blevet brandslukning. Det kender jeg også, og det er et kæmpestort problem. Vi har de vilkår, vi har, men de fleste børn har behov for mere, end de får i dag,” lyder hendes vurdering.
”Når små børn skal være væk fra deres forældre i så mange timer, er det vigtigt, at vi kan gøre næstbedste. Det kan vi ikke i dag. Nogle kan bedre end andre, men vi kommer ikke udenom, at der ikke er nok personale,” siger Lisbet Bro Clausen.
Omsorg er også at vide, hvordan man selv påvirker barnet
Lisbet Bro Clausen peger på, at den pædagogiske omsorg for børnene afhænger af, at pædagogen har overskud til at mærke og fornemme, hvad barnet har brug for.
"Hvis barnet skal opleve, at jeg yder omsorg, handler det om min stemme og mit kropssprog, hvordan jeg berører barnet. Min egen vejrtrækning er med til at berolige barnets nervesystem, og min måde at være i relationen på er helt afgørende for, hvad jeg giver barnet med videre. Det, jeg signalerer, går lige over i barnet. At have den selverkendelse er også en del af omsorgen. Jeg skal kunne mærke, hvad det lille mennesker, jeg står over for lige nu, har behov for fra mig lige nu."