Børn ingen adgang

I mange institutioner har børn ikke adgang til en computer, og det giver dem en dårlig IT-start. De fleste steder bliver computeren kun brugt til spil, og det er kun drengene, der gider at kæmpe for en plads foran maskinen

I kun 27 procent af 53 københavnske institutioner har børnene adgang til en eller flere computere. I mange af institutionerne - de fleste fritidsordninger - har pædagogerne ikke gjort sig overvejelser over, hvordan rammer og mål for børnenes brug af computeren skal være. Det viser en undersøgelse, som de tre pædagogstuderende Christian Winther, Sadedin E. Jepsen og Ulrik Knudsen fra to københavnske seminarier har lavet i forbindelse med deres afsluttende speciale.

»De fleste steder stod computeren der bare, og det var børnene selv, der administrerede brugen af den. På den måde bliver computerne kun brugt til spil, og i syv ud af 10 institutioner er det drengene, der har kontrol med, hvad der spilles, med hvem og hvornår,« siger Christian Winther.

Det er et stort problem, mener de tre studerende, for det betyder, at mange piger aldrig stifter bekendtskab med den nye teknologi. De står simpelthen af over for det høje støjniveau og kødranden af drenge. Pigerne ønsker sig drengefri computerrum og en mere intim stemning, hvis de skal benytte computeren.

Mange pædagoger er - efter de tre studerendes mening - IT-angste. Og før man kommer den til livs, vil alt for mange børn ikke få den adgang til computere, som de har brug for og lyst til.

»Mange pædagoger har en forestilling om, at computere ikke er naturlige for børn at omgås. Men det er, fordi de ikke er vokset op med dem. Det er børnene, og de oplever maskinen som et redskab på linie med så meget andet. Det er på tide, at pædagoger ser på den nye teknologi fra børnenes perspektiv og overkommer deres egen skræk,« siger Christian Winther.

De studerende lægger imidlertid vægt på, at man ikke bare skal indføre IT-teknologi i blinde i alle børnehaver og fritidsordninger. Maskinernes indtog skal følges op af pædagogiske overvejelser om, hvordan børn og voksne sammen kan udnytte det nye medies muligheder.

»De kompetencer, som børn kan udvikle ved at lege med computeren, er vigtige. Vi har observeret, at børn udvikler tænkeevner, samarbejdsevner og ansvarlighed, hvilket jo ofte er de kompetencer, som står i mange virksomhedsplaner. Også det sociale lærer børn ved computeren, for de har kun lyst til at dygtiggøre sig, fordi de kan bruge deres færdigheder sammen med de andre børn,« siger Christian Winther.

I et tillæg til specialet, som muligvis kommer i bogform senere, har de studerende lavet en liste over, hvordan man kommer i gang med at indføre den nye teknologi, og ideer til hvordan man kan skaffe billige computere til de fattige institutioner.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.