Travle ledere: Computeren stjæler tiden fra kerneopgaven

Ledere mangler tid til faglig ledelse. I stedet sidder de ofte ved computeren med opgaver, som langtfra altid understøtter kerneydelsen. Lederforeningen i BUPL opfordrer til, at lederne får færre opgaver, så de i højere grad kan fokusere på pædagogfagligheden.
kvinde med grøn fingerring skriver på tastatur

Ledere mangler tid til faglig ledelse. I stedet sidder de ofte ved computeren med opgaver, som langtfra altid understøtter kerneydelsen. Lederforeningen i BUPL opfordrer til, at lederne får færre opgaver, så de i højere grad kan fokusere på pædagogfagligheden.

Nogle ledere bruger deres tid på IT-hjælp til medarbejdere. Andre mangler support til programmer, mens andre igen bare er trætte af at indberette oplysninger på forskellige platforme.

Mange pædagogfaglige ledere mangler tid til faglig ledelse, og i to store, grundige undersøgelser peger lederne selv på, at størstedelen af tiden forsvinder foran computeren.

Opgaver ved computeren forstyrrer mest

Omkring 2.000 ledere deltog i BUPL’s vilkårsundersøgelse i efteråret. 65 procent pegede på IT-relaterede opgaver som opdatering af hjemmeside og implementering af programmer som de største unødvendige tidsrøvere. 

I en anden undersøgelse gennemført af VIVE for BUPL Århus peger de pædagogiske ledere også på IT-opgaverne som de mest forstyrrende og de opgaver, der bedst kan løses af andre.

Det siger lederne om IT-opgaverne

  • 21 % af de pædagogfaglige ledere yder dagligt IT-support til medarbejdere. 59 % gør det en eller flere gange om ugen. 
  • 2,5 procent vurderer, at IT-support i høj grad understøtter den faglige ledelsesopgave. 60 % vurderer, at IT-support i høj grad forstyrrer den faglige ledelsesopgave.
  • 21 % af de pædagogfaglige ledere løser dagligt driftsopgaver i forhold til IT. 45 % gør det en eller flere gange om ugen.
  • 6 % vurderer, at IT-driftsopgaver i høj grad eller i nogen grad understøtter den faglige ledelsesopgave. 46 % vurderer, at IT-driftsopgaver i høj grad forstyrrer den faglige ledelsesopgave.

Kilde: ’Rammer for pædagogfaglig ledelse – en undersøgelse blandt pædagogiske ledere i kommunale dagtilbud i Aarhus Kommune’, gennemført af VIVE. Tal i boksene er afrundede.

Skal indberette flere steder

En af de ledere, som oplever, at opgaverne ved computeren ikke altid giver mening, er Birgit Fastrup, pædagogisk leder i Børnehøjen i Herning.

Herning Kommune har indledt en indsats i forhold til afbureaukratisering, og Birgit Fastrup har flere forslag til, hvor man kan tage fat. For eksempel peger hun på, at hun som leder ofte indberetter oplysninger flere forskellige steder.

Det skulle hun blandt andet, da institutionen havde haft besøg af Arbejdstilsynet og fik et påbud på grund af støj. 

Giver ikke mening for os

Problemet blev løst, og Birgit Fastrup fortalte det i en mail til Arbejdstilsynet. Alligevel modtog hun efter noget tid besked om, at hun ikke havde reageret på påbuddet fra Arbejdstilsynet.

”Jeg skulle åbenbart have været inde på en platform for at meddele det. Jeg fik det gjort, men platformene giver os ofte dobbeltarbejde, ” siger lederen og tilføjer, at lederne skal forholde sig til flere platforme. 

”Det giver helt sikkert god mening for dem, der administrerer den enkelte platform, men ikke for os, som skal indberette via platformene,” siger Birgit Fastrup.

Købte administrativ hjælp

Jette Schæfer er leder af børnehuset Egholmgård i Odder. Hun oplever ikke opgaverne bag computeren som et nævneværdigt problem.

Men hun har også fået skruet ned for opgaverne ved at betale for en sekretær, som kommer efter behov og blandt andet betaler regninger.

”Det gør det noget lettere. Jeg har tidligere klaret opgaven selv, men det tog for lang tid, og der var for mange fejl. Det holdt ikke, så jeg har prioriteret mig ud af det,” siger hun.

(...) skal vi som ledere servicere systemer på grund af deres behov, eller skal de understøtte os i at løse vores faglige opgaver, som er at understøtte børns trivsel og udvikling? Jeg synes det sidste."

Ronni Mathiassen, leder af Børnehuset Troldhøj i Roskilde Kommune

Kerneopgaven er vigtigst

Det er afgørende, at de opgaver, som ledere løser, er relevante for kerneopgaven, påpeger Ronni Mathiassen, leder af Børnehuset Troldhøj i Roskilde Kommune.

”Man kan spørge: Hvem er til for hvem? Altså skal vi som ledere servicere systemer på grund af deres behov, eller skal de understøtte os i at løse vores faglige opgaver, som er at understøtte børns trivsel og udvikling? Jeg synes det sidste,” siger lederen og uddyber:

”Pædagoger, ledere, konsulenter og chefer må alle hver eneste dag overveje, hvordan det, de arbejder med, understøtter kerneopgaven. Forvaltningen må forholde sig til, hvordan den hjælper frontpersonalet med at løse opgaven. Det gør man ved at spørge pædagoger og pædagogfaglige ledere i de enkelte dagtilbud, hvad de har behov for, når de skal levere høj kvalitet i forhold til børn og forældre,” siger han.

Vi er i højere grad driftsledere

Ronni Mathiassen har været leder i Roskilde Kommune i cirka 13 år. Han begyndte omtrent samtidig med, at kommunen gik over til områdeledelse, blandt andet for at lederne i de enkelte børnehuse kunne koncentrere sig om at være ledere af faglighed og personaleledelse.

”Udviklingen er gået den modsatte vej, så vi nu i højere grad er driftsledere eller administrative ledere,” siger han og tilføjer, at han personligt er begunstiget af, at der i Børnehuset Troldhøj udover Ronni Mathiassen selv også er en afdelingsleder.

Og han har intet imod, at en del af ledernes tid skal tilbringes ved en skærm.

”Jeg vil gerne bruge redskaber og koncepter, som gør vores hverdag lettere og understøtter pædagogikken, men det er relevant at spørge, om tiden, vi bruger på at indsamle data, har den ønskede effekt på kvaliteten af kerneopgaven,” siger han.

Opgaver skal væk fra lederne 

I Lederforeningen i BUPL sætter formand Eva Munck Immertreu emnet på dagsordenen i flere forskellige sammenhænge, blandt andet på møder med Kommunernes Landsforening (KL) og med børne- og undervisningsministeren. 

”Fra flere sider bliver der talt om, at ledere skal bruge mere tid på pædagogfaglig ledelse. Jeg er enig, men så beder jeg mine samtalepartnere om at komme med bud på, hvilke opgaver lederne så ikke skal løse,” siger hun.

Eva Munck Immertreu peger på, at antallet af lederopgaver er steget, i takt med at kommunerne har været igennem mange nedskæringer eller omstruktureringer.

”Kommunerne undgår at spare på såkaldt varme hænder og sparer blandt andet i administrationen. Problemet er bare, at opgaverne stadig findes, og så ender de hos lederne," siger hun.

Hvad kan aflaste lederne?

I Aarhus, hvor VIVE-undersøgelsen fandt sted, er der nu søsat en opfølgning, fortæller Ulf Groth Berntsen, leder-TR og formand for den lokale lederforening.

BUPL Århus har holdt møder med pædagogiske ledere, dagtilbudsledere og tillidsrepræsentanter, som har bekræftet undersøgelsens hovedresultater. Samtidig er der sat gang i en opfølgende dialog med forvaltningen, som undersøger, hvilke ændringer der kan aflaste lederne i forhold til it, administration og rengøring.

”De skal finde ud af, om det kan gøres mindre administrativt tungt. Men man kan ikke ændre på problemstillinger af så komplekse karakterer over en nat, da det blandt andet også handler om udliciteringer og dermed er et politisk ansvar. Men vigtigst er det, at vi arbejder sammen med forvaltningen om det,” siger Ulf Groth Berntsen. 

Læs også 5 gode råd: Undgå at drukne i administrative opgaver. 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.