9 faktorer på spil, når pædagoger bygger kreative, inkluderende fællesskaber med børn og unge

Forsker Mikkel Snorre Boysen har undersøgt, hvad der kendetegner det pædagogiske arbejde i fritidsklubber, der skaber kreative og inkluderende fællesskaber for børn og unge. Det handler bl.a. om at sikre faglig kvalitet i aktiviteterne, at have et bredt udvalg af deltagelsesmuligheder, men også om at holde fast i inkluderende normer og give dem videre til de unge.
Kreativeprocesser og fællesskaber Mikkel Snorre Boysen

En hule bygget i en frodig, tilgroet baghave af gamle brædder, paller og træstubbe og andre forhåndenværende materialer. Forsker Mikkel Snorre Boysen indleder sit webinar-oplæg med et foto af hulen, for han synes den er et godt billede på noget, som nogen har skabt sammen. I fællesskab. 

Netop det med at skabe noget sammen er fokus i hans forskning. Han undersøger, hvad der skaber og fremmer fællesskaber i en fritidspædagogisk kontekst, i en tid hvor mange er ensomme, men hvor langt de fleste fortsat har brug for at være en del af et fællesskab, et varigt fællesskab. 

Fællestræk ved kreative og varige inkluderende fællesskaber

Musikken er umiddelbart i centrum i de cases fra fritidsklubber og international forskning, som Mikkel Snorre har fordybet sig i, og som lykkes med at skabe kreative, inkluderende og varige fællesskaber. Men de fællestræk, som han ser kendetegne det pædagogiske arbejde på tværs af casene, kan også gælde ved andre tematikker – om det er sport, elektronik eller gaming, mener forskeren. 

Vi vender tilbage til faktorerne, som fremmer fællesskaber ifølge Mikkel Snorre Boysen.

Musikpædagogiske cases historisk og internationalt

Mikkel Snorre Boysen trækker på tre typer viden i sit oplæg. 

  • Der er de historiske case-eksempler på stærke fritidspædagogiske fælleskaber: Vesterbro Ungdomsgård og Klub 47 på Amager. Her var der pædagoger, der rammesatte fællesskabet og musikaktiviteter og prægede de unge og deres tilgang, men de unge tog derfra også selv ansvar for at udvikle og fastholde fællesskabet. Her kunne børn og unge komme med vidt forskellige forudsætninger, skabe musik af høj kvalitet og få det udgivet - med stærk støtte fra pædagoger.
     
  • Det er international forskning, der undersøger community music, der har fokus på de samarbejder og netværk, der kan skabes lokalt. Og hvor pædagoger med bl.a. en rolle som projektledere har taget fat i, hvilke ressourcer der er lokalt – om det er teatersale eller folk med særlige interesser og evner - og udbygget traditionen for, at fritidsklubber gør brug af lokale ressourcer, og at man hjælper børn og unge til at finde vej til de forskellige lokale ressourcer. De involverede pædagoger har mange kasketter på – de vejleder og projektleder, men har også en venskabelig relation til den unge.  

     

  • Den tredje kilde til viden er en eksisterende case, som Mikkel Snorre Boysen har iagttaget: Klub Roskilde, der har udviklet og anvender en metode, som fungerer godt til at skabe kreative, inkluderende fællesskaber for unge. 

    Klubben har en antagelse om, at hvis et fællesskab skal opfattes som inspirerende af børn og unge, så skal der være faglig kvalitet i fællesskabet. Klub Roskilde har skabt et stærkt musikfagligt miljø, de har stærke lokale samarbejdspartnere, pædagoger med en stærk musikfaglig profil, og dygtige pædagoger uden musikkundskaber, der er kommunal opbakning og velvilje og et samarbejde med koncertstedet Gimle, så de unge kan spille i et professionelt rum. Og ud af fritidsklubben er der opstået et ungdomsfællesskab, RIA Kollektivet, hvor de unge arrangerer selv workshopper om sangskrivning, skaber festivaller – med stærk support fra pædagoger. 

    Men kernen er fællesskabet og metoden at gå til skabelsen af fællesskabet på. Musikken er et tilvalg. Det kunne have været en helt andet tematik.

    Se webinar-optagelsen herunder.

Faktorer ved kreative, inkluderende fællesskaber fra Mikkel Snorre Boysen

  1. Professionalisme

    Det er helt afgørende at børn og unge har adgang til voksne, der er dygtige og til faciliteter, hvor kvaliteten er i orden: i en musiksammenhæng er fx en ordentlig guitar og en rigtig producer, der kan støtte op om de unges udtryk

  2. Venskabelige relationer

    De voksne, pædagogerne, er ikke blot instruktører, de er sammen med børn og unge om at lave musikken og har en venskabelig relation til børn og unge.

  3. Inklusion og sociale normer

    Det er altafgørende, at pædagoger insisterer på at fastholde inkluderende normer hele vejen igennem – at alle er lige meget værd i hele fællesskabet; at de større børn bakker op om de yngre på scenen, og at de pædagoger, der ikke har musikfaglig profil, har en mindst lige så vigtig opgave ved fx at løse konflikter i øvelokalet eller støtte unge i at afklare, hvad de vil prøve.

  4. Kreativitet

    Børn og unge er der for at udtrykke sig selv kreativt – og mindre for at lære et eller andet specifikt, fx et instrument. De deler det de laver, får feedback, og de er i en kreativ proces sammen.

  5. Deltagelsesmuligheder

    Det er vigtigt med mange forskellige deltagelsesmuligheder. Til eksempel er publikum er også vigtige ved koncerten; dem der laver mad, og dem der udformer koncertplakater er vigtige. Der skal pædagogisk set være mange muligheder for at deltage også selvom et barn ikke ønsker at synge, men gerne vil noget andet i relation til hele fællesskabet. Og man kan være i kanten af fællesskabet, man er ikke enten ude eller inde.

  6. Start tidligt 

    Inspirer børnene tidligt, så de ikke senere tænker pyh, jeg tør ikke, men åbn dørene til danserummet tidligt.

  7. Uformelle rum 

    Skab uformelle rum, der  giver børn plads til at blive aktører og være med til at definere rummet og aktiviteten.

  8. Selvorganisering og netværk

    Det er vigtigt, at pædagogerne tænker progression ind fra start, så de i begyndelsen er meget rammesættende, men siden hen i højere grad blot støtter op om de unges idéer.

  9. Offentlig støtte og synlighed

    Det betyder noget for de unge, at kommunen bakker op om de lokale netværk, fx stiller (koncert-)faciliteter til rådighed, er opmærksom på projekterne og ved, hvad de unge går og laver.  At det er synligt for andre.

Optagelsen er fra et live webinar 11. januar 2022. Den varer 45 minutter.

De første 28 minutter er oplæg fra Mikkel Snorre Boysen. De sidste 20 minutter er han i dialog om kreativitet og inkluderende fællesskaber med Elisa Rimpler. Hør den sammen med kolleger.

Mikkel Snorre Wilms Boysen er ph.d. og docent ved Center for Pædagogik, Professionshøjskolen Absalon.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.