Sådan vender vi konfliktfyldte situationer med anerkendende sprog
Karin R. Sørensen er pædagog og familieterapeut i TitiBo-gruppen, der er et arbejdsfællesskab bestående af fem daginstitutioner i Lillerød på Sjælland.
Her har hun udarbejdet en række konkrete forslag til, hvad pædagoger kan rådgive forældre til at sige, hvis de vil bruge anerkendende og rammesættende sætninger.
Forældrene til børn i institutionerne oplever, at de ret enkle måder at vende ordene på, har stor effekt i de situationer, hvor der ellers nemt kunne opstå konflikter med deres børn.
Lise fik gode værktøjer
Mor til Alberte, Lise Markvard Pejtersen, oplever, at hun har fået værktøjer til bedre at bevare roen.
”Man kan lynhurtigt komme ud i den der, hvor man bliver sur og hæver stemmen. Og man ved jo godt, at det ikke hjælper, for så fortsætter diskussionen, og alle bliver kede af det. Så hvis jeg er på vej i den retning, kan jeg nu lige træde tilbage og tænke: Husk, at vi lige kan prøve at gøre noget andet,” siger hun.
Titibo-gruppens pædagoger har formidlet mange af deres værktøjer til at arbejde med følelsesregulering, compassion og anerkendende kommunikation på forældremøder og endda særlige forældrekurser.
Her er fem gode eksempler på, hvordan en situation kan vendes ved at sige/gøre noget andet: