Sådan vender vi konfliktfyldte situationer med anerkendende sprog

I TitiBo-gruppen har pædagog og familieterapeut Karin R. Sørensen udarbejdet en række konkrete forslag til anerkendende og rammesættende sætninger, som forældre kan bruge i de situationer, hvor der nemt opstår konflikter med børnene. Dem kan du se her.
Når forældre- og pædagogsamarbejdet fungerer, så løfter det barnet
Når forældre- og pædagogsamarbejdet fungerer, så løfter det barnet. Nedenfor får du som forælder pædagogers gode råd til at møde børn med anerkendende kommunikation.

Karin R. Sørensen er pædagog og familieterapeut i TitiBo-gruppen, der er et arbejdsfællesskab bestående af fem daginstitutioner i Lillerød på Sjælland. 

Her har hun udarbejdet en række konkrete forslag til, hvad pædagoger kan rådgive forældre til at sige, hvis de vil bruge anerkendende og rammesættende sætninger.

Forældrene til børn i institutionerne oplever, at de ret enkle måder at vende ordene på, har stor effekt i de situationer, hvor der ellers nemt kunne opstå konflikter med deres børn. 

Lise fik gode værktøjer

Mor til Alberte, Lise Markvard Pejtersen, oplever, at hun har fået værktøjer til bedre at bevare roen.

”Man kan lynhurtigt komme ud i den der, hvor man bliver sur og hæver stemmen. Og man ved jo godt, at det ikke hjælper, for så fortsætter diskussionen, og alle bliver kede af det. Så hvis jeg er på vej i den retning, kan jeg nu lige træde tilbage og tænke: Husk, at vi lige kan prøve at gøre noget andet,” siger hun.

Titibo-gruppens pædagoger har formidlet mange af deres værktøjer til at arbejde med følelsesregulering, compassion og anerkendende kommunikation på forældremøder og endda særlige forældrekurser.

Her er fem gode eksempler på, hvordan en situation kan vendes ved at sige/gøre noget andet:

5 anerkendende og afvæbnende sætninger

I stedet for at sige …                  

Det behøver du ikke at græde for. Der skete jo ikke noget…    

Kan du anerkende og sige …

Jeg kan se, at du blev ked af det. Du faldt. Kom og få et kram.

 

I stedet for at sige …                   

Vil du med hjem?     

Kan du anerkende og sige …

Jeg kan se, at du leger godt. Jeg henter din taske og tæller til 10. Så er legen forbi. Så skal vi hjem.

 

I stedet for at sige ...                    

Ja, du skal have regntøj på. Det regner    

Kan du anerkende og sige …

Jeg kan se, at du ikke vil have regntøj på. Øv. Jeg vil ikke have, at du bliver våd. Jeg kan hjælpe dig med bukserne. (Skift fokus. Snak om hvad barnet mon skal lave i børnehaven, eller hvad du skal lave på arbejdet).

 

I stedet for at sige ...                    

Hvor vil du sige farvel?    

Kan du anerkende og sige …

Kom. Vi finder en voksen, og så siger vi farvel. Jeg skal på arbejde. Og du skal lege. (Vis dit barn, at du er sikker på, at det kan klare det. Ellers hjælper vi dit barn og trøster det, så det kan komme videre og få en god dag. Det er kun lige nu, at det er svært). 

 

I stedet for at sige ...                    

Vil du så have dem her på?    

Kan du anerkende og sige …

Ja, du ville helst have kjolen på. Den er også flot. Men det er koldt i dag. Og jeg passer på dig. Du kan i dag kun vælge mellem de blå eller de røde bukser. Det bestemmer jeg.

Få Børn&Unge som app

Læs mere i Børn&Unge nr 9/2024

Grænseløst forældreskab forside af Børn&Unge nr 9 2024

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.