Daginstitutionen er en afsindig vigtig arena

Hvis børnene er trygge og får deres basale behov opfyldt, er mødet med andre børn i daginstitutionen en afsindig vigtig arena for udvikling af børns sociale kompetencer, siger forsker Annegrethe Ahrenkiel, der er leder af Center for Daginstitutionsforskning.
to børnehavebørn gemmer sig i et rør
Forskningen siger, det er godt at gå i daginstitution, men den siger også, at det skal være daginstitutioner af høj kvalitet,” siger Annegrethe Ahrenkiel.

Dansk og international forskning viser overordnet, at det har positive effekter for børn at gå i daginstitution. 

Hvad er det ved daginstitutionerne, som er så godt for børnene? 

”I daginstitutioner får børn først og fremmest et møde med andre børn. Vi ved fra den forskning, der anlægger et børneperspektiv også på de helt små børn, hvor meget af børnenes opmærksomhed der er rettet mod de andre børn i institutionerne. Børn socialiserer og kommunikerer med hinanden på nogle helt andre måder, end voksne. Forskningen siger, det er godt at gå i daginstitution, men den siger også, at det skal være daginstitutioner af høj kvalitet,” siger Annegrethe Ahrenkiel.

Hvad er høj kvalitet i daginstitutionen, og hvornår er kvaliteten høj nok? 

”Forskningen peger ofte på normeringer og på andelen af uddannet personale. Hvis jeg skal se på kvalitet fra et børneperspektiv, handler det om, at der er pædagoger til rådighed for at hjælpe, når relationerne med de andre børn bliver svære. Nogle, der ikke har for travlt med alt det, som de har planlagt, men som har tid til at følge børnene og følge med i, hvad de er optaget af.” 

”For de helt små børn er det vigtigt, at der er pædagoger til at trøste og give omsorg, men også til at se, hvor børnene er i deres udvikling, og hvordan de kan hjælpes videre. Personalet skal have tid til faglig udveksling med hinanden. Det styrker personalets trivsel og engagement, og det smitter af på børnene. I det pædagogiske arbejde er der en hel masse uforudsete situationer, hvor man ikke på forhånd kan aftale, hvad vi skal gøre. En stabil personalegruppe er vigtig, og folk får lyst til at blive, når de har kolleger, der kan tage over, hvis det bliver svært," siger lederen af Center for Daginstitutionsforskning.

Der rejser sig en stærk kritik af forholdene i daginstitutionerne i de her år fra både pædagoger og forældre og en faldende tillid til, om daginstitutionerne nu også er det bedste sted for vores børn. 

Hvor tæt er vi på et tipping point – er der i det store billede grund til bekymring? 

”De fleste pædagoger gør sig virkelig store anstrengelser for at sikre en god hverdag for børnene.  Hvis man kan tale om en krise eller et tipping point, handler det om, at der er kommet så mange ambitioner om, hvad der skal foregå i daginstitutionerne, som fjerner tid og opmærksomhed fra pædagogernes egentlige kerneopgave. Børn får i mindre grad lov til at være børn i institutionerne," siger Annegrethe Ahrenkiel og fortsætter: 

"Debatten om, hvorvidt daginstitutioner er godt for børn, har vi haft i årtier, og det er vigtigt at diskutere, hvor tidligt børn skal i daginstitution, og om vi kunne give småbørnsforældre nogle bedre vilkår, så børnene ikke behøvede at være der så mange timer om dagen. Men der er ingen tvivl om, at hvis børnene er trygge nok og får deres basale behov opfyldt, er daginstitutionen en afsindig vigtig arena for udvikling af børns sociale kompetencer.”

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.